Gå til innhold

hvordan starte å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en jente på 20 år. i 2018 veide jeg 46 kg, og bestemte meg for å trene og legge på meg. Jeg begynte å trene, men gikk ikke særlig opp i vekt (selv om jeg spiste mye mer en tidligere. Etter å ha trent i 6 mnd sluttet jeg å trene (omtrent fullstendig). Da begynte jeg å legge på meg veldig. jeg veier vel 59 kg nå. Jeg ser at jeg har begynt å få strekkmerker, fordi jeg gikk opp så fort.  Jeg ønsker å begynne å trene nå ettersom jeg er i en sunn vekt. 

Jeg kunne tenke meg ulik type trening men finnes ikke så mye her jeg bor. jeg vet veldig lite om trening egt, og alt jeg begynte  lære meg har jeg omtrent glemt. 

Jeg er litt sjenert og flau, og er derfor litt ukomfortabel med å trene på treningsenter, ettersom jeg ikke har så mye peiling på hva jeg gjør. i fjor trente jeg på et lite treningsenter hvor  det var få mennesker og flere venner som trente der (men ikke nå). 

Jeg har ikke rå til å betale 400-500 kr for å trene i mnd. 

Jeg lurer på om noen som ikke har trent omtrent og ikke hadde noe annelse, kom i gang, hvilke apper, youtubere, eller lignende brukte dere?Noen tips eller erfaringer rundt dette eller annet? 

Anonymkode: 19eed...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare erfaring med treningssenter, hva slags sted bor du som har så dårlig utvalg av treningssenter/priser?

SATS er vel nordens dyreste med 500-ish pr. måned. Men vet om flere sentere i hvert fall i Oslo til under 200 kr. måneden hvis du kan tillate deg det.

Personlig trener kan være en ide: gruppetimer på et treningssenter kan være en ide. Du får støtte fra andre medlemmer, glir inn i mengden, og instruktøren hjelper deg med teknikken.

Anonymkode: 3ff24...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis økonomi er et tema ville jeg heller prøvd aktiviteter som jogging, sykling og svømming. På internett kan du også finne styrkeøvelser du kan gjøre hjemme.

Anonymkode: b9b0c...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 4 satstreningsentere, og ingen andre typer. det som er vanskelig

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bare erfaring med treningssenter, hva slags sted bor du som har så dårlig utvalg av treningssenter/priser?

SATS er vel nordens dyreste med 500-ish pr. måned. Men vet om flere sentere i hvert fall i Oslo til under 200 kr. måneden hvis du kan tillate deg det.

Personlig trener kan være en ide: gruppetimer på et treningssenter kan være en ide. Du får støtte fra andre medlemmer, glir inn i mengden, og instruktøren hjelper deg med teknikken.

Anonymkode: 3ff24...ae9

 

Anonymkode: 19eed...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis økonomi er et tema ville jeg heller prøvd aktiviteter som jogging, sykling og svømming. På internett kan du også finne styrkeøvelser du kan gjøre hjemme.

Anonymkode: b9b0c...184

ja, men greia er at jeg vi trene spesefike muskelgrupper og forme kroppen hvis det gir mening... og i disse sportene trener du overall kroppen, men jeg vi trene emr styrke og indviduelle muskelgrupper

Anonymkode: 19eed...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Her har vi 4 satstreningsentere, og ingen andre typer. det som er vanskelig

 

Anonymkode: 19eed...cfd

SATS tilbyr jo å sette sammen et eget medlemskap og fjerne all ekstra kostnad du ikke trenger f.eks.

Blir jo likevel dyrt kanskje, men verdt å sjekke ut det kombinert med januartilbud de sikkert har for nye medlemmer. Vet man får påspandert et par timer med Personlig Trener i medlemskapet. Jeg ville brukt slike timer til å fikse samtale om motivasjon og kosthold, samt teknikk på alle grunnleggende øvelser.

Anonymkode: 3ff24...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, men greia er at jeg vi trene spesefike muskelgrupper og forme kroppen hvis det gir mening... og i disse sportene trener du overall kroppen, men jeg vi trene emr styrke og indviduelle muskelgrupper

Anonymkode: 19eed...cfd

Hvilke muskelgrupper er det du ønsker å fokusere på? Hva er målet ditt? 

Jeg vil anbefale en app som heter sidekick. Veldig lavterskel og artig måte å trene på. Brukte den for noen år sida for å komme i gang med aktivitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har selvdisiplin, kan du ha styrketrening hjemme og jogge/løpe intervall ute. Har du ei god løype i nærheten, hvis ikke anbefaler jeg å skaffe gode sko for asfalt og grus, slik at du ikke overbelastet beina ute.

Det finnes mange gode og faste programmer på youtube for hjemmetrening. Du kan søke på muskelgrupper eller hele programmet, der alt du trenger er treningslære og strenghbands. Skal du ha flere dager, kan du ha en dag bein, en dag overkropp og en dag intervall, evt en dag med jevn jogging.

Om du skal trene f.eks overkropp, har du planken, mageøvelser, pushups osv. som er gode, på Internett har mange tips. Du kan også finne spesifikke personer på youtube som omgår lagt ut og legger ut gode tips og gode programmer.

Har du garasje eller et sted hjemme du kunne hengt et trx-tau? For der har du mange gode øvelser for hele kroppen som er verdt å investere i. 

Har du ei venninne eller kompis du kunne trent med? Trening med andre gir bedre motivasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YouTube er gull! Søk etter yoga, pilates, hiit, Dance workout eller andre ting du ønsker. Der finner du alt. Vil du bli veldig sterk via yoga anbefaler jeg OMstars.com (koster penger). Ellers er Livegym.no veldig billig lavterskeltilbud med de fleste kategorier, men mye trenger man litt utstyr til. 

Anonymkode: 6d9ef...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...