Gå til innhold

Wok uten fett?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å wokke, men en må bruke så utrolig mye olje i wokpannen. Finnes det en måte å woke på uten å måtte bruke så mye olje? Jeg har ikke jern-wok(for jern-wok er ikke ordentlig wok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Kjøp en teflon/titan-wok :) Vurderer å gjøre det samme, blir gal av å vaske woken... (i det siste har jeg faktisk begynt å bruke stekepannen. Uten gasskomfyr blir det ikke store forskjellen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvis du begynner med å slenge oppi ingredienser som avgir væske (sopp, tomat) og tar opp i en skvett buljong, så behøver du ikke olje.

Du har jo i andre sauser som soya og fishsauce og da vil ikke de "tørre" tingene du skal woke sette seg fast. Og, ja, bruk en teflonpanne! Jeg har en stor en med høye kanter som fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner med å slenge oppi ingredienser som avgir væske (sopp, tomat) og tar opp i en skvett buljong, så behøver du ikke olje.

Du har jo i andre sauser som soya og fishsauce og da vil ikke de "tørre" tingene du skal woke sette seg fast. Og, ja, bruk en teflonpanne! Jeg har en stor en med høye kanter som fungerer utmerket.

det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga the Hotwaxer

Du trenger ikke mye olje i en Wok, 2-3 ss er nok, men du gjør nok den klassiske feilen mange gjør, nemlig å tilsette mer olje i Wok'en når du har hatt i ingrediensene fordi du er redd for at maten skal brenne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men 1 ss olje er HUNDRE kalorier, så jeg vil gjerne unngå å nesten fordoble kalori-mengden i middagen min(middag = 400 kcal) ved å bruke 3 ss olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker en vanlig wok med liten bunn og runde, høye kanter på vanlig kokeplate, så fordeler ikke varmen seg slik som meningen er. En wok skal brukes på gassbluss. Da blir panna varm oppover sidene, og ikke så varm i bunnen. Har du vanlig kokeplate er det bedre å kjøpe ei skikkelig bra stekepanne med godt teflon- eller titanbelegg og tilberede wokretten akkurat på samme måte som du ville gjort i ei wokpanne. Du trenger veldig lite fett og resultatet blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på glacieras innlegg. Bruker stort sett stekepanna jeg, wok-panne fungerer rett og slett ikke som den skal på vanlig kokeplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga the Hotwaxer
Woker i teflonpanne uten olje jeg :wink:

Det er ikke Wok du lager da, du lager kokt kjøtt og kokte grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Woker i teflonpanne uten olje jeg :wink:

Det gjør jeg også! Jeg har en slik panne med høye kanter (samme form som en wok, heter det traktørpanne, tro?), og da er det uproblematiskå ikke bruke olje, eller minimalt med olje.

Så kan wok-naziene kaste seg over meg, hvis de vil! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Wok du lager da, du lager kokt kjøtt og kokte grønnsaker.

Blir jo ikke kokt da!

Hvis du noen gang har sett hvordan feks. kineserne lager wok så forstår du at vi ikke klarer å få til det med vanlige kokeplater uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jeg er sluttet å bruke woken og gjør som mange andre her; bruker teflon stekepanne istedet. Bruker mye mindre olje da, og er helt enig i at wok er best egnet for gassbluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo ikke kokt da!

Hvis du noen gang har sett hvordan feks. kineserne lager wok så forstår du at vi ikke klarer å få til det med vanlige kokeplater uansett.

:Nikke: Heller stekt enn kokt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe en oljespray. Vi kjøpte det på elkjøp til 160,- ca. Da begrenser du oljebruken masse.

Og litt olje er bra. Får du ikke i deg noe annet sunt fett i løpet av dagen så bør du steke i litt olje. Kroppen trenger det også.

Bruker wokpanne på den største plate med mye varme. Steker alltid kjøttet fort først og legger til side. Og bruker ferske grønnsaker. Da blir det bra i wokpanne også :)

Link med bilde av sprayflaska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det virkelig sant at en ss olje inneholder 100 kalorier?

Hvilken type olje snakker vi her om? Mettet eller umettet fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker om soyaolje, olivenolje...ihvertfall.. Du finner sikkert en matvaretabell på nettet et sted for eksakte tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Er det virkelig sant at en ss olje inneholder 100 kalorier?

Hvilken type olje snakker vi her om? Mettet eller umettet fett?

100 gram olje inneholder 900 kcal.

Sånn i hovedsak så er fett som er flytende ved romtemperatur umettet, mens det som er fast er mettet.

Eller så er alt vegetabilsk fett umettet - med unntak av kakaosmør, kokosfett og muligens palmeolje, (den er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...