Gå til innhold

Sophie Elise slutter å blogge - hvem er neste man ut?

Gjest SelinaKyle

Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt google å lest mer om Sophie Elise, jeg er sjokkert over hva jeg leser om operasjoner og andre ting. Denne kvinnen(barnet) er jo et samfunnsproblem som alle må skånes for, at hun ikke har blitt fjernet fra alle sosiale media ved dom er jo en gåte.

Tenk at man lar mennesker være et så skadelig forbildet for unge jenter som leser disse bloggene.

Det bør opprettes et eget BloggPoliti som man kan rapportere til, så slike skadelige blogger slettes øyeblikkelig.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at Blogging begynner å bli avleggs, som mange her sier. "Vi" er blitt så late at vi gidder ikke klikke inn på noe som det ikke finnes en app for. Jeg har lest endel blogger som tidsfordriv de siste 10 åra, med et kritisk blikk sådan, men men merker også at mine vaner har endret seg. Glemmer at blogger jeg leste før finnes. Gidder ikke søke de opp eller bruke tid på å lese crap. Klikker meg inn på instaprofiler av og til, for da slipper jeg å lese så mye. 

Så nei, det er ikke noe eksepsjonelt over at SE slutter å blogge. Jeg er også overbevist om at mange kommer til å følge etter. Den "tette" kontakten med leserne blir kanskje litt borte, men de unngår jo anonyme drittslengere. Fansa vil bo følge videre på andre medier uansett.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heltriktig skrev:

Nå har jeg brukt google å lest mer om Sophie Elise, jeg er sjokkert over hva jeg leser om operasjoner og andre ting. Denne kvinnen(barnet) er jo et samfunnsproblem som alle må skånes for, at hun ikke har blitt fjernet fra alle sosiale media ved dom er jo en gåte.

Tenk at man lar mennesker være et så skadelig forbildet for unge jenter som leser disse bloggene.

Det bør opprettes et eget BloggPoliti som man kan rapportere til, så slike skadelige blogger slettes øyeblikkelig.

Egentlig helt enig. Men dette tenker jeg gjelder flere enn SE. Anna Rasmussen f.eks...

Det er jo bare synd på SE, som har det så fælt med seg selv, til tross for at pengene ruller inn. Jeg tror hun kommer til å gå på en kjempesmell psykisk tilslutt. Når hun ikke lenger er aktuell.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Clara80 skrev:

Egentlig helt enig. Men dette tenker jeg gjelder flere enn SE. Anna Rasmussen f.eks...

Det er jo bare synd på SE, som har det så fælt med seg selv, til tross for at pengene ruller inn. Jeg tror hun kommer til å gå på en kjempesmell psykisk tilslutt. Når hun ikke lenger er aktuell.

Dette gjelder sikkert mange, men jeg leser ikke rosablogger. Men merker meg Sophie i media av og til.

Hele konseptet er jo livsfarlig, sosiale media er jo det verste som har skjedd mennesket i nyere tid.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt enig. SE er ekstrem. Jeg forstår ikke hvordan noen kan se på henne som et forbilde. Hun sier en ting og gjør noe annet. Opererer alt som er "feil". Hva tilfører hun menneskeheten? Har selv en datter i tenårene og verken henne eller hennes venner tar SE seriøst. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ingen fan av SE eller de i samme sjanger.. Men noe jeg er fan av,  det er å ha i bakhodet at det er et levende vesen som leser disse innleggene..

Så selvom det er mye saklig kritikk og alt, så er det utrolig mye destruktiv som blir delt her og mange andre plasser. 

I lys av  Ari, og flere som har i etterkant stått frem med selvmordstanker..

Selv om det frister aldri så mye å lire av seg dritt når en blir fyrt opp av andre, så er det ganske heftig for den det gjelder.

Har selv boikottet flere, og har måtte ta meg selv i å rulle inn kritikeren når jeg kjenner det provoseres så inni hampen.. Da har jeg sjeldent klart å holde meg saklig.. Og fått slettet innlegg her når jeg har kalt en person for evneveik.. Og jeg angrer og skammer meg for det nå..

Men tenk om disse usaklige kommentarene fører et menneske som er i tydelig psykisk ubalanse over stupet...

Noe som derimot er veldig fornuftig er å boikotte, melde fra om manglende merking osv osv..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Jeg synes det er svært uheldig å trekke Ari Behn og selvmord inn i dette. Det gjør meg eitrende forbanna, sånn helt på ramme alvor.  

