Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg tok eksamen som helsefagarbeider i høst og fikk svaret i dag. Karakter 1 - stryk. Klarer ikke forstår hvordan det kunne skje. Er så ufattelig skuffet og lei meg. Noen som er helsefagarbeider evt. noen som jobber som sensor? Kan dere bedømme denne oppgaven?

Synes dere virkelig at denne oppgaven er en stryk?
(Helst ikke siter innlegget da jeg ønsker å slette oppgaven etter på)

Endret av Hvalen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har nok lyst til å jobbe gratis for deg.... be om begrunnelse?

Anonymkode: 4017f...02c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette en stryk oppgave? Hva er det med kriteriene du ikke har innfridd?

Anonymkode: 4b41b...b6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be om begrunnelse!

Anonymkode: 2a685...a7c

Skrevet

Ser ikke at du har lagt ved oppgavetekst, så det blir litt vanskelig å hjelpe deg kun ved å lese oppgaven. Hva spør de etter? 

Har du oppfylt krav til lengde, kilder osv? Kan du ha plagiert? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be om begrunnelse da vel.

Anonymkode: 1cce7...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Er sykepleier, så har ikke vært gjennom dette selv, men velger å gi deg en liten tilbakemelding. Du har med mange fine punkter, men oppgaven virker litt ufullstendig. Den mangler noe flyt og gjerne bedre rettskriving, samtidig som du mangler noe viktige punkt når det kommer til blodsukkermåling/regulering osv. Vet ikke helt hva kravene er for å bestå oppgaven din, men det kan hende du har for mye plagiat eller ufullstendige kildehenvisninger. Synes videre at denne oppgaven virker til å treffe på en 2-3er.

Det du må gjøre er å be om begrunnelse for hvorfor du fikk stryk, sånn at du vet hva du må gjøre til neste gang. Du kan også klage på karakteren dersom du mener den er feil. Det er ingen skam å stryke, samtidig er det viktig at kun kompetente personer blir utdannet helsefagarbeider, så jeg skjønner de er strenge. Dette fikser du neste gang, er sikker på at du blir super i jobben din :) 

Anonymkode: 05791...3df

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det kam se ut som om de har tatt deg for plagiat? Det er mye her som virker som direkte avskrivning/kopi av pensum, pg du henviser ikke til kilder. 

Anonymkode: f8bb4...457

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det privatisteksamen er det ikke adgang til å kreve begrunnelse. 

Anonymkode: 00b5c...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsefagarbeider og kan virkelig ikke se på denne oppgaven som en strykkarakter!

Anonymkode: 9e34b...398

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Casen står i oppgaven. 
Jeg har ikke brukt plagiat. Ja jeg har lest meg opp på diabetes type 2, ernæring osv men det er mine ord. Har ikke brukt kopier og lim inn om det er det? Forstår det ikke, at dette kan være en stryk-karakter.  Jeg får dessverre ikke sånn kjempegod begrunnelse når jeg tar eksamen som privatist. Men takk for svar alle.

Anonymkode: 2bc57...566

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en hjemmeeksamen? Da skulle du vel hatt løpende kildehenvisning. For øvrig er det vanskelig å si hvor feilen ligger uten å vite oppgaveteksten, og ikke minst vurderingskriteriene. 

Noe jeg legger merke til som kanskje trekker litt ned er at det er mange problemstillinger du egentlig ikke svarer på.

Eks: "problem: liker ikke ta i mot råd. tiltak: gi råd". Det er liksom ikke noen løsning. Ser det går igjen flere ganger.

Anonymkode: 1e8a3...96e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette en hjemmeeksamen? Da skulle du vel hatt løpende kildehenvisning. For øvrig er det vanskelig å si hvor feilen ligger uten å vite oppgaveteksten, og ikke minst vurderingskriteriene. 

Noe jeg legger merke til som kanskje trekker litt ned er at det er mange problemstillinger du egentlig ikke svarer på.

Eks: "problem: liker ikke ta i mot råd. tiltak: gi råd". Det er liksom ikke noen løsning. Ser det går igjen flere ganger.

Nei det er en skriftlig 5 timers eksamen i et lokale. Ok takk for tips. Hvilket tiltak tenker du at jeg kan gi da? i forhold til det?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har nok lyst til å jobbe gratis for deg.... be om begrunnelse?

Anonymkode: 4017f...02c

Jobbe gratis? Hva snakker du om?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det er en skriftlig 5 timers eksamen i et lokale. Ok takk for tips. Hvilket tiltak tenker du at jeg kan gi da? i forhold til det?

Okei, hvis det var på skolen så skal du ikke henvise til kilder nei. Da ligger feilen et annet sted.

Men jeg forstår ikke helt hva oppgaven er. Jeg ser casen, men hva er oppgaven? Er det å si hva diabetes er + kartlegge problem, ressurser, mål, tiltak osv?

Igjen, kan ikke si noe om hvorfor du strøk uten å vite hva det spørres om + vurderingskriteriene i faget.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si noe om oppgaven når du ikke legger ved oppgaveteksten. Kan det være krav til form, lengde og slike ting som du ikke har fulgt, og fører til automatisk stryk? Har du bedt om begrunnelse? 

Jeg er hverken utdannet i helsefagarbeider-faget eller sensor i faget, så du kan godt hoppe over min mening hvis du vil. Men jeg har studert en del, og har noen tanker om hva som løfter en oppgave. Hvis jeg skal si hva jeg synes synes oppgaven er ganske "i overflaten" hvis du skjønner? Du skriver for eksempel mange ganger at du skal støtte og oppmuntre pasienten, men du sier lite om hvordan du ønsker å gjøre dette. Jeg ville utdypet mer om det. Helt konkrete ting altså. Det sier seg jo nærmest selv at man ønsker å støtte og motivere en pasient, men det er ikke alltid så lett å faktisk lykkes med det... 

Du har for eksempel mange gode forslag innenfor delen om kosthold, men du kommer ikke med så mange konkrete forslag til hvordan du kan få en 82-år gammel mann -  som ikke liker å ta imot hjelp - til å lytte til dine råd. Jeg ville forventet at en helsefagarbeider skulle ha lært seg noen verktøy og teknikker kanskje? Hva med å prøve å kartlegge hvilke sunne retter han allerede faktisk liker og begynne med disse? Kan han gå på et matkurs i regi av kommunen? Hjelper det å spise sammen med andre? Mange eldre har jo muligheten til å få kjørt middag hjem til seg - er det et alternativ? Drøft og si eventuelt hvorfor ikke det er lurt (= bra for ham å klare seg selv). Har han blitt forklart hvordan den dårlige maten påvirker helsen hans og hvilken effekt det vil ha? Hvis ikke er jo det et veldig viktig punkt. Fysisk aktivitet skriver du er viktig for pasienter med diabetes 2. Hvordan kan pasienten, som er 82 og dårlig til bens, holde seg i fysisk aktivitet? 

Må bare gjenta, jeg er ikke helsefagarbeider. Men her er litt hvordan jeg tenker da. Konkretiser og drøft ulike tiltak - fordeler og ulemper med dem. 

Anonymkode: bbf56...58c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, hvis det var på skolen så skal du ikke henvise til kilder nei. Da ligger feilen et annet sted.

Men jeg forstår ikke helt hva oppgaven er. Jeg ser casen, men hva er oppgaven? Er det å si hva diabetes er + kartlegge problem, ressurser, mål, tiltak osv?

Igjen, kan ikke si noe om hvorfor du strøk uten å vite hva det spørres om + vurderingskriteriene i faget.

Takk for svar.
Dette er hele casen:

Situasjonsbeskrivelse Du arbeider som helsefagarbeider i hjemmesykepleien. I dag har du fått ansvaret for en ny bruker, Knut Eriksen på 82 år. Knut Eriksen er nylig kommet hjem fra et opphold på rehabiliteringsavdelingen på sykehjemmet. Der har han vært på opptrening etter et hoftebrudd.

