Gå til innhold

Menstruasjonssmerter

Fremhevede innlegg

Gjest Lady-M
Skrevet

Jeg har noen sinnsyke smerter under menstruasjon. To dager som er helt helvete. Jeg må gå hjem fra jobben, ligger bare og vrir meg i senga hjemme. Svetten renner og noen ganger må jeg kaste opp!

Det kan umulig være normalt!? Skal vel ikke være sånn? Det har blitt sånn de siste to årene. Spiser smertestillende til den store gullmedalje...ikke bra. Og det hjelper heller ikke stort.

Vet ikke om noe som er så vondt som dette, kjennes ut som jeg har en stor ball i magen som vil ut... Flere som har det slik? Noen råd..?

Videoannonse
Annonse
Gjest en liten hvit and
Skrevet

Jeg hadde det slik til jeg startet på minipiller. Har prøvd det meste, men endte til slutt opp med Cerazette. 0 mens og 0 smerter.

Gjest Lady-M
Skrevet
Jeg hadde det slik til jeg startet på minipiller. Har prøvd det meste, men endte til slutt opp med Cerazette. 0 mens og 0 smerter.

Jøss er det sant! Å herlighet, det hadde vært lykken for meg! Skal høre med gyn. min og jeg kan få det. :)

Gjest Gitte
Skrevet

har du prøvd varmeflaske på magen? inntil du får minipiller

Gjest gjest1
Skrevet
har du prøvd varmeflaske på magen? inntil du får minipiller

Ja, varmeflaske er kjempedeilig :) Var akkurat det jeg skulle foreslå.

Gjest Virvel
Skrevet

Sikkert et velment råd Gitte, men jeg kan love deg at det ikke er mye en varmeflaske kan bidra med når smertene er så ille. :(

Lady-M; du er absolutt ikke alene. Mine menssmerter var like ille som dine. På det verste klarte jeg ikke engang å stå oppreist, jeg lå bare og vred meg. Fikk også noen ville angstanfall fra tid til annen, hvor jeg var sikker på at jeg kom til å dø. Har svimt av, kastet opp, klort opp hele meg for å fokusere smertene til et annet sted... you name it. Jeg har prøvd alt av smertestillende, og holdt også på med homeopati i et par år, uten at det hjalp. Til slutt ble det p-piller. Halleluja for en forskjell! Hvis jeg merker noe som helst nå, så er det bare en bitteliten murring nederst i magen den første mensdagen.

Det aller verste med det hele er for øvrig ikke smertene, det er å ikke bli trodd. Folk som ikke har opplevd det selv har ofte liten forståelse for hvor ille det faktisk kan være. Du blir sett på som pysete hvis du ikke holder ut sånne "bagatellmessige" smerter. Helt fra vi er små jenter får vi det banket inn i hodet at mensen er noe alle kvinner har, og det er ikke noe man går til legen for. Det tok meg et par år å innse at det faktisk ikke skal være vondt, og at det ikke bare var jeg som var pinglete.

:klem: til deg! Du skal ikke ha det sånn, og det går an å fikse det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Bruker du p-piller i det hele tatt? For det skal jo redusere smertene noe, uansett type p-pille. Ellers burde du kanskje sjekkes for muskelknuter (eller hva det nå heter) i livmoren, som også kan gi slike symptomer.

Gjest Virvel
Skrevet

Glemte at i ekstreme tilfeller (men da skal absolutt ingen ting annet ha funket, altså) kan kirurgi være en løsning. Det går an å kutte noen nerver slik at smertene forsvinner.

Gjest Lady-M
Skrevet

Tusen takk Virvel. :) Godt å vite at jeg ikke er alene om det hvertfall. Føler det samme selv.. Tør liksom ikke klage over dette. Kjedelig å spørre sjefen å få gå tidlig fra jobb pga menssmerter...

Det kan jo ikke være sånn resten av livet, det er lite levelig for meg..

Varmeflaske hjelper ikke. Tar noen ganger varme bad og det lindrer bittelitt akkurat da, men desto verre etterpå når man blir kald igjen.

Bruker du p-piller i det hele tatt? For det skal jo redusere smertene noe' date=' uansett type p-pille. Ellers burde du kanskje sjekkes for muskelknuter (eller hva det nå heter) i livmoren, som også kan gi slike symptomer.[/quote']

Bruker Nuvaring nå, har prøvd mange merker - ingen forskjell. Ikke lenge siden jeg var på GU, alt så normalt ut.

Får prøve cerazette, hvis ikke det hjelper så blir det morfin.. :tunge1:

Gjest Gitte
Skrevet

hvis smertene er så ille at man ikke kan stå eller gå så kan jeg godt forstå at varmeflaske ikke virker.. :) men for oss med små til moderate smerter er det veldig godt =)

er så utrooolig enig med deg Virvel, ang folk ikke tror det gjør vondt. tenker da spesielt på gutter/menn. lurer på hvor mange ganger jentegjengen vår har snakket om at gutta skulle fått prøve en dag med intense menssmerter.. de hadde ligget under dyna å grini hele dagen.

Lykke til Lady :)

Gjest Virvel
Skrevet

Huff ja, menssmerter var f.eks. aldri noen grunn til å få slippe gymtimer på skolen. Til slutt fant jeg ut at jeg bare måtte holde meg hjemme den første mensdagen hvor jeg hadde mest vondt, for det var ingen som tok hensyn til at jeg hadde litt spesielle behov de dagene. Den eneste som virkelig fattet hvor vondt det gjorde var mamma, for hun hadde vært igjennom det samme selv.

Noe jeg fikk høre maaaange ganger, og som virkelig svei, var "det blir bedre når man får barn". Mye trøst for en femtenåring!

Skrevet (endret)

slettet

Endret av gaja
Skrevet

Det aller verste med det hele er for øvrig ikke smertene, det er å ikke bli trodd. Folk som ikke har opplevd det selv har ofte liten forståelse for hvor ille det faktisk kan være. Du blir sett på som pysete hvis du ikke holder ut sånne "bagatellmessige" smerter. Helt fra vi er små jenter får vi det banket inn i hodet at mensen er noe alle kvinner har, og det er ikke noe man går til legen for. Det tok meg et par år å innse at det faktisk ikke skal være vondt, og at det ikke bare var jeg som var pinglete.

Helt enig! Jeg har også helt enorme menssmerter og det er ikke lett å forklare dette til leger som selv ikke aner hva jeg snakker om.

Jeg har egentlig ikke noen gode råd til deg for jeg har ennå ikke funnet ut hva som hjelper dessverre. Har prøvd p-piller men det ga ikke noen effekt på meg. Så jeg knasker smertestillende til den store gullmedalje hver mnd.

Skrevet

Uff, håper det ordner seg. Jeg ble lagt inn på sykehuset en gang jeg, for de trodde jeg hadde blindtarmbetennelse, og det var 4.(!) dagen... P-piller hjelper heldigvis meg, men nå har jeg hodeverk i stedet :evil:

Og jeg hater også når mannen kommer med et overbærende blikk når det gjør vondt og jeg ikke har sovet hele natta fordi jeg svetter og har vondt i magen og er skikkelig utilpass(jeg har jo nesten ikke vondt lenger, i forhold til før, så jeg kan ikke male fanden på veggen heller...). Men hvis han er forkjøla, da er det stakkars han ja :roll: Men jeg lurer litt på om han faktisk kommer med det blikket fordi han er litt usikker på hva han kan gjøre for å hjelpe også, det er jo ikke mye. Kanskje han bare føler seg litt hjelpeløs?

Gjest Virvel
Skrevet
ppiller. ikke alle var like effektive' date=' men med microgynon mistet jeg mensen helt, og dermed også smertene. gikk på microgynon i noen år, og selv nå når jeg har slutta her jeg ikke så ille menssmerter.[/quote']

Det er Microgynon jeg bruker også. Tror de har relativt høyt hormoninnhold i forhold til en del nyere piller (Microgynon er vel blant de eldste på markedet nå?), men nettopp derfor kan de være effektive mot menssmerter. Jeg har i hvert fall vært kjempefornøyd med dem. Da den første pillemensen kom, og jeg ikke merket noe som helst - det var ærlig talt en av de beste dagene i mitt liv, jeg var så dønn lykkelig. Det er absolutt ingen overdrivelse å si at jeg fikk et helt nytt liv.

Håper dere andre som ikke fikk noen effekt av p-piller finner noe annet som hjelper dere. Ikke gi dere! :D

Jeg mener forresten å ha hørt at man kan få kraftigere hormonbehandling enn det p-piller gir, og som nevnt er kirurgi også en mulighet hvis smertene absolutt ikke er til å ta knekken på.

Gjest Gjesta
Skrevet

Cerazette har ikke østrogen i det hele tatt, jeg vet ikke om hva det er i p-piller som kan ha positiv effekt på menssmerter, men du kan jo spørre legen?

Forresten så sjekket jeg i Felleskatalogen, og det stod ingenting om at Cerazette kan ha positiv effekt på menssmerter. Ved Microgynon, derimot, stod menssmerter (eller premenstruelle smerter, det henger jo sammen?) spesifikt oppført.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...