Gå til innhold

Rar følelse i bena etter løpetur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går løp jeg 1 mil utendørs for første gang. Vanligvis løper jeg 5/6 km, og det koster meg svært lite.I går ble jeg heller ikke spesielt sliten. MEN: I dag har jeg en rar følelse i bena. Det er ikke vondt, men kjennes "harde" og en form for støle ut, men ikke vanlig støl. Når jeg er i ro, kjenner jeg ingen ting. 

Er dette vanlig? Betyr det at de er for mye belastning, eller er det sånn det skal være?

Anonymkode: ab9db...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er heelt normalt å kjenne det i beina når du løper lengre enn du pleier. Man anbefaler å øke distanse gradvis, men du har økt med nærmere 100%, og det er naturlig at du føler litt ubehag.

Anbefaler at du ikke fortsetter rett på 10 km neste gang, men løper 7 km neste økt, uken etterpå en økt på 8 km osv. Det er like viktig å holde tilbake fordi tåleevnen i muskler, sener og ledd må tilvennes gradvis. Det er på denne måten du styrker utholdenheten. Selv om kondisen er på plass, så må kroppen herdes. 

Min egen erfaring:  Jeg brukte et halvt år fra å kunne løpe 5 km til 10 km sammenhengende, og har fortsatt progresjonen til nå å ha deltatt i mitt første maraton etter 5 år med regelmessig løping. Sikkert mange som syns det har gått for treigt, men til gjengjeld har jeg holdt meg helt skadefri, og har ingen vondter selv på min ukentlige langtur på 30 km. 

Slow and steady wins the race. 

Anonymkode: 4c4ee...b7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig. 

Det anbefales at man ikke øker lengden man løper med mer enn 10% i uken.. Du er godt over det. Det er ikke rart beina streiker da. Om du vil løpe 10 km, ville jeg økt med rundt 500 meter hver løpetur til jeg nådde det målet. 

Det er lett for å løpe på seg skader om man øker for mye for fort. 

Anonymkode: c3bdd...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...