AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Pus har fått et sår på poten sin, burde jeg reise til dyrlegen? Bilde kommer under Anonymkode: 482ab...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Væsker det? er det vondt om du tar rundt det? Anonymkode: ecdde...6be 1
Monabanana Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Sår hos katt har en tendens til å bli betent under huden pga den er så tynn. Hvis det er helt overfladisk og pus ikke viser tegn til smerte når den går og det ikke virker betent eller væsker så hadde jeg nok sett det litt an. Vær også obs på om pus vasker seg mye på såret, det er ofte et tegn på irritasjon og såret får heller ikke grodd. Det er jo tross alt en påkjenning for pus å reise inn til dyrlegen, men ville samtidig hatt lav terskel. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Væsker det? er det vondt om du tar rundt det? Anonymkode: ecdde...6be Hun reagerer når jeg tar rundt, men væsker ikke Anonymkode: 482ab...e5b
Khloe P.T Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 Jeg ville sett det an noen dager. Vurdere hvor plaget pus er. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 Hvis jeg ikke hadde dratt til legen med tilsvarende pleier jeg å rense såret, gi pus husarrest og se det an. Hvis det ser rent ut, lukter ok, og sårkantene går mot hverandre pleier det å gå fin, hvis det verker, lukter betent og sårkantene hovner og går fra hverandre bør du gå til dyrlegen. Se også an almenntilstanden tll pus, og om de har vanlig adferd. Anonymkode: 8958a...433 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 Ville renset godt med Hydrokortison (eller annet uten alkohol). Rullet inn med gassbind. Eventuelt krage om det fungerer bedre. Men selvfølgelig vurdert om det er alvorlig nok for å "plage" pus på denne måten, det er vanskelig å se ut i fra et bilde, og øvrig allmenntilstand. Gitt pus husarrest. Mulig ringt og bedt om antibiotika. Min veterinær er snill og skriver ut "over telefon". Fulgt med på allmenntilstand. Og om ørene blir veldig varme (tegn på feber) Anonymkode: cf03d...0f2 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 Tusen takk for alle svar! Jeg skal prøve det dere sier, og se om det blir bedre Anonymkode: 482ab...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ville renset godt med Hydrokortison (eller annet uten alkohol). Rullet inn med gassbind. Eventuelt krage om det fungerer bedre. Men selvfølgelig vurdert om det er alvorlig nok for å "plage" pus på denne måten, det er vanskelig å se ut i fra et bilde, og øvrig allmenntilstand. Gitt pus husarrest. Mulig ringt og bedt om antibiotika. Min veterinær er snill og skriver ut "over telefon". Fulgt med på allmenntilstand. Og om ørene blir veldig varme (tegn på feber) Anonymkode: cf03d...0f2 Det er ikke spesielt snilt eog overhodet ikke profesjonelt å skrive ut antibiotika over telefon... Meget useriøst. Du gir en del tullete råd her. Hydrokortison er ikke noe man renser sår med... Kun NaCl eller rent vann bør brukes i sårrens. Jeg ville dratt til veterinær hvis du er usikker TS, ellers ser du bare an og tar kontakt om noe blir verre. Anonymkode: 31f16...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke spesielt snilt eog overhodet ikke profesjonelt å skrive ut antibiotika over telefon... Meget useriøst. Du gir en del tullete råd her. Hydrokortison er ikke noe man renser sår med... Kun NaCl eller rent vann bør brukes i sårrens. Jeg ville dratt til veterinær hvis du er usikker TS, ellers ser du bare an og tar kontakt om noe blir verre. Anonymkode: 31f16...4fb En viktig korreksjon til mitt innlegg. Klorhexidin ble til Hydrokortison, det beklager jeg, en fullstendig kortslutning. Klorhexidin kan gjerne brukes på katter da det ikke er giftig om de slikker det i seg. Det er dette veterinæren min har anbefalt i 10+ år. Jeg får ofte antibiotika, og andre legemidler, over telefon. Da det er mye mindre stressende for katten enn en biltur på toppen av sykdom. Men det er selvfølgelig på grunnlag av at jeg er en erfaren katteeier som har hatt jevnlig kontakt med samme veterinær over mange år. Anonymkode: cf03d...0f2 1
Cerasus Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 Ja. Jeg synes definitivt at du bør dra til veterinær. Det ser slett ikke ut som et overflatisk sår. Er heller ikke sikkert at katten klarer å holde det rent nok eller tilstrekkelig i fred slik at det får grodd... Jeg ville i alle fall helt klart tatt en sjekk hos veterinær om det var min katt. 🙂 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: En viktig korreksjon til mitt innlegg. Klorhexidin ble til Hydrokortison, det beklager jeg, en fullstendig kortslutning. Klorhexidin kan gjerne brukes på katter da det ikke er giftig om de slikker det i seg. Det er dette veterinæren min har anbefalt i 10+ år. Jeg får ofte antibiotika, og andre legemidler, over telefon. Da det er mye mindre stressende for katten enn en biltur på toppen av sykdom. Men det er selvfølgelig på grunnlag av at jeg er en erfaren katteeier som har hatt jevnlig kontakt med samme veterinær over mange år. Anonymkode: cf03d...0f2 Istedenfor klorheksidin, kan jeg bruke pyrisept isteden? Anonymkode: 482ab...e5b
Cerasus Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/bittskade-pa-katt/
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 Du kan eventuelt ringe veterinær og få en veiledning over telefon, TS, så får du profesjonell hjelp. Angående pyrisept, så står det at det ikke er greit enkelte steder på nett, imens andre steder står det at det går fint, så jeg hadde ringt en veterinær og forhørt meg angående dette. Anonymkode: 167bc...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 8 minutter siden, Cerasus skrev: https://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/bittskade-pa-katt/ Er usikker på om det er bittskade eller om hun bare har vært uheldig Anonymkode: 482ab...e5b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan eventuelt ringe veterinær og få en veiledning over telefon, TS, så får du profesjonell hjelp. Angående pyrisept, så står det at det ikke er greit enkelte steder på nett, imens andre steder står det at det går fint, så jeg hadde ringt en veterinær og forhørt meg angående dette. Anonymkode: 167bc...dbf Takk! Anonymkode: 482ab...e5b
Diamant20 Skrevet 5. januar 2020 #17 Skrevet 5. januar 2020 En dyrlege jeg har snakket med om lignende saker sa at det er fint å ta på sinksalve, samme som brukes til småbarn. Ellers ville nok jeg tatt pus til dyrlegen, men her er dyrlegen 5min unna.
Jasmine9 Skrevet 5. januar 2020 #18 Skrevet 5. januar 2020 2 timer siden, Diamant20 skrev: En dyrlege jeg har snakket med om lignende saker sa at det er fint å ta på sinksalve, samme som brukes til småbarn. Ellers ville nok jeg tatt pus til dyrlegen, men her er dyrlegen 5min unna. Sinksalve er for å forhindre at området blir hardt og det er bra på sår hud. Men ikke I sår. Da størkner salven og lager en skitten skorpe. Dette såret bør rensen med saltvannsløsning/øyeskull/Kabirinse og så må du følge med om det blir byll eller ikke. Det kan være vanskelig å se. Katter pleier dessverre oftest å få verkbyller i sår fordi de er selv alt for pirkete med sårene sine og tilfører da bakterier og irritasjon. Blir det verkbyll må den dreneres og pus må ha antibiotika. 2
Diamant20 Skrevet 7. januar 2020 #19 Skrevet 7. januar 2020 På 6.1.2020 den 0.37, Jasmine18 skrev: Sinksalve er for å forhindre at området blir hardt og det er bra på sår hud. Men ikke I sår. Da størkner salven og lager en skitten skorpe. Ok, da har jeg misforstått litt hos dyrlegen. Dette var i forbindelse med våteksem hos hund da, så da var det en litt annen situasjon da. 😊
Jasmine9 Skrevet 7. januar 2020 #20 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, Diamant20 skrev: Ok, da har jeg misforstått litt hos dyrlegen. Dette var i forbindelse med våteksem hos hund da, så da var det en litt annen situasjon da. 😊 Til våteksem kan jeg se det passer ja :)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå