Gå til innhold

Mage/tarm problem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har i ca et halvår nå vært plaget med magen. Startet med at jeg konstant hadde vondt i magen, og måtte på do utallige ganger om dagen, smertene ble sterkere etter jeg hadde spist, uavhengig av hva det var. De konstante smertene har nå gitt seg, men får fremdeles vondt i magen etter jeg spiser, og må alltid på do med en gang etterpå.  For to mnd siden var jeg på kolonskopi, men de fant ikke noe galt. Har også tatt flere avføringsprøver og blodprøver  uten noe funn. Venter nå på time hos gastroskopi. 
Rett før jul fikk jeg halsbetennelse, og skulle gå på en femdagers kur med apocillin, dette reagerte magen min sterkt på, og fikk gul/svart diare. Etter endt kur ga det seg ikke, så fikk tips om å drikke sitronvann hver morgen, startet også med et pulver jeg skal ta etter ett måltid om dagen fra zinzino som skal hjelpe for tarmen, og etter dette har avføringen blitt litt fastere, men er nogenlunde bløt enda, men fargen er fremdeles gul(litt gul/rød) og noen ganger med slim, og må på do flere ganger om dagen og føler aldri jeg får gjort meg ferdig. 
spiser normalt frokost, middag men sjeldent kveldsmat, vil si kostholdet mitt er ok normalt. Skjønner det godt kunne blitt verre i jul pga mye julemat, men det har jo holdt på så lenge med forskjellig farge og konsistent på avføringen

begynner å bli sabla lei av dette, og blir utrolig sliten av å gå på do hele tiden. Noen som har noen tips??? 

Anonymkode: 126d8...25e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er apocillin en type antibiotika? Ville ha prøvd å ta probiotika. Mulig du har ubalanse i bakteriefloraen i tarmen. 

Anonymkode: 616a9...61d

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være både en form for idb (som chrons og ulcerøs kolitt) og ibs (irritabel tarm). Ibs er ofte bedre/lettere enn idb, avhengig av alvorlighetsgraden, da. Men ibs er i hvert fall ufarlig, mens idb kan ha diverse skumle konsekvenser og må følges opp mye tettere. Siden de ikke fant noe på kolonoskopien havner ulcerøs kolitt lenger ned på lista, så spørs det om de finner noe på gastroskopien. Hvis de ikke finner noe der heller så havner også chrons lenger ned på lista. Da blir nok ibs den foreløpig mest sannsynlige diagnosen, selv om det med slim egentlig oftere forekommer ved idb enn ibs. Hvis det er ibs bør du i samråd med legen prøve lavfodmap-kosthold, som er den mest effektive behandlingen foreløpig, utenom diverse ting som fortsatt er på forskningsstadiet. 

Anonymkode: 2772b...a47

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha begynt å reagere på melkeprodukter/laktose etter den kuren kanskje? Da kan du få slik avføring. Er jo mulig å prøve laktosefritt en periode?! 

Anonymkode: 5efa4...d34

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ibs. Slim er ikke uvanlig. 

Anonymkode: 11eaf...06b

Gjest marabrah
Skrevet

Høres ut som IBS, har det selv å kjenner meg igjen i det du skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Ts. 

Tror jeg reagerer mest om jeg spiser brød og melkeprodukter, som grøt og ost. Da blir magen ille. Men hva kan jeg spise om jeg skal prøve å holde meg unna laktose?? Det er jo så dyrt med laktose og glutenfri mat

setter pris på alle svar!

Anonymkode: 126d8...25e

AnonymBruker
Skrevet

ville først satt opp en liste med hvilke matvarer som hadde høy og lav foodmap. (lav foodmap er de du kan spise)

De selger slike bøker på Ark, nordli osv

Anonymkode: d84d3...056

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...