Gå til innhold

Blå på lepper og fingre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i perioder blå lepper og fingre og lurer på om noen vet hva det kan komme av? 

Er ikke veldig synlig og kan nok regnes som normalt for enkelte (noe lege mente det var for meg), men har ikke opplevd det tidligere. Var til legen da jeg i tillegg hadde smerter i brystet og et par andre symptomer som nå har gått over. Jeg hadde da høy puls og normalt blodtrykk. Legen mente det ikke var noe galt med hjertet (da hun lyttet med stetoskop). Blåfargen kommer ganske tilfeldig, både når jeg er kald og varm. Klarer ikke sette det i sammenheng med noe egentlig, men føler jeg fryser veldig lett. Er ikke bekymret for at noe er galt og har heldigvis ikke plager lengre men lurer bare veldig på hva det er og hva det kommer av? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: 69b3b...c52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig sirkulasjon av yymse grunn gjetter jeg på. 

Anonymkode: 72cd0...754

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer når mer enn 5 g/dL av hemoglobinet i de røde blodcellene dine er uoksygenert. Det behøver ikke å være et faretegn, og det behøver ikke å bety at oksygenmetningen din er inadekvat, men det bør undersøkes.

Anonymkode: c4704...0bd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dårlig sirkulasjon av yymse grunn gjetter jeg på. 

Anonymkode: 72cd0...754

Dette handler ikke om primært om sirkulasjon, men om hvor mye hemoglobin som mettes med oksygen i røde blodlegemer. Man kan godt ha cyanose uten sykelige forandringer, og man kan være ekstremt blodfattig uten at cyanose opptrer.

Imidlertid bør man søke å finne årsaken til at dette symptomet oppstår.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer når mer enn 5 g/dL av hemoglobinet i de røde blodcellene dine er uoksygenert. Det behøver ikke å være et faretegn, og det behøver ikke å bety at oksygenmetningen din er inadekvat, men det bør undersøkes.

Vet du hva det kan komme av? Legen var lite interessert i å gjøre noe videre undersøkelser, men tror det ble målt oksygenmetning, fikk satt en måler på fingeren og tror den viste prosent av oksygen i tillegg til puls, kan det stemme? 

AnonymBruker
Skrevet

Den mest åpenbare årsaken er unormal konstriksjon (sammentrekning) av perifere blodkar, og det er neppe farlig. Det kan også være en konsekvens av ulike medisiner man bruker, eller det kan være pseudocyanose, der blåfargingen har et annet opphav, eller ulike former for uvnalige hemoglobinkonfigurasjoner.

Du kan lese mer her:

https://emedicine.medscape.com/article/303533-overview#a1

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den mest åpenbare årsaken er unormal konstriksjon (sammentrekning) av perifere blodkar, og det er neppe farlig. Det kan også være en konsekvens av ulike medisiner man bruker, eller det kan være pseudocyanose, der blåfargingen har et annet opphav, eller ulike former for uvnalige hemoglobinkonfigurasjoner.

Du kan lese mer her:

https://emedicine.medscape.com/article/303533-overview#a1

Takk for svar, er det vanlig at man plutselig får dette i voksen alder? Bruker ikke medisiner, men er sikkert ikke noe farlig som du sier. Får ikke lest artikkelen, man må logge inn for å få lese. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, er det vanlig at man plutselig får dette i voksen alder? Bruker ikke medisiner, men er sikkert ikke noe farlig som du sier. Får ikke lest artikkelen, man må logge inn for å få lese. 

Det er jeg usikker på. Det er nok ikke helt uvanlig. Hvis du er bekymret, så kan nok legen din gi deg litt mer utfyllende svar. Jeg forstår det slik at du er undersøkt, og at det ikke er noen positive funn, og heller ingen andre plager som knytter seg til dette, men skjønner godt at du ikke er komfortabel med situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg usikker på. Det er nok ikke helt uvanlig. Hvis du er bekymret, så kan nok legen din gi deg litt mer utfyllende svar. Jeg forstår det slik at du er undersøkt, og at det ikke er noen positive funn, og heller ingen andre plager som knytter seg til dette, men skjønner godt at du ikke er komfortabel med situasjonen.

Var hos fastlegen for et par uker siden som gjorde de vanlige standard undersøkelsene. Tenker det trolig ikke har noen hensikt å dra dit igjen når legen ikke er interessert i å gjøre noe videre? Spesielt når jeg ikke har blitt verre o.l. Vet ikke om smerter i brystet kan knyttes til dette? Hadde det da jeg var hos lege men har nå gått over.

AnonymBruker
Skrevet

Brystsmerter skal alltid tas på alvor, særlig hvis de kommer ved anstrengelse og slipper når du setter deg ned, eller er ledsaget av hjertebank og/eller kortpustethet. Brystsmerter kombinert med kortpustethet i ro bør alltid utredes.

Men brystsmerter kan ha mange andre opphav. Hvis legen din har visst om dette, og ikke ment det er grunn til videre utredning, kan du nok ta det med ro, om ikke kroppen din forteller deg noe annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja har opplevd noe lignende. Det viste seg å være psykosomatisk. Rett og slett angst som påvirket kroppen min. 

Anonymkode: d7008...ead

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst, så ikke fokusere på symptomene.

Anonymkode: 2bad7...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...