AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 Det hele startet med smerter ved matinntak og væske, så sterke at jeg ikke fikk i meg næring og gikk til legen. Jeg fikk medisiner for spiserør-sykdom (mage og tarm) som skal hjelpe mot magesyre spesielt. Ble fort mye bedre, men endte med en kraftig forstoppelse som igjen lagde smerte ved mat og væskeinntak, attpåtil måtte jeg tåle en runde med brutale mensensmerter.. nå 1,5 uke senere er smerter borte, men fikk selvsagt kraftig diaré som nå har vart i 3 dager. Uansett matmengde og væske. Alt bare faller ut... Samtidig merker jeg at tarmsystemet mitt er ekstremt ubalansert. jeg er nøye med FODMAP nå, men magelydene ved inntak av mat er å høre på 10 m avstand. I tillegg føles det ut som jeg har en grøt i tarmkanalen som beveger seg, men så er det bare luft. Det som gjør meg bekymret er at jeg aldri har følt luft på annen måte enn bobbler før, uten lyd gjerne. Nå er det et helt orkester og jeg kjenner det så utrolig godt.. som om det er fyll som går fra ene siden til den andre. når jeg går på do (sorry detaljene) er også alt farget gult og slimete. Lukter helt død og fordervelse. Samme med gassen i magen. Legen finner Ingenting ved blodprøver, så jeg må ta en avføringsprøve... hva kan dette være?! Er helt fortvila... føler at kroppen jobber imot meg og jeg er temmelig redd for at det er noe alvorlig galt. kan dette være IBS, chrons eller annet? Anonymkode: d8485...69c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #2 Skrevet 2. januar 2020 Antar du er testet for cøliaki? Ville bedt om en grundig utredning med gastro/koloskopi, dette er ikke normalt Anonymkode: 0ab81...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Der høres ut som laktoseintoleranse, cøliaki, (eller kanskje ibs, det har jeg ikke erfaring med), men ikke som crohns. Anonymkode: c56fa...296
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Jeg må legge til, det er fullt ut mulig å ha cøliaki og laktoseintoleranse uten at det vises på blodprøvene. Anonymkode: c56fa...296
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må legge til, det er fullt ut mulig å ha cøliaki og laktoseintoleranse uten at det vises på blodprøvene. Anonymkode: c56fa...296 Men er ikke cøliaki avhengig av blod i avføring? For det har jeg ikke. Laktoseintoleranse kan jeg absolutt være med på, men har unngått melkeprodukter og laktose i denne perioden. Og ingenting er forandret Anonymkode: d8485...69c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke cøliaki avhengig av blod i avføring? For det har jeg ikke. Laktoseintoleranse kan jeg absolutt være med på, men har unngått melkeprodukter og laktose i denne perioden. Og ingenting er forandret Anonymkode: d8485...69c Nei, cøliaki har ingenting med blod i avføring å gjøre. Anonymkode: 99ea8...4fa
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Har du hatt gallestein? Anonymkode: 48a68...e2a
Gjest wahaj Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 Kan det være gallesteinanfall du hadde? Gul avføring er fettdiare/ lever/galle.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 Hvis du ikke finner noe på blodprøver og avføringsprøver, høres dette ut som IBS med tilhørende matintoleranser, og akkurat slik jeg har erfart det. Du bør ta en koloskopi for sikkerhetsskyld. Anbefaler deg å loggføre hva du spiser, måltid for måltid, dag for dag, slik at du kan kartlegge hva du blir bedre og verre av. Anonymkode: 7dbc4...f8d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt gallestein? Anonymkode: 48a68...e2a 1 time siden, wahaj skrev: Kan det være gallesteinanfall du hadde? Gul avføring er fettdiare/ lever/galle. Legen min synes det virker veldig usannsynlig, for jeg var innom tanken i første omgang. Har veldig lite vondt i høyre side hvor gallen befinner seg. Det er bare et par ganger dagen jeg kan få litt trykksmerter der, men det går fort over. Har derimot mye mer vondt nederst i magen, under navlen, og på hele venstre side. Spesielt når magen er tom.. Anonymkode: d8485...69c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke