Gå til innhold

Venner som overvåker språket mitt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har hatt noen diskusjoner rundt dette med sj- og kj-lyd hvor jeg har sagt at jeg syns det er utrolig dumt av folk å latterliggjøre og kritisere andre for muntlig språk. Dette står jeg for! Jeg syns det er skikkelig frekt. Problemet er at de vennene jeg har hatt denne samtalen med har begynt å overvåke språket mitt for å "ta meg" i å si ting som "sjylling". :roll:  Det er veldig frustrerende, fordi jeg sier kylling slik bedreviterne mener man "skal" si kylling. Jeg har aldri sagt "feil". Når jeg sier "kino" så sier han ene "Hæ? Mener du kino eller ski no?" Det er utrolig irriterende, fordi jeg må da bevise til dem at jeg kan uttale det riktig, altså da ved å gjenta det jeg sa, fordi det var ikke feil til å begynne med. 

Jeg syns det faktisk er sårende og ubehagelig. Det ble så ubehagelig at jeg mistenkte at jeg sa feil uten å vite det, så jeg måtte gå gjennom videoer om uttale for å forsikre meg om at vennene mine behandlet meg urettferdig. Det jeg har fått bekreftet er at de følger meg på uttalen min når jeg sier slike ord, fordi de ønsker å ta meg i en feil, men uansett hvordan jeg uttaler det, så beskylder de meg for feil uttale. Jeg kan jo ikke vinne. Det ødelegger helt stemningen. Når det skjer, så har jeg faktisk lyst å bare gå hjem enn å være med dem. Det blir til at jeg bare ignorerer det helt til de kommer på andre tanker, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre i fremtiden. Jeg får jo nesten angst rundt de ordene, fordi jeg vet at de bare venter på å kunne si "Hæ? Hva var det du sa?" enda jeg sa det riktig. 

Anonymkode: 1cc3a...7c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å si skj er ikke muntlig språk....... 

Anonymkode: 15345...88d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier "Kino/kylling" og vennen din sier "hæ?? Sa du ski-no/skylling??" så er det jo bare å si "nei, det er du som sier ski-no/skylling." Og evt spørre om hvorfor de er så opphengt i å si feil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å si skj er ikke muntlig språk....... 

Å snakke er muntlig språk. Gratulerer, nå lærte du noe nytt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Vennene dine oppfører jo seg som idioter. Var jeg deg, ville jeg ha funnet meg andre venner. Gøy én gang. To ganger. Men når det skal bli en "greie" og de gjør deg usikker, da kan de bare ha det så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å snakke er muntlig språk. Gratulerer, nå lærte du noe nytt. 

Tror ikke du skjønner hva betydningen bak å bruke muntlig språk er.... :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg andre venner. ☺️

Slike er ikke verdt å ha rundt seg, hvor gamle er dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke venner, men har man ikke andre venner, så er det dette eller ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg synes ikke du skal finne nye venner over en sånn filleting. Da må du finne nye venne hele tiden 😋Prøv heller å ta igjen på et vis, sjekk om de sier feil selv, eller lag et poeng av hvor teite de er, eller prøv å le av dem. 

Anonymkode: d878c...f54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lær deg å prate riktig ts.. spill heller med og vis dem at du ønsker å utbedre taleferdighetene dine. Da lærer du noe og da blir det heller ikke så festlig for dem lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skjønner hva betydningen bak å bruke muntlig språk er.... :) 

Da må du gjerne forklare hva du mente. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, Chizue skrev:

Finn deg andre venner. ☺️

Slike er ikke verdt å ha rundt seg, hvor gamle er dere? 

30. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, ntrane skrev:

Bare lær deg å prate riktig ts.. spill heller med og vis dem at du ønsker å utbedre taleferdighetene dine. Da lærer du noe og da blir det heller ikke så festlig for dem lenger.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg å prate riktig da, herregud!

Anonymkode: a6c12...5c6

JEG PRATER RIKTIG ALLE REDE. Les hovedinnlegget før dere skriver noe så idiotisk. Jeg vet hvordan kylling uttales. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30. :roll:

Om de spør hvorfor du ikke gidder å være med de mer, så kan du svare: "Er det ikke på tide å vokse opp? Nå er vi 30år og jeg har egne meninger, det må du bare respektere, om ikke..Vel, det viser jo egentlig at du bare er usikker på deg selv og jeg er veldig lei av det, du oppfører deg som en mobber rett og slett....Vi går ikke på ungdomsskolen mer, trodde vi var forbi den tiden jeg...."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Språk er bare forståelig fordi vi er enige om språkreglene. Når du går inn for å bryte de reglene som gir mange av nyansene på norsk, bør du takke dine venner for å bevisstgjøre deg.

Anonymkode: 08aec...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med språk, likevel så blir jeg forbannet over folk som skal være så innmari nøye. Det er lov å påpeke MINE skrivefeil (særlig når jeg er på jobb), fordi jeg lever av det. Men det er ikke greit å gå rundt å pirke på vennene sine eller gjøre narr av dem. Frekke folk. 

Anonymkode: 05a76...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De troller deg. Får deg til å forklare noe de allerede vet for å gjøre deg frustrert og forvirret fordi de synes det er gøy.

Får en følelse av at dette egentlig ikke er dine venner? Har du bedt dem ordentlig om å slutte? De høres ut som 15 år gamle rasshøl.

Anonymkode: a4966...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...