AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Jeg skal ha et lite inngrep i ene beinet om kort tid, men kjenner jeg gruer meg litt nå. Jeg har høy BMI og er veldig overvektig, (BMI på 47), og har lest/hørt at høy BMI/fedme er risikabelt ved narkose? Kan noen gi meg tilbakemelding på dette? Anonymkode: 974a4...415
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 Du er klarert av kirurg til operasjon, og du vil få samtale med anestesilege før operasjonen. Snakk med h*n om dine bekymringer. De tar godt vare på deg. Det tryggeste stedet i verden er på et operasjonsbord, der blir ALT overvåket. Hvert minste pust og hudforandring Anonymkode: 541ec...038 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har vært gjennom to inngrep i narkose som kraftig overvektig, og hadde samme bekymringer som deg. Det var et ikke-tema begge gangene, og jeg følte meg veldig trygg og ivaretatt hele veien. Lykke til, det går fint 🌸 Anonymkode: 3a652...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Selvfølgelig er det mer risiko involvert når du er så overvektig. Men det er ikke sikkert du får narkose, mulig de heller gir spinalbedøvelse eller blokkade, avhengig av hvilket inngrep som skal gjennomføres. Anonymkode: 515ea...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Når man er overvektig handler det vel mest om mengde anestesi i forhold til vekt, at du kanskje må ha mer enn et slankere menneske, men dette blir jo nøye beregnet av anestesilege/sykepleier. Etter operasjonen er det faren for blodpropp som er størst, men også her vil du bli ivaretatt med blodfortynnende og beskjed om å stå opp og bevege deg litt så snart du kan. Snakk med anestesilegen og fortell om alle bekymringene dine. Du vil nok bli beroliget, og du vil mest sannsynlig oppleve at dette går helt greit. Da jeg skulle ha mitt første inngrep i narkose, var jeg livredd for å få hjerteflimmer underveis siden jeg har vært mye plaget med ekstraslag o.l. Sikkert en tåpelig redsel, men det var altså det jeg bekymret meg for. Anestesilegen viste meg EKG-en min og viste til at jeg hadde blitt lyttet på, og at alt så normalt og fint ut. Og så sa han at jeg hadde et sterkt hjerte og ingen større sjanse for hjertetrøbbel enn andre friske mennesker. Det er normalt å bekymre seg før en operasjon i narkose, og anestesilegen er flink til å berolige og forklare. Anonymkode: 69c11...a7c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 Takk for tilbakemeldinger. Har aldri vært operert før, så gruer meg kanskje litt ekstra da. Skal forøvrig på pre-op dagen før, så regner med jeg får vite litt mer da. Men er likevel redd og nervøs, spesielt pga høy vekt. Anonymkode: 974a4...415
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #7 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har nesten samme bmi som deg og ble operert i juni. Fikk beskjed om at vekten ikke hadde noe å si når det var vanlig operasjon, det eneste var at jeg ikke kunne ta det på dagkirurgen. Alt gikk fint med narkosen og operasjonen. Du trenger ikke grue deg. Anonymkode: ff4d1...c45
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har vært to ganger i narkose med BMI på ca 40. Vekten var aldri et tema. Begge gangene var dagkirurgi. Jeg følte meg svært godt tatt vare på av anestesipersonalet begge gangene. Anonymkode: 2e253...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nesten samme bmi som deg og ble operert i juni. Fikk beskjed om at vekten ikke hadde noe å si når det var vanlig operasjon, det eneste var at jeg ikke kunne ta det på dagkirurgen. Alt gikk fint med narkosen og operasjonen. Du trenger ikke grue deg. Anonymkode: ff4d1...c45 Var det vektrelatert at du ikke kunne ta det på dagkirurgi da? Måtte du veies og slik på pre-op? Jeg er kvinne, 24 år. Anonymkode: 974a4...415
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det vektrelatert at du ikke kunne ta det på dagkirurgi da? Måtte du veies og slik på pre-op? Jeg er kvinne, 24 år. Anonymkode: 974a4...415 De sa at det var pga bmi at de ikke ønsket å ta det på dagkirurgi. Jeg veide meg hjemme og sa til de under forsamtalen hva jeg veide. Anonymkode: ff4d1...c45
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Skrevet 3. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa at det var pga bmi at de ikke ønsket å ta det på dagkirurgi. Jeg veide meg hjemme og sa til de under forsamtalen hva jeg veide. Anonymkode: ff4d1...c45 Takk for info 🙂 Anonymkode: 974a4...415
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Var det vektrelatert at du ikke kunne ta det på dagkirurgi da? Måtte du veies og slik på pre-op? Jeg er kvinne, 24 år. Anonymkode: 974a4...415 De må vite vekten pga utregning av narkose. Det har aldri vært tema når jeg har operert heller. Sist gang tok jeg menisk operasjon og alt gikk helt fint. Dette var dagkirurgisk, ble innlagt over natten pga jeg var alene ellers hadde jeg fått reist hjem. Anonymkode: 8d61a...e91
