AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Ja, som tittelen sier vurderer vi å kjøre til Gardasjøen i sommer. Vi er da far, mor og to barn på 8 og 11. Økonomien er litt trang akkurat i år, og vi tenkte vi kunne spare en del på å kjøre nedover. I tillegg går jo deler av ruten gjennom naturskjønne områder med mye å se. Kjører fra Hirtshals. Noen som har tatt denne turen før? Er det greit å legge opp til to dager på veien ned, uten måtte å stresse livet av seg? Setter stor pris på tips om ruta samt Gardasjøen som destinasjon. Anonymkode: 9990d...c83
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Med dårlig økonomi ville jeg definitivt ikke valgt Gardasjøen. Det er Norske priser både på hoteller, mat og opplevelser. Jeg tviler også på at man tjener så mye på å kjøre selv. Det er veiavgifter og bompenger i stort omfang. Norwegian til Milano, og en enkel leiebil, koster nok omtrent det samme om man regner med ferje, bensin og alt. Utover det er Gardasjøen fantastisk, flott natur, stabilt vær. Jeg tror ofte man ser seg blind på flyprisene. Og med det glemmer at det er det å leve og spise på en plass som koster mye. Jeg vil for eksempel anbefale Bled I Slovenia, Makedonia, eller kanskje særlig Balaton i Ungarn, om man ønsker sol, bad, natur - og rimelige priser. Anonymkode: 0fcdf...d7d 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, som tittelen sier vurderer vi å kjøre til Gardasjøen i sommer. Vi er da far, mor og to barn på 8 og 11. Økonomien er litt trang akkurat i år, og vi tenkte vi kunne spare en del på å kjøre nedover. I tillegg går jo deler av ruten gjennom naturskjønne områder med mye å se. Kjører fra Hirtshals. Noen som har tatt denne turen før? Er det greit å legge opp til to dager på veien ned, uten måtte å stresse livet av seg? Setter stor pris på tips om ruta samt Gardasjøen som destinasjon. Anonymkode: 9990d...c83 Jeg har kjørt turen mye i oppveksten med camping. Hvordan skal dere overnatte? vi tok danskebåten fra Kristiansand, overnattet første natt et sted i Nord-Tyskland, kjørte og kunne overnatte igjen i sør Tyskland eller tyrol/Østerrike. Her er det mye gøy å se. Deretter over brennerpasset til Italia. Vi overnattet ved et sted som heter Lazise, helt nydelig. Deretter pleide vi å reise mot Lido Di Jesolo på fastlandssiden av Venezia. Anonymkode: 835ca...273
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med dårlig økonomi ville jeg definitivt ikke valgt Gardasjøen. Det er Norske priser både på hoteller, mat og opplevelser. Jeg tviler også på at man tjener så mye på å kjøre selv. Det er veiavgifter og bompenger i stort omfang. Norwegian til Milano, og en enkel leiebil, koster nok omtrent det samme om man regner med ferje, bensin og alt. Utover det er Gardasjøen fantastisk, flott natur, stabilt vær. Jeg tror ofte man ser seg blind på flyprisene. Og med det glemmer at det er det å leve og spise på en plass som koster mye. Jeg vil for eksempel anbefale Bled I Slovenia, Makedonia, eller kanskje særlig Balaton i Ungarn, om man ønsker sol, bad, natur - og rimelige priser. Anonymkode: 0fcdf...d7d Enig i dette, holder en knapp på Bled blandt disse + at Lage Maggio i Italia er vel så fin som Garda, og mye rimeligere priser på det meste. Mindre overfylt i sesongen, mindre "turistifisert" rett og slett Anonymkode: 0dd8a...689
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette, holder en knapp på Bled blandt disse + at Lage Maggio i Italia er vel så fin som Garda, og mye rimeligere priser på det meste. Mindre overfylt i sesongen, mindre "turistifisert" rett og slett Anonymkode: 0dd8a...689 Ja, Lago Maggiore er fantastisk. Noe lavere priser (men fortsatt langt fra nivået i Ungarn og Slovenia). Como er også overraskende fint og rolig i forhold til Garda. I nord er det campingplasser, uten at jeg kjenner prisene. TS - om du gjerne vil til Garda deler jeg selvfølgelig tips og erfaringer. Beklager om jeg gikk rett på andre destinasjoner i mitt første innlegg Det gjelder også andre sommerdestinasjoner i Europa, det har blitt en del steder gjennom 20 år. Anonymkode: 0fcdf...d7d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med dårlig økonomi ville jeg definitivt ikke valgt Gardasjøen. Det er Norske priser både på hoteller, mat og