finner noe på blodprøver og avføringsprøver, høres dette ut som IBS med tilhørende matintoleranser, og akkurat slik jeg har erfart det. Du bør ta en koloskopi for sikkerhetsskyld. Anbefaler deg å loggføre hva du spiser, måltid for måltid, dag for dag, slik at du kan kartlegge hva du blir bedre og verre av. Anonymkode: 7dbc4...f8d Åh. Jeg er kjemperedd for at det er IBS. Jeg er alt for glad i mat til å takle IBS, og det er så leit å ha en ustabil mage som må tilpasses hele tiden. skal høre med legen om koloskopi, synes nesten det er litt sært at han ikke har foreslått det enda når jeg svinger mellom legen og legevakta flere ganger pga smertene er helt grusomme. Når x2 paralgin forte (legen foreslo det) ikke lindrer er det ganske ille, synes jeg... har du vært igjennom det samme, og fikk påvist IBS? Anonymkode: d8485...69c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh. Jeg er kjemperedd for at det er IBS. Jeg er alt for glad i mat til å takle IBS, og det er så leit å ha en ustabil mage som må tilpasses hele tiden. skal høre med legen om koloskopi, synes nesten det er litt sært at han ikke har foreslått det enda når jeg svinger mellom legen og legevakta flere ganger pga smertene er helt grusomme. Når x2 paralgin forte (legen foreslo det) ikke lindrer er det ganske ille, synes jeg... har du vært igjennom det samme, og fikk påvist IBS? Anonymkode: d8485...69c Har IBS selv, og det er ikke så vanskelig å tilrettelegge. Litt vrient i starten til du finner ut av hva du reagerer på, men det finnes utrolig mye du kan spise istedenfor i tilleg har det endelig kommet tabletter til norge som skal dempe plagene, sjekk ut Alflorex om det viser seg at det er IBS. Anonymkode: 06733...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har IBS selv, og det er ikke så vanskelig å tilrettelegge. Litt vrient i starten til du finner ut av hva du reagerer på, men det finnes utrolig mye du kan spise istedenfor i tilleg har det endelig kommet tabletter til norge som skal dempe plagene, sjekk ut Alflorex om det viser seg at det er IBS. Anonymkode: 06733...7e6 Åå. Så bra! Blir det ikke heeeelt «håpløst». Krysser fingrene for at det bare er bakterievekst som kan fikses, men samtidig tror jeg ikke det - ellers hadde jo legen funnet ut av det. Takk for tipset! Anonymkode: d8485...69c
Blue Berry Skrevet 2. januar 2020 #14 Skrevet 2. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har IBS selv, og det er ikke så vanskelig å tilrettelegge. Litt vrient i starten til du finner ut av hva du reagerer på, men det finnes utrolig mye du kan spise istedenfor i tilleg har det endelig kommet tabletter til norge som skal dempe plagene, sjekk ut Alflorex om det viser seg at det er IBS. Anonymkode: 06733...7e6 Ikke meningen å kuppe tråden her, men har du testet Alflorex? Kan du fortelle meg kort om den? Evt PM? Hatt IBS i 20 år og er såååååå lei
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #15 Skrevet 2. januar 2020 https://www.healthline.com/health/digestive-health/yellow-stool#causes Why Is My Stool Yellow? Anonymkode: a9227...95f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #16 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, Absurdah skrev: Ikke meningen å kuppe tråden her, men har du testet Alflorex? Kan du fortelle meg kort om den? Evt PM? Hatt IBS i 20 år og er såååååå lei Har ikke testet det selv enda, men skal på apoteket i morgen eller lørdag for å kjøpe, må testes i 3-4 uker før man kan si om det fungerer, men av alt jeg har lest om tilbakemeldinger i utlandet (hvor det allerede har eksistert en stund) så har flere fått forandret livet sitt, så jeg føler VIRKELIG at det er verdt å forsøke. du tar en tablett om dagen, den funker i tarmen og roer den ned slik at den ikke blir så sensitiv. Virkningen kan reduseres ved antibiotika så da kan man like gjerne la være å ta tablettene. om man kan spise normalt etter en stund må man kjenne på selv, men mange har vist kunnet introdusert nye matvarer de tidligere ikke har kunnet spise Anonymkode: 06733...7e6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå