AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Kjenner jeg begynner å bli desperat etter å finne ut hva som feiler meg. Har i snart 1 år gått med vondt i kroppen. Det har blitt bare verre og verre og nå holder jeg på å tørne. Jeg har vondt fra midt under føttene og helt opp til over ørene. Verken under føttene er sånn at jeg ikke klarer å stå eller gå langt. Det er ganske slitsomt mtp at jeg tidligere var veldig aktiv og gikk tur nesten daglig. Smertene i leggene er til tider grusomme. Kjennes ut som at de holder på å gå i krampe, uten at de faktisk gjør det. Er hoven i anklene og på enkelte steder i leggene. Dette blir bare verre og verre, og jeg har skikkelig pølseankler. Lårene er ikke så vonde, men om jeg går opp en trapp så kjennes det ut som at jeg har løpt marathon. I tillegg blir jeg andpusten. Hoftene og korsryggen er også grusomme. Har til tider problemer med å sitte i bilen, og på tur hjem fra jobb holder jeg innimellom på å få panikk den siste biten fordi det er så vondt. Men smertene er ikke sånn kjempevondt, men det er en konstant verk som gjør at jeg holder på å få panikk. Jeg kan ikke stå i mer enn max 10 min i slengen. Da kjennes det ut som at jeg skal falle sammen grunnet smertene. Da er det vondt fra korsryggen og ned til under føttene. Jeg klarer kun å gå i joggesko med god demping. Noe annet er bare å glemme. Har også vondt i øvre del av ryggen, skuldrene og nakken, men det er ikke så ille. Det har jeg vært plaget med i minst 20 år. Når jeg spiser blir jeg ofte skjelven. Jeg vet ikke om jeg faktisk blir det, men det føles sånn. Dette går over etter en stund. Jeg har vært hos legen som har konstantert at jeg har betennelse i kroppen og jeg har hatt positivt utslag på noen blodprøver han har tatt, men de har ikke klart å finne ut hva det er. Det er ikke fibromyalgi i følge legen i og med at jeg har utslag på disse blodprøvene. Er henvist til revmatolog, men det er lang ventetid. Noen som har hatt samme symptomer? Anonymkode: cbf1c...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Har du vært hos nevrolog? Har fastlegen din tatt nevrologiske tester på deg? (Styrke, gange, følesansene, balanse, reflekser etc) Anonymkode: 32254...e13 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #3 Skrevet 1. januar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vært hos nevrolog? Har fastlegen din tatt nevrologiske tester på deg? (Styrke, gange, følesansene, balanse, reflekser etc) Anonymkode: 32254...e13 Nei, det har ikke vært gjort. Anonymkode: cbf1c...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 Det er vel revmatisk sykdom da. Når har du fått behandlingsfrist? Har du fått dato for time hos revmatolog? Anonymkode: c9d90...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #5 Skrevet 1. januar 2020 Har du lagt på deg i tida før eller i samme periode som du har hatt disse smertene? Denne hovenheten du snakker om i ankler og legger, er den konstant eller kommer den og går? Anonymkode: 1039f...cf5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du lagt på deg i tida før eller i samme periode som du har hatt disse smertene? Denne hovenheten du snakker om i ankler og legger, er den konstant eller kommer den og går? Anonymkode: 1039f...cf5 Har lagt på meg noen kg som dølge av at jeg ikne har vært i aktivitet som før. Hovenheten er ganske konstant. Anonymkode: cbf1c...a6f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel revmatisk sykdom da. Når har du fått behandlingsfrist? Har du fått dato for time hos revmatolog? Anonymkode: c9d90...5f7 Men jeg har ikke vondt i leddene, det er det som er så rart. Det er kun muskelvondt. Har ikke fått time enda, på helsenorge står det at henvisning er vurdert og time vil bli gitt. Anonymkode: cbf1c...a6f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 Glemte å skrive at jeg også har indre frost. Fryser hele tiden, og går med ull stort sett hele vinteren og kan fortsatt ha gåsehud. har også i perioder nattsvette. Anonymkode: cbf1c...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 Har revmatisk sykdom. Ankyloserende spondylitt. Høres likt ut som det du beskriver, og muskelsmertene minner om fibro. De her diagnosene går hånd i hånd. Meld deg inn på Bekhterev sida på face og les om hvordan vi har det der:) søkefelt der og, så du kan lete opp ting som Har blitt skrivd før. ps: jeg hadde sånne leggkramper når jeg gikk mer enn to meter tiden etter alvorlig b12 mangel. Var vel samme periode som det reumatiske utvikla seg. Legen den burde gitt deg MR henvisning. Anonymkode: 1d9ef...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #10 Skrevet 3. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har revmatisk sykdom. Ankyloserende spondylitt. Høres likt ut som det du beskriver, og muskelsmertene minner om fibro. De her diagnosene går hånd i hånd. Meld deg inn på Bekhterev sida på face og les om hvordan vi har det der:) søkefelt der og, så du kan lete opp ting som Har blitt skrivd før. ps: jeg hadde sånne leggkramper når jeg gikk mer enn to meter tiden etter alvorlig b12 mangel. Var vel samme periode som det reumatiske utvikla seg. Legen den burde gitt deg MR henvisning. Anonymkode: 1d9ef...e4e Er dette en sykdom de kan oppdage på blodprøver? Jeg hadde nemlig positivt utslag på hovedtesten, men ikke på noen av undertestene de tok. Er det noen behandling å få? Anonymkode: cbf1c...a6f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #11 Skrevet 3. januar 2020 Det er en blodprøve HLA-B27 de tar. Om den er positiv er d stor sjangs for reumatisme. Men man kan og ha d med negativ. Men den hører med på diagnosetest kriteriet da. Men MR bilder som viser enten tidligere eller aktive betennelser i feks IS ledd. (Sakral leddene i bekken). Betennelsene gir forbeininger i beinvevet i ryggen. Vokser altså sammen og man blir svært stiv. Anonymkode: 1d9ef...e4e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en blodprøve HLA-B27 de tar. Om den er positiv er d stor sjangs for reumatisme. Men man kan og ha d med negativ. Men den hører med på diagnosetest kriteriet da. Men MR bilder som viser enten tidligere eller aktive betennelser i feks IS ledd. (Sakral leddene i bekken). Betennelsene gir forbeininger i beinvevet i ryggen. Vokser altså sammen og man blir svært stiv. Anonymkode: 1d9ef...e4e Ok, denne prøven har jeg ikke tatt. Det er tatt en som heter S-ANA screen som var positiv. Anonymkode: cbf1c...a6f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #13 Skrevet 5. januar 2020 Ingen andre med samme symptomer? Ringte sykehuset og skulle bli tildelt time senest 28.februar..... så da får jeg sikkert time i april.... altfor lenge å vente... Anonymkode: cbf1c...a6f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #14 Skrevet 5. januar 2020 Sjekk ut Sarkoidose. Jeg kan ikke veldig mye om det, menn en venninne har mange av de samme symptomene. Anonymkode: b4f49...09d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå