Gå til innhold

Deres sunne favorittretter!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver og skal ned noen kilo, og selv om jeg ikke har noen problemer med å spise sunt, så merker jeg at det blir til at det går mye i det samme dag ut og dag inn. Til frokost og kvelds gjør ikke det meg noe da dette uansett er småmåltider, men til lunsj og middag synes jeg det er litt kjipt. Jeg er en matglad person som i fortiden har lagt mye tid og kjærlighet i å lage gode (men kaloririke retter), men jeg må innrømme at jeg lider av mangel på fantasi på kjøkkenet, så jeg begynner å bli litt lei av at lunsj og middag den siste tiden har hatt minimalt med variasjon😅

Så, hva er deres favorittretter å lage til lunsj og middag, som har et nogenlunde kaloriinnhold (gjerne mellom 400 og 700 kcal)? Jeg liker å stå på kjøkkenet, så det gjør ingenting om det er litt tidkrevende!

Anonymkode: fe42d...6d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mac’n’cheese

Anonymkode: 1d91f...2d3

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mac’n’cheese

Anonymkode: 1d91f...2d3

reine helsekosten det, ja!😂

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Entrecôte stekt i smør med restene av stekesmøret som saus. Litt salt på.

Kjøttdeig stekt i smør med restene av stekesmøret som saus. Litt salt på hvis det ikke er salt i kjøttdeigen.

Anonymkode: 597da...7a5

• Liker 4
Skrevet

Rå laks, masse grønne grønnsaker inkl avokado, soyasaus til. Eller kyllingfilet med grønnsaker til, enten som salat eller ovnsstekte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Entrecôte stekt i smør med restene av stekesmøret som saus. Litt salt på.

Kjøttdeig stekt i smør med restene av stekesmøret som saus. Litt salt på hvis det ikke er salt i kjøttdeigen.

kjører du carnivore-livsstil eller en annen form for lavkarbo?☺️

• Liker 3
Skrevet

Pizza laget av havrebunn, oppskrift finner du på Linda Stuhaugs blogg ☺️ kjempe god, mettende og ikke minst sunn. Jeg lager min egen fyll, med kylling, masse grønnsaker, hjemmelaga saus og litt ost. 

Ellers er det mye laks med grønnsaker og søtpotetfries eller kun laks og  grønnsaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ofte en lunsj hos meg. 
-To grove knekkebrød, en halv most avokado (eller hel hvis den er liten) fordelt på knekkebrødene, litt kvernet pepper og tomatskiver 😍 holder blodsukkeret stabilt, metter lenge og er driiiiitgodt 🤪 

Anonymkode: cc51b...fec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vegetarsalat med egg, fetaost og bønner.

Bønnepasta med grønn pesto, salat og grønne oliven.

Hjemmelaget blomkål, brokkoli eller tomatsuppe med flatbrød eller grove rundstykker.

Grillet kylling med en enkel salat ved siden av.

Taco med bønnestuing istedenfor kjøttdeig.

En eller annen type mager fisk/kjøtt/kylling med søtpotetpuré eller brokkolipuré. Nam nam.

Hjemmelagde kyllingkjøttboller med ovnsbakte grønnsaker.

Anonymkode: 4511f...d33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg teller ikke kalorier, men liker godt torskepakke eller laksepakke. Lager det i aliminiumsfolie med grønnsaker. Til laksepakken bruker jeg creme fraiche. 

Anonymkode: dcd29...a02

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjører du carnivore-livsstil eller en annen form for lavkarbo?☺️

Carnivore, ja. :) Spiste lavkarbo i ca 10 år før jeg gikk over til carnivore.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i buddha bowl, men varierer innholdet

Feks

brun ris, syltet rødløk, sorte bønner, tomat, mais, feldsalat

cous cous, mango, ruccola, agurk, rå rødløk, sukkererter

supplerer med ulike grønnsaker og kjøtt/fisk

Anonymkode: a8995...774

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Entrecôte, kjøttdeig stekt i smør, pizza? 😂

Skal du ha sunne retter, er fisk, kylling og masse gode grønnsaker et sunt alternativ. Finn mat med proteiner. Spinat, brokkoli, gulrøtter og avokado er kostholdets gull. 

