Gå til innhold

Selge bil med bruksmerker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge bilen min, som er en 2016-modell. 

Servicer er fulgt opp, og den har gått kun ca 38 000 km.

MEN; det er noen små riper/merker etter andre biler som sannsynligvis har vært borti meg på parkeringsplasser e.l. (Bor i by). Det er også sånne prikker fra asfalt (rødlige prikker) langs sidene. Skal prøve å få fjernet disse så godt som mulig! Men bilen er hvit, og alt er derfor veldig synlig..Ellers er jo lakken fin og skinnende når bilen er ren.

Så mitt spørsmål er: når man kjøper en brukt bil, forventer man slike småmerker? Eller forventer man tilnærmet perfekt lakk?

 

Anonymkode: 86c23...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal selge bilen min, som er en 2016-modell. 

Servicer er fulgt opp, og den har gått kun ca 38 000 km.

MEN; det er noen små riper/merker etter andre biler som sannsynligvis har vært borti meg på parkeringsplasser e.l. (Bor i by). Det er også sånne prikker fra asfalt (rødlige prikker) langs sidene. Skal prøve å få fjernet disse så godt som mulig! Men bilen er hvit, og alt er derfor veldig synlig..Ellers er jo lakken fin og skinnende når bilen er ren.

Så mitt spørsmål er: når man kjøper en brukt bil, forventer man slike småmerker? Eller forventer man tilnærmet perfekt lakk?

 

Anonymkode: 86c23...291

en 3 år gammel bil skal normalt ikke ha nevneverdige bruksmerker. Men asfaltflekker og lette riper fjernes enkelt selv om du bare er litt kyndig. Asfaltfjerner kjøpes hos div. bilutstyrs forhandlere og er meget effektiv. Det samme med voks for HVIT lakk. Koster ikke så mye om du gjør jobben selv. Følg bruksanv. nøye. Ellers finnes det utallige småversteder som fra 1500,- vasker og polerer både utvendig og innv. Dette er vel anv. penger da førsteintrykk betyr ALT ved bilsalg 🙂 

Anonymkode: 69989...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en 3 år gammel bil skal normalt ikke ha nevneverdige bruksmerker. Men asfaltflekker og lette riper fjernes enkelt selv om du bare er litt kyndig. Asfaltfjerner kjøpes hos div. bilutstyrs forhandlere og er meget effektiv. Det samme med voks for HVIT lakk. Koster ikke så mye om du gjør jobben selv. Følg bruksanv. nøye. Ellers finnes det utallige småversteder som fra 1500,- vasker og polerer både utvendig og innv. Dette er vel anv. penger da førsteintrykk betyr ALT ved bilsalg 🙂 

Anonymkode: 69989...77f

Den er 4 år gammel nå i februar. Og dessverre synes jeg det er en del merker på den😏 utrolig frustrerende at folk som kommer borti ikke sier i fra. Har altså skjedd flere ganger! 

Men tusen takk for tips!! Skal prøves! ☺️ Vil forresten en sånn claybar fungere?! 🤔 hørt noe om det tidligere.

Anonymkode: 86c23...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er 4 år gammel nå i februar. Og dessverre synes jeg det er en del merker på den😏 utrolig frustrerende at folk som kommer borti ikke sier i fra. Har altså skjedd flere ganger! 

Men tusen takk for tips!! Skal prøves! ☺️ Vil forresten en sånn claybar fungere?! 🤔 hørt noe om det tidligere.

Anonymkode: 86c23...291

Claybar fungerer godt men følg instruksene nøye. 

Ellers er IronX veldig bra mot flyverusten

Husk god voks etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er 4 år gammel nå i februar. Og dessverre synes jeg det er en del merker på den😏 utrolig frustrerende at folk som kommer borti ikke sier i fra. Har altså skjedd flere ganger! 

Men tusen takk for tips!! Skal prøves! ☺️ Vil forresten en sånn claybar fungere?! 🤔 hørt noe om det tidligere.

Anonymkode: 86c23...291

claybar er ikke nødvendig om det er snakk om asfaltflekker 🙂 Dessuten er claybar mer omfattende.

 

Anonymkode: 69989...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claybar funker som bare det på å fjerne asfalt prikker og annen forurensing som sitter fast på lakken. 

Claybar kan ikke fjerne selve riper og merker men hvis disse inneholder farge fra andre biler så det går å fjerne farge. Men selve riper og merker i laken blir igjen.

Jeg vet ikke hvis man kan bruke claybar i kulda !? Brukte den alltid i sommeren ,sent vår /tidlig høst. 

Men prøv først med asfaltfjerner som andre skriver. Burde funke det. 

Endret av mr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med første respondent: Få bilen vasket, stelt og polert hos noen profesjonelle. Så tar du noen skikkelig fine bilder, med god bakgrunn, god belysning. Ta detaljbilder av de groveste småskadene og nevn det i annonsen.

Det er ærlige selgere jeg ser etter. En redelig presentasjon og respekt for kjøperens ønske og tidsbruk kommer du langt med. Bare det at du bryr deg nok til å undersøke her er jo et godt signal, sånn sett.

Jeg hadde ikke forventet en fire år gammel bil til å være perfekt heller. Her jeg bor er spesielt understellet og bremsedeler raskt utsatt for rust, f.eks.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Så mitt spørsmål er: når man kjøper en brukt bil, forventer man slike småmerker? Eller forventer man tilnærmet perfekt lakk?

Du må nok innfinne deg med å vrake doningen! 😉

Neida, bare skøyer. Kost på en lakkrens, så vil du nok få igjen mer for bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...