Gå til innhold

Kjendisnorge i sorg .


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Ari Behns bortgang har vekket liv i mange  vonde minner hos dem  som har mistet noen av sine kjære som har  valgt å avslutte livet sitt ved selvmord.     Omlag  600 personer velger  å avslutte livet sitt på denne  måten årleg,  og troleg har dette vert  ukjent tall for de fleste , og    mange sitter igjenn i dyp sorg og  m/ ein rekke ubesvarte spørsmål.     Har vert medlem og støttet  i LPP og mentalhelse i mange år, og innsett forelengst at  dette   organisasjoner som bidrar m/ forbyggende aktivitet innenfor psykisk helse , og de  gjør ein fantastisk jobb overfor de som sliter psykisk.      Det som forundrer meg og mange andre medl.  at  medlemstallene  ligg  mange steder på eit  bemerkelsesverdig lavt nivå, og i mange kommuner finnes kanpt noe engasjemang.  

Spørsmålet mange sitter igjenn med er om det måtte ein kjendis  til for å sette selvmord  på den politiske dagsorden, og er det slik at noen kanskje har sovet i timen her.    Det er først etter at kistelokket  er skrudd fast  at profilen til den avdøde blir brettet ut i sin helhet.    Når VI lever så får sjelden høre noen positiv omtale, utan at ein har fått tildelt  ein eller annen medalje , eller har fått sitte ved kongens bord.  

Ari Behn viste nok mest sansynleg ikkje selv at han var ein betydningsfull person for mange,  og selv de nermeste var heilt uforbredt på hans skjebnevalg , og at hele folket og    inkl. kjendisnorge ønsket å vise Ari og  de pårørende han siste ære ved å ta del i bergravelsen. 

Familien til Ari Behn  har utvilsamt  "åpnet noen dører  til  et hellige tabubelagde   rom" .   Vårt flotte kronprinspar har  ogs flere ganger åpnet sin dører for mental helse, og psykisk syke..     Kongens omtale av Ari Behns bortgang  under nyttårstalen viser at vi har en Konge som er eit medmenneske.       Når det skjer en ulukke i trafikken så skal  hendelsen kartlegges, og undersøkelselkommisjon  av politiet, Biltilsynet  som eit ledd i trafikksikringstilak.      Når det skjer eit selvmord, sitter mange igjenn med en rekke ubesvarte spørsmål som de aldri har  fått  svar på.       

 

   

  

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som har sovet i timen. Selvmord er et vanskelig tema å ta i. For politikere betyr det at de må bruke penger på psykisk helse, og de må sette seg inn i psykologi. Det har de ikke evner til. Bare se på den siste løsningen de har med pakkeforløp. For familien betyr det at de må dele sin sorg offentlig. Det er det mange som ikke orker. Mange sitter med skyldfølelse. Jeg tror det følger en forventning om å forklare "hvorfor tok NN livet av seg?". 

Jeg er ikke veldig aktiv i hjelpeorganisasjoner for mental helse, men noe får jeg med meg. En forening for etterlatte (?) etter selvmord har jeg hørt lite eller ingen ting om. Vær synlig!

Egenerfaring fra psykiatrien er en sjekkliste på "har du tanker om å ta ditt eget liv?". I den situasjonen hadde jeg ikke opparbeidet tillit til behandler og løy derfor. Behandleren brydde seg ikke, hun skulle bare krysse av et punkt på lista. 

Anonymkode: 94eaa...81f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som har sovet i timen. Selvmord er et vanskelig tema å ta i. For politikere betyr det at de må bruke penger på psykisk helse, og de må sette seg inn i psykologi. Det har de ikke evner til. Bare se på den siste løsningen de har med pakkeforløp. For familien betyr det at de må dele sin sorg offentlig. Det er det mange som ikke orker. Mange sitter med skyldfølelse. Jeg tror det følger en forventning om å forklare "hvorfor tok NN livet av seg?". 

Jeg er ikke veldig aktiv i hjelpeorganisasjoner for mental helse, men noe får jeg med meg. En forening for etterlatte (?) etter selvmord har jeg hørt lite eller ingen ting om. Vær synlig!

Egenerfaring fra psykiatrien er en sjekkliste på "har du tanker om å ta ditt eget liv?". I den situasjonen hadde jeg ikke opparbeidet tillit til behandler og løy derfor. Behandleren brydde seg ikke, hun skulle bare krysse av et punkt på lista. 