Jeg skjønner hvor du vil @cHg, men å bruke det som et argument for opphør av kritikk, det blir feil. Det er INGEN paralleller til hans personlige tragedie. Hvert enkelt selvmord har sin årsak og jeg synes det blir direkte ufint å bruke dette for å underbygge sin argumentasjon. Ingen har tatt til ordet for at det var (medie)kritikk som førte til Ari Behns selvmord. De nærmeste har pekt på sviktende psykisk helse. 

Jeg er helt enig i at man huske at det er enkeltmennesker bak bloggbedriften. Samtidig skal vi være klar over at det er enkeltmennesker som leser blogger.  Enkeltmennesker som bloggere som SE ikke ser ut til å hensynta i det hele tatt, på tross av utallige tilbakemeldinger om hvor farlig bloggingen hennes er. Å kneble motstemmer ved å spille på Ari Behns selvmord er fullstendig misforstått, i tillegg til direkte respektløst. 

Tilføyelse: Beklager at jeg hisser meg opp, jeg så noen komme trekkende med tilsvarende argumentasjon før helgen, men da beit jeg i meg sinnet, men nå greide jeg ikke å holde igjen. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at det sitter unge mennesker som leser møkka som skrives å blir påvirket av det.

Ferdig snakka.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, cHg skrev:

Er absolutt ingen fan av SE eller de i samme sjanger.. Men noe jeg er fan av,  det er å ha i bakhodet at det er et levende vesen som leser disse innleggene..

Så selvom det er mye saklig kritikk og alt, så er det utrolig mye destruktiv som blir delt her og mange andre plasser. 

I lys av  Ari, og flere som har i etterkant stått frem med selvmordstanker..

Selv om det frister aldri så mye å lire av seg dritt når en blir fyrt opp av andre, så er det ganske heftig for den det gjelder.

Har selv boikottet flere, og har måtte ta meg selv i å rulle inn kritikeren når jeg kjenner det provoseres så inni hampen.. Da har jeg sjeldent klart å holde meg saklig.. Og fått slettet innlegg her når jeg har kalt en person for evneveik.. Og jeg angrer og skammer meg for det nå..

Men tenk om disse usaklige kommentarene fører et menneske som er i tydelig psykisk ubalanse over stupet...

Noe som derimot er veldig fornuftig er å boikotte, melde fra om manglende merking osv osv..

Jeg er mer bekymret for de tusenvis av unge som blir påvirket av og har som forbilde BEDRIFTEN SE`s stadige plastiske operasjoner og overdrevne posering med resultatet, selvdiagnostisering med uttallige psykiske lidelser, umodne forhold til å skaffe seg dyr og dobbeltmoralske miljøengasjement. 

Når det er sagt så har du så klart helt rett i at vi alle kan se på hvordan vi velger å utrykke kritikken. Desverre så virker det ikke som hun tar til seg noen som helst form for kritikk, ikke konstruktiv eller velment heller. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Isild skrev:

Jeg er mer bekymret for de tusenvis av unge som blir påvirket av og har som forbilde BEDRIFTEN SE`s stadige plastiske operasjoner og overdrevne posering med resultatet, selvdiagnostisering med uttallige psykiske lidelser, umodne forhold til å skaffe seg dyr og dobbeltmoralske miljøengasjement. 

Når det er sagt så har du så klart helt rett i at vi alle kan se på hvordan vi velger å utrykke kritikken. Desverre så virker det ikke som hun tar til seg noen som helst form for kritikk, ikke konstruktiv eller velment heller. 

Ja, er helt enig i det. Det burde være så definitive klare retningslinjer og sensur ifht hvordan det blir nesten grenseløst kjørt på med dobbeltmoral og offerspill i bedriftene. For det er jo bedrifter. Det er arbeidsplasser hvor folk tjener penger. Og det er helt klart en kjempeglipp i retningslinjene at noen skal få lov til å ture frem slik samtlige gjør .. Og siden det er så enormt med penger i omløp så burde det nesten bli oppdrettet en instans som sensurer innlegg til bloggere og kan eliminere innlegg som motsier seg selv osv.

