Gå til innhold

Hvordan overleve vinterdepresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er helt tom i kropp og hode. Ingen lyst eller ork til noe. Alt er bare slitsomt. Alt er så mørkt og trist hele tiden. Det har regnet og blåst i flere måneder. 

Har skaffet meg sånn dagslyslampe. Vurderer å lete fram en tube med solkrem jeg kan sitte å sniffe på. Noen andre tips til hvordan jeg kan komme meg gjennom vinteren? 

Anonymkode: 0dda4...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta tilskudd av d-vitaminer de mørkeste månedene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg «omfavner» mørket, med å gå en tur i kveldinga -en times tid nesten hver kveld også legger jeg meg tidlig. Kveldsturen gjør at jeg føler meg kvikkere og ikke så tung i hodet og kropp. 

Anonymkode: b6981...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skru dagslyspærer i taket i alle rom. 

Bestill en sydentur på vinterhalvåret.

Dra på spa.

Ta D-vitamin.

Tren.

Dropp det du ikke må eller vil gjøre.

Legg deg tidligere og stå opp tidligere. Men sov 1 time lenger enn på sommern.

Gå en tur i dagslyset.

Skaff deg en "solnedgang og soloppgang" app eller noe. Følg med på hvordan dagene blir lenger og gled deg fremover. 

Mange små gleder i uka. F.eks kino, en god film, Lakke negler, kjøp en ny genser, rent hus osv. 

Anonymkode: d2536...a67

• Liker 1
Skrevet

Spis så rent som overhodet mulig, tren, ta solarium, legg deg og stå opp til faste tider.

Det fikk meg gjennom vinterhelvete i nord.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har slitt med dette så lenge jeg kan huske. Det som fungerte for meg var å ta en beslutning om å ikke dvele med det - samt at jeg drar til syden hvert år slik at jeg er garantert sol og varme før den mørke høsten kommer.

Jeg hater vintermørket så inderlig - januar er nesten verre enn desember. Men det er - bokstavelig talt - bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. Så derfor prøver jeg så godt jeg kan å ikke la meg synke ned i de tankene eller la meg merke med hvor mørkt det er. Dager som denne gir ekstra store utfordringer - det var nattsvart da jeg gikk til jobb og det var like nattsvart da jeg kom hjem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...