Anonymkode: 94eaa...81f

       Når noen  i familien får psykiske helseskade, med en tragisk utgang å   begå selvmord så er det ikkje bare "eit offer" men en hel familie.   Familien  Behn har igjennom sin åpenhet  bidratt  til større  åpenhet ,  og de har fått stor medfølelse i folket,   og eit  helt folk føler med dem l i sorgen.      De ferreste hadde  ingen  anelse om at Ari Behn slet psykisk syk.  Selv  de aller nærmeste  kunne ikkje identifisere seg med hans tanker om å  avslutte livet på denne måten.   Mange sitter igjenn med eit spørsmål  om det er noe de har oversett, og som de kunna bidratt  som kunna forlenga livet til Ari Behn.    Langt flere menn / gutter   en jenter velger å  avslutte livet på ved selvmord.      Mange reiser spørsmål hva som kan få eit menneske til så stor fortvilelse at de ikkje ser noen annen utveg en selvmord.      Ein kan ha en viss forståelse for at personer som har begått allvorige kriminelle handler ser på selvsmord som siste utveg.      Men, ein stiller seg uforstående når personer som har reint rulleblad tar slike avgjørelser  

Som eit ledd  forbyggende  psykiske helsevern, så bør ein m.a sjå på håndtering av "bekymringsmeldinger".    Idag vet de fleste  at dersom ein ulykke inntreffer så ringer vi eit nødnr, men da kan det allerede vera forseint.     Dersom ein ser barn som lider så   kontakter ein barneværnet.   Men, hvor sender du en bekymringsmelding dersom du har misstanke om at noen sliter psykisk ?

 

 

   

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym Bruker skrev:

       Når noen  i familien får psykiske helseskade, med en tragisk utgang å   begå selvmord så er det ikkje bare "eit offer" men en hel familie.   Familien  Behn har igjennom sin åpenhet  bidratt  til større  åpenhet ,  og de har fått stor medfølelse i folket og vet at de ikkje  står ikkje alene i sorgen,    men  eit  helt folk føler med dem , og  tar del i sorgen.      De ferreste hadde  ingen  anelse om at Ari Behn slet psykisk syk.  Selv  de aller nærmeste  kunne ikkje identifisere seg med hans tanker om å  avslutte livet på denne måten.     Spørsmålet mange sitter igjenn med er om det er noe de har oversett,  og som kunna bidratt til  å forlenge livet til Ari Behn.   Mange sitter ofte igjenn med en dyp  skyldfølelse. 

Som eit ledd  forbyggende  psykiske helsevern, så bør ein m.a sjå på håndtering av "bekymringsmeldinger".    Idag vet de fleste  at dersom ein ulykke inntreffer så ringer vi eit nødnr, men da kan det allerede vera forseint.     Dersom ein ser barn som lider så   kontakter ein barneværnet.   Men, hvor sender du en bekymringsmelding dersom du har misstanke om at noen sliter psykisk ?

 

 

   

Du kan faktisk sende bekymringsmelding til vedkommendes fastlege. Synd dette ikke er mer kjent. 

Anonymkode: 39c17...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk sende bekymringsmelding til vedkommendes fastlege. Synd dette ikke er mer kjent. 

Anonymkode: 39c17...c23

Og hvem er da din fastlege ?    Mange har  ikkje noen fastlege der de bor .    Her i distriktet pendler mange passienter mellom kommunene mange og  stor gjennomtrekk av leger i i noen kommuner  og dels mangel på leger.      Folk flest er etterhver blitt så selvsopptatte av å realisere sine egne behover at de  har knapt tid å hilse på naboen, slekt og venner.        

Eit problem er ofte idag  at personer m/ psykiske lidelser må ofte forholde seg til mange forskjellige fagpersoner.   De møter kanskje på en ny lege hver gang, som ikkje kjenner historikken til vedkomende.    Det er svært viktig at ein person som sliter psykisk i størst muleg grad kan få forholde seg til "en kontaktperson" innenfor helsevesenet  lengst muleg. 

      Til dømes er det slik m.a. i England at  det opprettes   eit tillitsforhold   mellom  passient  m/ psykisk lidelse og  ein  bestemt fagperson som kjenner  systemet og personen godt.    Personer m/ psykisk lidelser vet vi  kan vera ekstra sårbare, og eit "skeivt ord" kan få fatale konsekvenser.   

Mange m/ psykiske lidelser sit ofte med ein følelse av at de ikkje lenger  mestrer  kvardagen, og de gjir rett og slett opp.      Vi har idag  m.a. eit NAV-system som troleg har mange selvmord på samvittighet, og det er  grunn til å sjå nærmere også på deres virksomhet.   De fleste   personer er oftest i en krise når det møter NAV, og  mange er  i en veldi sårbar situasjon når de møter  NAV -systemet, og mange er ikkje ressursterke nok å "ta opp en kamp " med byråkratiet.       Ari Behn hadde  mange ressursterke personer rundt seg som støttet ham, men  han ønsket kanskje ikkje vera til belastning. 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...