Husk at det også handler om å få i seg mat som er bra for kroppen.

Kyllingfilet, krydret med litt salt og pepper eller presset hvitløk (gir god smak). Spinat, avokado, cottage cheese og litt parmesanost er veldig gode kombinasjoner som gjør at du ikke trenger saus eller dressing til. 

Prøv å kutte ut sukker. Til kvelds pleier jeg å koke brokkoli og strø litt parmesanost på som snacks eller knaske gulrøtter. Etter hvert forsvinner søtsuget helt og det er enklere å velge sunnere alternativ. Kvelden er vanskeligst, for det er da man ønsker å kose seg litt ekstra. Men om du leser litt på sunn mat og prøver noen enkle retter hentet fra nettet, ser man at det faktisk ikke er så vanskelig å velge gode retter. 

Anonymkode: 73c1e...267

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pokebolle: 100g salmalaks, vårløk, avocado, brun ris, ingefær og litt soyasaus. 

Skal vi ha fredagstaco er det: hjertesalat (som skjell), karbonadedeig, chilibønner, guacemole, tomater, mais. Eller ceviche (torsk med lime) i stedet for kjøtt og bønner. 

Supper i alle varianter. Freser opp løk, hvitløk og heller over kraft. Så har jeg i søtpoteter, eller stekt champniong, eller purreløk og poteter, eller fennikel og poteter. Kokes mørt, kjører til suppe med stavmikseren. 

I helgene lager jeg gjerne dumplings eller bao. Får mye smak i kjøttet gjennom krydder, ingefær, hvitløk og chili. I dumplings er det mye kål eller gulrøtter, i bao kan man lage kimchi, eller bare en enkel kålsalat, og syltet løk. Masse smak, få kalorier. 

Lunsj er ofte spinat+egg+avocado, eller laks+brokkoli+gulrøtter, eller kylling+søtpoteter+spinat. Enkle råvarer som vi gjør klar hver søndag. 

Anonymkode: 02379...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

-Grovt brød med hummus og avocado i skriver med urtesaltIngredienser

Ulike typer bowls. Eks: 

2 personer 

1 dl fullkorn couscous

1.5 stk søtpotet 

1 ts spisskummen

0.5 ts chilipulver 

salt 

nøytral olje

syltet rødløk

Avokado-hummus

200 g kikerter

0.5 stkavokado 

0,5 Ts malt spiscummin

1 ss tahini

1/2 hvitløksfedd

1 Ts eplesidereddik 

1 ss olivenolje 

salt 

Sesamfrø

Kok couscousen

Skrell og skjær søtpotetene i jevne terninger. Dryss over salt og krydder og drypp over olje. Vend alt godt sammen og bak søtpotetene i ovn ved 210 grader i cirka 20 minutter, eller til de er møre og gylne.

Skyll kikertene til hummusen godt i kaldt.Kjør ertene til grov mos i en hurtigmikser sammen med spisskummen, tahini, finhakket hvitløk, sitronsaft, olivenolje og renset avokado. Kjør til en jevn mos, tilsett en skvett med vann hvis hummusen virker veldig tykk. Smak til med salt.

Fordel couscousen i skåler/boller. Topp med søtpotet, avokado-hummus, en halv avokado, syltet rødløk og strø over sesamfrø

Anonymkode: fec27...801

Skrevet

Mungbønnegryte

AnonymBruker
Skrevet

Spiser veldig ofte kokt tors med kokte grønnsaker og salat, eller stekt kyllingfilet med kokte grønnsaker og salat bruker eksta virgin olive oil som saus/dressing. (er på lavkarbo, så spiseren del olje)

Anonymkode: 7098b...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, exictence skrev:

Mungbønnegryte

Hva har du i den? 😊

Gjest Alkoholist
Skrevet (endret)

Salat til lunsj, og vanlig husmannskost til middag med grønnsaker, kjøtt/fisk og poteter. 

Endret av Alkoholist
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du i den? 😊

Mungbønner som har stått i bløt, freser løk med hvitløk, chili og ingefær, har i blomkål, brokkoli, gulrøtter, purre, vann, salt og pepper.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...