Så føler dette blir en usaklig krangling mellom partene hvor en aldri ser en ende på "hvem som har rett" for når det hagler løs med noe hun kan bruke som ammunisjon så bidrar det til et offerspill som kan få de fleste til å syns synd på henne. Og jeg syns helt klart ikke synd på  noen. Syns bare ikke all denne ukritiske ballkastingen med ord har noe for seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @Isild og syns vi skal ta inn over oss all skade slike influensere har ansvaret for. Alle de unge og naive menneskene som har latt seg påvirke av bloggere/instagrammere/youtubere til å tro at det viktigste i verden er å ha et utseende som ligner et kunstig forbilde, med alt hva det fører med seg. Jeg er glad hun stenger bloggen. Den har hun brukt kynisk for å skaffe seg lojale følgere som tror på hennes halvsannheter og rene løgner, følgere som igjen har skaffet henne millioninntekter via reklame for verstingene innen miljøsvineri. Ved hjelp av sine trofaste, naive følgere har hun altså bygget opp en solid formue som hun nå kan tære på inntil videre. Følgerne blir med videre på Instagram og det kommer nok til å bli en heftig oppgang i reklameinnlegg der, alle illustrert med fuck-me look.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg liker å ha et godt forsprang tar det noen måneder fra jeg tegner ut en stripe til den blir publisert på egen Instagram (og i Aftenposten for den saks skyld). Men siden jeg jeg fikk så god respons forrige gang jeg delte noe av rabbelet mitt her, gir jeg her en eksklusiv titt på en rykende fersk stripe av min serie Desibelles, fordi inspirasjonen til den jo kommer herifra :)

fb78.png

Endret av ABye
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke sett toppen før virtuell reality blir vanlig i de norske hjem og "bloggingen" tas dit med kropper, pupper og ræv i virtuell virkelighets form. Det kommer til å bli en mye større greie enn den lille nisjen rosablogging og instagramming er nå. Nytter ikke kjempe mot denne bølgen, man må begynne finne løsninger der man verner om de yngste (om det er solid forskning bak at dette er et hovedproblem for ungdoms selvtillit, at det ikke er ungdom med lav selvtillit til å begynne med som lar seg påvirke og at det er andre faktorer som avgjør hvordan ungdom reagerer enn rosablogging). 

Dette kommer til å være en greie innen, tja, 3-5 år, kanskje før. VR har kommet langt og det er bare spørsmål om tid før folk innser at vi kan sitte på internett i VR, ha sosiale medier i VR, jobbe/ ha kontor i VR osv. At det er en løsning som er overlegen å sitte foran pc skjerm. Mulighet for å tjene store penger for de som er først. 

Og ja, jeg leste nettopp en del om VR etter å ha prøv det hos noen jeg kjenner. VR er fremtiden like mye som datamaskinen var og er fremtiden. Det er ikke bare for gamingnerds, man kan bruke det til alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

3 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Hvor er den vanlige Sophie Elise-tråden? Er det bare meg som er blind?

Den er flyttet til "kjente personers virke", siden hun ikke er blogger lenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Llise said:

Den er flyttet til "kjente personers virke", siden hun ikke er blogger lenger.

Aha, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Lager en usaklig tråd

-Ber folk diskutere saklig..

dette er et så ubetydelig tema at eneste saklige som er så si er, hvem bryr seg om hun blogger eller ikke? hun er jo kun kjent fordi media har presset bilder i avisen i ansiktene våre. om hun blogger eller ikke blogger bør være like irrelevant for folk flest, som hvorvidt sjefen på Rema1000 nedi veien har klippet plenen eller ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle
23 timer siden, Crayons skrev:

-Lager en usaklig tråd

-Ber folk diskutere saklig..

dette er et så ubetydelig tema at eneste saklige som er så si er, hvem bryr seg om hun blogger eller ikke? hun er jo kun kjent fordi media har presset bilder i avisen i ansiktene våre. om hun blogger eller ikke blogger bør være like irrelevant for folk flest, som hvorvidt sjefen på Rema1000 nedi veien har klippet plenen eller ikke. 

Hvorfor er det en usaklig tråd? Selv om du finner det totalt irrelevant betyr det ikke at andre gjør det.

Det at Sophie Elise er så synlig i alle media som hun er, gjør at hun ikke er irrelevant eller ubetydelig. Hun har en betydelig påvirkningskraft og det kan derfor være interessant for noen å diskutere rundt dette, betydningen av at hun slutter, og eventuelle konsekvenser av dette. 

Er forsåvidt enig med deg om at dette burde være irrelevant og ubetydelig, men pga bloggernes påvirkningskraft mener jeg det kan være tema her som er interessante å diskutere.

Endret av SelinaKyle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...