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 Noen (private) sykehus har maksgrense for BMI ved operasjon/narkose nettopp fordi risikoen er høyere om man er sykelig overvektig. Kjenner en som ikke fikk operere skulderen sin, tror det var på Aleris, pga at han hadde BMI som var over 32 (som ikke engang tilsier sykelig overvekt). Dette er noen år siden, så jeg vet ikke om dette fortsatt er gjeldende retningslinjer. Den såkalte ASA-klassifiseringen brukes som en av elementene i vurdering av risiko ved generell anestesi. Google it. Med en BMI på 47 vil du være ASA klasse 3, på en skala hvor klasse 1 er en frisk pasient mens klasse 6 er en donor/død person. Det sier litt om risikoen ved sykelig fedme i forbindelse med generell anestesi. Når det er sagt, så gjennomføres det jo slankeoperasjoner hver eneste dag på pasienter med BMI over 40. Som alltid må risikoen ved behandlingen vurderes opp mot potensiell nytte av behandlingen. Blir du først lagt i narkose, så kan du gå ut fra at det er trygt. Anonymkode: 9b06a...01b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen (private) sykehus har maksgrense for BMI ved operasjon/narkose nettopp fordi risikoen er høyere om man er sykelig overvektig. Kjenner en som ikke fikk operere skulderen sin, tror det var på Aleris, pga at han hadde BMI som var over 32 (som ikke engang tilsier sykelig overvekt). Dette er noen år siden, så jeg vet ikke om dette fortsatt er gjeldende retningslinjer. Den såkalte ASA-klassifiseringen brukes som en av elementene i vurdering av risiko ved generell anestesi. Google it. Med en BMI på 47 vil du være ASA klasse 3, på en skala hvor klasse 1 er en frisk pasient mens klasse 6 er en donor/død person. Det sier litt om risikoen ved sykelig fedme i forbindelse med generell anestesi. Når det er sagt, så gjennomføres det jo slankeoperasjoner hver eneste dag på pasienter med BMI over 40. Som alltid må risikoen ved behandlingen vurderes opp mot potensiell nytte av behandlingen. Blir du først lagt i narkose, så kan du gå ut fra at det er trygt. Anonymkode: 9b06a...01b Takk for opplysningen. Gjør det via offentlig sykehus da. Tenkte også på det med slankeoperasjon, siden de fleste der har høyere BMI enn min, så lurte også på det. Anonymkode: 974a4...415
_popcorn_ Skrevet 5. januar 2020 #15 Skrevet 5. januar 2020 Ryddet for innlegg signert helsepersonell. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #16 Skrevet 5. januar 2020 Om de skulle vise seg å være bekymret for narkose har de andre muligheter i epidural og spinalbedøvelse når det er i beina du skal operere. Da får du midlertidig lammelse fra midjen og ned, samt en sovemedisin slik at du sover gjennom det meste. Gjort det flere ganger, for det fungerte bedre i lengden på meg enn narkose. Anonymkode: 87e83...c06
CabinCruiser Skrevet 5. januar 2020 #17 Skrevet 5. januar 2020 På 4.1.2020 den 1.12, AnonymBruker skrev: Noen (private) sykehus har maksgrense for BMI ved operasjon/narkose nettopp fordi risikoen er høyere om man er sykelig overvektig. Kjenner en som ikke fikk operere skulderen sin, tror det var på Aleris, pga at han hadde BMI som var over 32 (som ikke engang tilsier sykelig overvekt). Dette er noen år siden, så jeg vet ikke om dette fortsatt er gjeldende retningslinjer. Den såkalte ASA-klassifiseringen brukes som en av elementene i vurdering av risiko ved generell anestesi. Google it. Med en BMI på 47 vil du være ASA klasse 3, på en skala hvor klasse 1 er en frisk pasient mens klasse 6 er en donor/død person. Det sier litt om risikoen ved sykelig fedme i forbindelse med generell anestesi. Når det er sagt, så gjennomføres det jo slankeoperasjoner hver eneste dag på pasienter med BMI over 40. Som alltid må risikoen ved behandlingen vurderes opp mot potensiell nytte av behandlingen. Blir du først lagt i narkose, så kan du gå ut fra at det er trygt. Anonymkode: 9b06a...01b Det er etter vurdering av helsesituasjonen til pasienten. De opererer sjelden på mennesker med spesielt høy BMI, ettersom risikoen for at de dreper pasienten er stor. Men da skyldes det sjelden narkosen i seg selv, men at blodtrykk, søvnapne, luftveier, hjerte osv ikke tåler det. På en ellers normalt frisk person med BMI 40 er det ikke noenstor risiko med narkose.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #18 Skrevet 5. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om de skulle vise seg å være bekymret for narkose har de andre muligheter i epidural og spinalbedøvelse når det er i beina du skal operere. Da får du midlertidig lammelse fra midjen og ned, samt en sovemedisin slik at du sover gjennom det meste. Gjort det flere ganger, for det fungerte bedre i lengden på meg enn narkose. Anonymkode: 87e83...c06 Takk for svar. Har ingen spes bekymring, tenkte bare på det i sammenhengen. Er det normalt at man blir veid på forhånd? Er det selve vekten eller BMI som er avgjørende? Anonymkode: 974a4...415
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #19 Skrevet 5. januar 2020 1 time siden, CabinCruiser skrev: Det er etter vurdering av helsesituasjonen til pasienten. De opererer sjelden på mennesker med spesielt høy BMI, ettersom risikoen for at de dreper pasienten er stor. Men da skyldes det sjelden narkosen i seg selv, men at blodtrykk, søvnapne, luftveier, hjerte osv ikke tåler det. På en ellers normalt frisk person med BMI 40 er det ikke noenstor risiko med narkose. Jeg er frisk og ung ellers. Anonymkode: 974a4...415
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå