Gå til innhold

Åpnet rødvinsflaske

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge holder den seg god? 

Anonymkode: 1c94a...d7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den forringes litt allerede etter få timer, særlig om den står uten kork. I kjøleskap holder den noe lengre. Hvor lenge den er "god" kommer an på smaken til den som drikker den. Personlig synes jeg de er så forringet etter to dager at de heller brukes i en god Coq au Vin. 

Anonymkode: 5ea8f...c62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å helle den over på en mindre beholder slik at det ikke er så mye luft i lukket beholder. Da holder den noen flere dager. 

Anonymkode: d64b3...b5d

Skrevet

Om du har den i kjøleskapet smaker den like godt i to-tre dager i alle fall. Det er oksygen som ødelegger smaken, så ta i alle fall på en kork og hold den kjølig. 

Skrevet

2-3 dager med kork i kjøleskap.  Etter det er blir det eddiksmak og det er bare å kaste. 

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar 😊🍷

Anonymkode: 1c94a...d7d

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke kommer til å få drukket den opp i tide, kan du fryse ned og bruke i matlagning senere 👍

Anonymkode: 97d33...de4

Skrevet

Bare tull det dom skrives her. En åpnet vinflaske holder seg tilfredsstillende i en drøy uke, såfremt man setter på kork og oppbevarer vinen i kjøleskap. Tror Geir Salvesen skrev opp til to uker i en artikkel i Aftenposten GOT noen år siden.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Brunello skrev:

Bare tull det dom skrives her. En åpnet vinflaske holder seg tilfredsstillende i en drøy uke, såfremt man setter på kork og oppbevarer vinen i kjøleskap. Tror Geir Salvesen skrev opp til to uker i en artikkel i Aftenposten GOT noen år siden.

Ja hvis man liker eddiksmak er det bare å drikke åpnet vin etter en uke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fint drikke den etter mer enn 2-3 dager, men kommer litt ann på vinen. Viktig er å korke den og sette den i kjøleskapet.

Men bruk den absolutt til matlaging istedet for å kaste!

Anonymkode: 880db...0bc

Skrevet
Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Ja hvis man liker eddiksmak er det bare å drikke åpnet vin etter en uke. 

Det smaker ikke eddik. Som skrevet har en av Norges ledende vinskribenter hevdet opp mot to uker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri satt vinen i kjøleskapet. Men kork den, så holder den fra noen dager til uker. Det kommer an på kvaliteten på vinen hvor lenge.

Anonymkode: 2976a...08e

Skrevet

Dersom man googler dette, får man opp mange artikler der vineksperter uttaler seg. De som er mest restriktive, sier minst en uke. Andre lenger, som eksempelvis: Uavhengig av om den er i pappkartong eller flaske - og uansett om den er rød, hvit eller rosa, holder den i hvert fall et par uker, sier Skramstad.

Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

Det smaker ikke eddik. Som skrevet har en av Norges ledende vinskribenter hevdet opp mot to uker. 

Jeg har prøvd sånn 32 ganger og den er sur hver gang den står over 2-3 dager.  En vinskribent forandrer ikke smaksansen min. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg har prøvd sånn 32 ganger og den er sur hver gang den står over 2-3 dager.  En vinskribent forandrer ikke smaksansen min. 

Da lagrer du feil. Når folk som lever av å smake vin ikke smaker at vinen blir dårlig, tror jeg neppe du gjør det. At vinen ikke blir dårlig, betyr ikke at den ikke endrer karakter noe. Men ikke eddiksmak.

Endret av Brunello
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har drukket mye vin, da særlig rød, og kan ta meg ett-to glass på lørdag. Legger den i kjøleskap og drikker resten neste lørdag. Da tar jeg den ut i romtemperatur noen timer før den skal drikkes. Like god som lørdagen før, kjenner ikke endring i smak. At en vin forringes etter ett par timer, må isåfall kun være merkbart for de med ekstremt! Velutviklet smakssanser.

Anonymkode: d41f7...eea

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har drukket mye vin, da særlig rød, og kan ta meg ett-to glass på lørdag. Legger den i kjøleskap og drikker resten neste lørdag. Da tar jeg den ut i romtemperatur noen timer før den skal drikkes. Like god som lørdagen før, kjenner ikke endring i smak. At en vin forringes etter ett par timer, må isåfall kun være merkbart for de med ekstremt! Velutviklet smakssanser.

Anonymkode: d41f7...eea

Mange viner trenger et par timer ned luft for å åpne seg. Tror det er folk dom ikke kan noe om vin som uttaler seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SupaWoman skrev:

2-3 dager med kork i kjøleskap.  Etter det er blir det eddiksmak og det er bare å kaste. 

Når den smaker eddik er det på tide å lage utmerket rødvinseddik av den. 
Eller du kan fryse den og bruke den som syre i mat. 

Ingen grunn til å kaste vin.

Anonymkode: 26300...aaf

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Mange viner trenger et par timer ned luft for å åpne seg. Tror det er folk dom ikke kan noe om vin som uttaler seg.

Et-par timer på flaska. 10-20 minutter i dekadent. Dette gjelder kun de vinene som trenger lufting, noe de fleste ikke gjør.

Smaken starter sakte å forringes etter få timer med oksygen. Jeg smaker selv ikke forringelsen før etter ca 48 timer. Da går vinen heller i en gryte for min del. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et-par timer på flaska. 10-20 minutter i dekadent. Dette gjelder kun de vinene som trenger lufting, noe de fleste ikke gjør.

Smaken starter sakte å forringes etter få timer med oksygen. Jeg smaker selv ikke forringelsen før etter ca 48 timer. Da går vinen heller i en gryte for min del. 

Mange viner trenger mer enn 20 minutter på karaffel. 
selvfølgelig er det også veldig mye vin som ikke trenger å luftes, men ingen vin blir merkbart dårligere av noen timer uten kork. Da er det en vesentlig større fare for forringelse st vinen blir for varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...