opplevelser. Jeg tviler også på at man tjener så mye på å kjøre selv. Det er veiavgifter og bompenger i stort omfang. Norwegian til Milano, og en enkel leiebil, koster nok omtrent det samme om man regner med ferje, bensin og alt. Utover det er Gardasjøen fantastisk, flott natur, stabilt vær. Jeg tror ofte man ser seg blind på flyprisene. Og med det glemmer at det er det å leve og spise på en plass som koster mye. Jeg vil for eksempel anbefale Bled I Slovenia, Makedonia, eller kanskje særlig Balaton i Ungarn, om man ønsker sol, bad, natur - og rimelige priser. Anonymkode: 0fcdf...d7d Ts her.Takk for mange gode innspill. Ja, du har rett i at det lett baller på seg når man er på ferie med utgifter. Ser det er fine leiligheter i feriekomplekser ved Gardasjøen til rundt tusenlappen, tenkte da å lage en del mat selv. Men selvfølgelig skal vi ut og spise, det er jo en del av å bli kjent med land og kultur. Tar rådene dine til etteretning og vil sjekke litt nøyere opp kostnaden på bensin og diverse veiavgifter versus flybilletter. Samt ta en titt på de andre områdene du nevnte. Anonymkode: 9990d...c83
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjørt turen mye i oppveksten med camping. Hvordan skal dere overnatte? vi tok danskebåten fra Kristiansand, overnattet første natt et sted i Nord-Tyskland, kjørte og kunne overnatte igjen i sør Tyskland eller tyrol/Østerrike. Her er det mye gøy å se. Deretter over brennerpasset til Italia. Vi overnattet ved et sted som heter Lazise, helt nydelig. Deretter pleide vi å reise mot Lido Di Jesolo på fastlandssiden av Venezia. Anonymkode: 835ca...273 Tenkte hotell langs veien og eventuelt campingplass (bungalow el lignende) eller airbnb-leilighet ved Gardasjøen. Takk for tips! Tyskland er spennende, har en drøm om å se Neuschwanstein, kan jo kanskje være en mulighet på veien? Har sett på leilighet i Lazise, ser virkelig flott ut. ts Anonymkode: 9990d...c83
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette, holder en knapp på Bled blandt disse + at Lage Maggio i Italia er vel så fin som Garda, og mye rimeligere priser på det meste. Mindre overfylt i sesongen, mindre "turistifisert" rett og slett Anonymkode: 0dd8a...689 Supert, visste ingenting om dette stedet, skal definitvt sjekkes ut. Takk så mye for tips. ts Anonymkode: 9990d...c83
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 Italia har omtrent likt flateareal som Norge, men mens det bor 5 millioner i Norge, bor det 60 millioner i Italia. Så befolkningstettheten er mye større. Jeg synes det preget Gardasjøen også; mye folk og biler og turister.. Når det er sagt høres det fint ut med biltur over Brennerpasset. Men kanskje kan en biltur til Lofoten være enda finere? Anonymkode: 4c3eb...691
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 Vi kjørte til Comosjøen i fjor. Men da tok vi turen som tur i tillegg da, med overnatting i Tyskland, tre dager i Frankrike, tre dager i Sveits og så 1 1/2uke i Italia. Italia er dyrt! Spesielt på typiske turiststeder som Gardasjøen er. På turen hjem kjørte vi i «ett strekk», med kun en overnatting ca midt i Tyskland. Det ble litt stress og MYE kjøring på to stk på kort tid. Så vil heller anbefale å legge inn et par dager stopp på plasser dere har lyst til å besøke, altså ta to dager overnatting så har dere en pausedag i en by. Vi bodde via airbnb, som gjerne blir en del billigere enn hotell. Vurderer å ta en lignende tur i sommer igjen, med litt andre land da(viktig å samle land😅). Men leker litt med tanken på å ta med telt da, hvis jeg tør! Anonymkode: be614...9cf
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, Lago Maggiore er fantastisk. Noe lavere priser (men fortsatt langt fra nivået i Ungarn og Slovenia). Como er også overraskende fint og rolig i forhold til Garda. I nord er det campingplasser, uten at jeg kjenner prisene. TS - om du gjerne vil til Garda deler jeg selvfølgelig tips og erfaringer. Beklager om jeg gikk rett på andre destinasjoner i mitt første innlegg Det gjelder også andre sommerdestinasjoner i Europa, det har blitt en del steder gjennom 20 år. Anonymkode: 0fcdf...d7d Ikke noe å beklage, jeg ville jo ha innspill og det ga du absolutt! Økonomien er ikke helt elendig altså, men trenger å være litt prisbevisst. Så kan godt velge et sted som tilbyr nogetlunde det samme. Har alltid vært en drøm å reise til Gardasjøen, men det viktigste er nå å gi barna en fin ferie med innslag av litt kultur, natur og masse,masse bading.:) Slovenia, Makedonia og Ungarn vet jeg lite om, men derfor spennende å utforske. Så takk! ts Anonymkode: 9990d...c83