I den forbindelse ble det oppdaget at Knut har diabetes type 2, som er tablett- og kostregulert. Knut  har smerter, er redd for å falle og bruker rullator  bor alene i en to-etasjes enebolig, med soverommet i 2. etasje  er glad i mat, men lite motivert for å endre kostholdet, som gjerne består av loff med sirup, i tillegg til spekemat, chips og øl til kvelds  liker ikke å ta imot råd og hjelp, han ønsker å klare seg mest mulig selv

Oppgave Ta utgangspunkt i situasjonsbeskrivelsen for denne pasienten.
Du skal iverksette forebyggende og behandlende tiltak innenfor helsefagarbeiderens ansvars- og kompetanseområde.

Hva vil du gjøre, hvordan vil du gjøre det, og hvorfor vil du gjøre det slik? Begrunn svarene dine.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si noe om oppgaven når du ikke legger ved oppgaveteksten. Kan det være krav til form, lengde og slike ting som du ikke har fulgt, og fører til automatisk stryk? Har du bedt om begrunnelse? 

Jeg er hverken utdannet i helsefagarbeider-faget eller sensor i faget, så du kan godt hoppe over min mening hvis du vil. Men jeg har studert en del, og har noen tanker om hva som løfter en oppgave. Hvis jeg skal si hva jeg synes synes oppgaven er ganske "i overflaten" hvis du skjønner? Du skriver for eksempel mange ganger at du skal støtte og oppmuntre pasienten, men du sier lite om hvordan du ønsker å gjøre dette. Jeg ville utdypet mer om det. Helt konkrete ting altså. Det sier seg jo nærmest selv at man ønsker å støtte og motivere en pasient, men det er ikke alltid så lett å faktisk lykkes med det... 

Du har for eksempel mange gode forslag innenfor delen om kosthold, men du kommer ikke med så mange konkrete forslag til hvordan du kan få en 82-år gammel mann -  som ikke liker å ta imot hjelp - til å lytte til dine råd. Jeg ville forventet at en helsefagarbeider skulle ha lært seg noen verktøy og teknikker kanskje? Hva med å prøve å kartlegge hvilke sunne retter han allerede faktisk liker og begynne med disse? Kan han gå på et matkurs i regi av kommunen? Hjelper det å spise sammen med andre? Mange eldre har jo muligheten til å få kjørt middag hjem til seg - er det et alternativ? Drøft og si eventuelt hvorfor ikke det er lurt (= bra for ham å klare seg selv). Har han blitt forklart hvordan den dårlige maten påvirker helsen hans og hvilken effekt det vil ha? Hvis ikke er jo det et veldig viktig punkt. Fysisk aktivitet skriver du er viktig for pasienter med diabetes 2. Hvordan kan pasienten, som er 82 og dårlig til bens, holde seg i fysisk aktivitet? 

Må bare gjenta, jeg er ikke helsefagarbeider. Men her er litt hvordan jeg tenker da. Konkretiser og drøft ulike tiltak - fordeler og ulemper med dem. 

Enig med dette. Det fremstå som en overfladisk oppgave. 

Anonymkode: d2c25...141

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Det var gode tips. Jeg var litt redd for å skrive for mye, for det fikk jeg beskjed om av mine kolleger. At jeg skulle svare konkret på det oppgaven spurte etter, og ikke alt mulig annet. Synes det er vanskelig å vite hvor grensen går egentlig. Men supre tips. Skal ta det med meg videre til neste gang. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det eneste svaret av verdi som du kan få på dette, er gjennom en begrunnelse fra sensor. Svarene du får fra oss (hvordan vi vurderer oppgaven din) vil uansett innebære spekulasjon.

Be om begrunnelse på karakteren din. Etter å ha lest den, kan du vurdere om du skal klage.

Du har for øvrig lite å tape på å klage, da alternativet til å få en bedre karakter, bare er opprettholdelse av strykkarakter.

Endret av Cerasus
Klargjøring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...