AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 Har fått en hudsykdommen psoriasis og fått resept på kortison. Ble anbefalt en uke av og en uke på av noen, som har fått rød hud osv etter mye bruk av det. Gått 2 dager uten nå og hele kroppen klør konstant! Er det anbefalt av å gå en uke på og av? Hvis ja, finnes det noe svakere uten resept så jeg slipper å klø meg til blods.. Anonymkode: 6eab4...284
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #2 Skrevet 2. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har fått en hudsykdommen psoriasis og fått resept på kortison. Ble anbefalt en uke av og en uke på av noen, som har fått rød hud osv etter mye bruk av det. Gått 2 dager uten nå og hele kroppen klør konstant! Er det anbefalt av å gå en uke på og av? Hvis ja, finnes det noe svakere uten resept så jeg slipper å klø meg til blods.. Anonymkode: 6eab4...284 Har det forresten på hendene, føttene og generelt hele kroppen (rumpe, lår osv..).. Anonymkode: 6eab4...284
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Du følger legens råd ikke hva andre gjør. Anonymkode: 378db...1ca 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 80% av psoriasis-pasienter har et utslett som ikke klør. Men så er det oss da, som havner i den siste 20% kategorien som KLØR...! Men jeg sier som taleren over meg; hør på hva legen anbefaler, ikke hva folk på internett måtte mene. Du kan evt gå til spesialist, en hudlege, og høre om det er andre kremer eller råd du burde få med deg. En fastlege er ikke nødvendigvis den beste og mest oppdaterte på hudfronten. Anonymkode: bb22d...943 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 Nå er det lege som setter i gang behandling med kortison, og du skal ha fått god informasjon om bruk derfra. Når det er sagt, jeg går på kortison fast, og har gjort det i mange år. Jeg kan regulere dosen fra 5 mg, og opp til 15 mg, uten kontakt med lege fordi jeg er så kjent med sykdommen min, og hvordan jeg skal bruke medisinen. Kortison er djevelens vidundermedisin. Den virker fantastisk, men det har sin pris. Man får høre at små doser gir liten risiko for bivirkninger, men det er en sannhet ned modifikasjoner. Små doser over flere år, gjerne kombinert med østrogen (p-piller), gir også bivirkninger. Jeg har utviklet beinskjørhet, må passe på blodsukkeret, har økt hårvekst på kroppen, fettkul i nakken, måneansikt osv Men for min del, jeg tar heller bivirkningene enn symptomene jeg får når jeg ikke går på kortison. Men jeg bruker til enhver tid den laveste dosen jeg kan gå på. Det vil si den dosen som gir meg den mengden symptomer jeg kan leve med, ikke den dosen som gjør meg helt fri for symptomer. Anonymkode: 9286e...805
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 Hva med å legge om kostholdet og fjerne årsaken til at kroppen overreagerer? Jeg ble kvitt det uten medisiner ved å kutte ut gluten. Noen må kutte kumelk eller andre ting for å få effekt. Det stod også om en ny pille fra et eller annet sjødyr som hjalp mot psoriasis. Anonymkode: 8fd88...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Legen, eller spesialisten jeg var hos anbefalte noe som fikk det bort under en uke. Men når jeg er ferdig med utslett på hendene f.eks, så har jeg føttene og lår igjen. Også fortsetter det slik.Virker som en evig prosess, som aldri tar slutt 🙄 legen anbefalte bare å holde på til kløen var over og jeg ikke hadde så mye utslett Ikke hatt psioaris så lenge, så det er helt nytt for meg Anonymkode: 6eab4...284
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å legge om kostholdet og fjerne årsaken til at kroppen overreagerer? Jeg ble kvitt det uten medisiner ved å kutte ut gluten. Noen må kutte kumelk eller andre ting for å få effekt. Det stod også om en ny pille fra et eller annet sjødyr som hjalp mot psoriasis. Anonymkode: 8fd88...f1a Ja, har tenkt på det. Jeg drikker sjeldent melk i hvert fall. Veldig lite kjøtt generelt, fester lite (kanskje på en høytid iblant eller 1 gang i måneden). Utrolig vanskelig å finne ut hva som påvirker det🙄 Anonymkode: 6eab4...284
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 Kan det være aktuelt for deg med lysbehandling? Jeg har brukt å gå på lysbehandling ca to gang i året, og med det har behovet for kortison blitt mye mindre. Til de som foreslår å bare bli kvitt sykdommen gjennom et endret kosthold eller kosttilskudd, vil jeg bare påpeke at det ikke er så enkelt. Psoriasis er ikke en hudsykdom, men en kronisk autoimmun sykdom. En sunn livsstil hjelper selvfølgelig på, men psoriasisen vil uansett være en besøkende man ikke blir kvitt, dessverre. Anonymkode: 05765...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 Dette spør du ikke om på kg. Snakk med legen din. Anonymkode: 14c5b...e5c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er det lege som setter i gang behandling med kortison, og du skal ha fått god informasjon om bruk derfra. Når det er sagt, jeg går på kortison fast, og har gjort det i mange år. Jeg kan regulere dosen fra 5 mg, og opp til 15 mg, uten kontakt med lege fordi jeg er så kjent med sykdommen min, og hvordan jeg skal bruke medisinen. Kortison er djevelens vidundermedisin. Den virker fantastisk, men det har sin pris. Man får høre at små doser gir liten risiko for bivirkninger, men det er en sannhet ned modifikasjoner. Små doser over flere år, gjerne kombinert med østrogen (p-piller), gir også bivirkninger. Jeg har utviklet beinskjørhet, må passe på blodsukkeret, har økt hårvekst på kroppen, fettkul i nakken, måneansikt osv Men for min del, jeg tar heller bivirkningene enn symptomene jeg får når jeg ikke går på kortison. Men jeg bruker til enhver tid den laveste dosen jeg kan gå på. Det vil si den dosen som gir meg den mengden symptomer jeg kan leve med, ikke den dosen som gjør meg helt fri for symptomer. Anonymkode: 9286e...805 Dette er jo helt irrelevant for ts som bruker kortisonsalve. Du står på Prednisolon, altså tablettform. Anonymkode: 5702f...be2
_popcorn_ Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen _popcorn_, mod
Fremhevede innlegg