Gjest commeilfaut Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lago Maggiore er fantastisk. Støtter denne. Synes egentlig det ikke er så mye billigere, men vesentlig roligere. Men vil man se Gardasjøen så skal ikke turen til TS være noe problem, sånn egentlig. Hadde kanskje brukt 3 dager nedover, slik at man demper stresset, men kjørt unna mest mulig av Tyskland første dag, det er egentlig ikke mye annet å se enn Autobahn før man kommer til de sørlige delene av Tyskland, og ville heller brukt lengre tid til å passere alpene, mange fantastiske naturopplevelser.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Italia har omtrent likt flateareal som Norge, men mens det bor 5 millioner i Norge, bor det 60 millioner i Italia. Så befolkningstettheten er mye større. Jeg synes det preget Gardasjøen også; mye folk og biler og turister.. Når det er sagt høres det fint ut med biltur over Brennerpasset. Men kanskje kan en biltur til Lofoten være enda finere? Anonymkode: 4c3eb...691 Mm, du sier noe. Er ikke sååååå glad i horder med mennesker, mn hva gjør man ikke for barna. 😄 Ja, det var ikke bare økonomien som gjorde at jeg ønsker den bilturen altså. Mye fin natur når man bare kommer seg gjennom pannekakeland. Har vært på Norgesferie de siste 3 årene, så nå fristet det litt å rette nesen utenlands kjente jeg. Men Lofoten er nydelig, det skal sies. Særlig hvis vi får en slik supersommer som i fjor, da kan man vel så gjerne bli i Norge. Men det vet man jo ikke på forhånd dessverre. ts Anonymkode: 9990d...c83
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, commeilfaut skrev: Støtter denne. Synes egentlig det ikke er så mye billigere, men vesentlig roligere. Men vil man se Gardasjøen så skal ikke turen til TS være noe problem, sånn egentlig. Hadde kanskje brukt 3 dager nedover, slik at man demper stresset, men kjørt unna mest mulig av Tyskland første dag, det er egentlig ikke mye annet å se enn Autobahn før man kommer til de sørlige delene av Tyskland, og ville heller brukt lengre tid til å passere alpene, mange fantastiske naturopplevelser. Høres fornuftig ut med 3 dager, tenker jo at kjøreturen er en del av ferien, ikke bare ren transport i dette tilfellet.. Kan jo heller kjøre litt på når vi skal hjemover eventuelt. Takk for innspill. ts Anonymkode: 9990d...c83
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenkte hotell langs veien og eventuelt campingplass (bungalow el lignende) eller airbnb-leilighet ved Gardasjøen. Takk for tips! Tyskland er spennende, har en drøm om å se Neuschwanstein, kan jo kanskje være en mulighet på veien? Har sett på leilighet i Lazise, ser virkelig flott ut. ts Anonymkode: 9990d...c83 Ja det er langs veien. Var der en gang, bør absolutt ses om man er interessert i slik ☺️ Anonymkode: 835ca...273
Kjetil E Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, som tittelen sier vurderer vi å kjøre til Gardasjøen i sommer. Vi er da far, mor og to barn på 8 og 11. Økonomien er litt trang akkurat i år, og vi tenkte vi kunne spare en del på å kjøre nedover. I tillegg går jo deler av ruten gjennom naturskjønne områder med mye å se. Kjører fra Hirtshals. Noen som har tatt denne turen før? Er det greit å legge opp til to dager på veien ned, uten måtte å stresse livet av seg? Setter stor pris på tips om ruta samt Gardasjøen som destinasjon. Anonymkode: 9990d...c83 Jeg vil isåfall annbefale deg og kjøre Tyskland - Østerike - Italia begge veier. Tyskland har ikke bompenger, roter du deg bort i Frankrike så er det bompenger på alle motorveier. Både Østerike og Sveits har oblat du må kjøpe før du kjører inn i landet. Men Østerike er da langt billigere siden du kan velge anntall dager du vil betale oblat for. 10 dager er minimum. Og koster ikke så mye, mens i Sveits må du kjøpe oblat som gjelder i et helt år og er som det meste annet i Sveits ganske dyrt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå