Gå til innhold

Legebytte og medisiner...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider av insomni og sover i gjennomsnitt 3 timer pr. natt, er jeg heldig sover jeg 4. Jeg jobber 100% stilling og står opp kl. 06 hver morgen, men for å få til det må jeg ta en halv tablett Imovane 3 til 4 ganger i uken. Gjør jeg ikke det sover jeg ikke. Har gått på samme dose over flere år, og aldri økt. Jeg har prøvd alt av "sove"medisiner, melatonin, circadin osv., faste rutiner osv.....

Nå er jeg lei av å ha det slik og jeg føler ikke at jeg blir tatt på alvor av fastlegen min. Jeg har bedt om henvisning til søvnutredning men han sier det ikke er noe poeng i det, for det er ikke noe å gjøre med. For tiden er jeg sykemeldt fordi jeg har blitt utslitt og deprimert, noe jeg tror har sammenheng med lite søvn.

Jeg vurderer nå å bytte fastlege, men er også redd for at den nye vil nekte å skrive ut Imovane til meg, siden det er et b-preparat. Samtidig tenker jeg jo at dersom han ikke vil skrive det ut, så må han gjøre noe med problemet.....eller? Jeg kan jo ikke fungere på 2 timers søvn, og jobbe 100% stilling, det sier seg vel selv.....

Jeg trenger noen råd, hadde dere byttet lege og kanskje bli fratatt Imovane og få null søvn eller fortsatt med Imovane og dårlig søvn? 

Anonymkode: dd00a...cf8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint be om second opinion hos en annen lege, før du evt bytter. Be om henvisning til søvnklinikk

Anonymkode: 2d01c...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du flere tråder om dette?

Anonymkode: 8191d...cc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått privat.

Anonymkode: bdc72...f46

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lider av insomni og sover i gjennomsnitt 3 timer pr. natt, er jeg heldig sover jeg 4. Jeg jobber 100% stilling og står opp kl. 06 hver morgen, men for å få til det må jeg ta en halv tablett Imovane 3 til 4 ganger i uken. Gjør jeg ikke det sover jeg ikke. Har gått på samme dose over flere år, og aldri økt. Jeg har prøvd alt av "sove"medisiner, melatonin, circadin osv., faste rutiner osv.....

Nå er jeg lei av å ha det slik og jeg føler ikke at jeg blir tatt på alvor av fastlegen min. Jeg har bedt om henvisning til søvnutredning men han sier det ikke er noe poeng i det, for det er ikke noe å gjøre med. For tiden er jeg sykemeldt fordi jeg har blitt utslitt og deprimert, noe jeg tror har sammenheng med lite søvn.

Jeg vurderer nå å bytte fastlege, men er også redd for at den nye vil nekte å skrive ut Imovane til meg, siden det er et b-preparat. Samtidig tenker jeg jo at dersom han ikke vil skrive det ut, så må han gjøre noe med problemet.....eller? Jeg kan jo ikke fungere på 2 timers søvn, og jobbe 100% stilling, det sier seg vel selv.....

Jeg trenger noen råd, hadde dere byttet lege og kanskje bli fratatt Imovane og få null søvn eller fortsatt med Imovane og dårlig søvn? 

Hva vil en søvnutredning bringe? Du vet jo at du sover lite. 

Bytt lege og ta sjansen. Det er bedre å gi deg et B preparat enn en lengre sykemelding tross alt. Veldig mange sliter med søvn og det er lite å gjøre med. Tar selv B preparat for søvn. Jeg kan jo kutte ut medisinen men da blir det som med deg: ingen søvn. 

AnonymBruker
Skrevet

TS har allerede en tråd om samme emne

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har allerede en tråd om samme emne

TS her. Nei, det er ikke samme emne. Kanskje du skal lese problemstillingen en gang til stede for å spamme ned tråden. Du kan bare hoppe over, vet du, istede velger du å poste TO innlegg som er helt urelevante OG uriktige.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vanskelig å si noe spesifikt om din situasjon ut fra det du skriver her, men B-preparater er ikke noen løsning på søvnproblemer, og skal heller ikke brukes som det. Her bør man kartlegge hva som er årsaken til din insomni, og legge videre behandlingsplan ut fra det. Med andre ord er utredning i søvnlab absolutt indisert. Hvorfor legen din mener det ikke er det, akn jeg ikke svare på, men jeg kan ikke utelukke at han har opplysninger jeg ikke har.

Forburket du viser til er langt over hva som er forsvarlig bruk av Imovane. Det er ikke rart at han ikke vil stå inne for slik forskrivning.

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde gått privat.

Anonymkode: bdc72...f46

Private er underlagt samme retningslinjer. Det er bare en dyrere måte å få avslag på resept.

14 minutter siden, theTitanic said:

Bytt lege og ta sjansen. Det er bedre å gi deg et B preparat enn en lengre sykemelding tross alt. Veldig mange sliter med søvn og det er lite å gjøre med. Tar selv B preparat for søvn. Jeg kan jo kutte ut medisinen men da blir det som med deg: ingen søvn. 

Nei, langvarig eller kontinuerlig forskrivning av B-preparater er et mye dårligere alternativ enn sykmelding, og har potensielt katastrofale effekter. En sykmelding med kartlegging av hvilke faktorer som bidrar til ts' insomni er mye bedre. Kanskje vil søvnmøsnteret til og med bedre seg når stressfaktoren med arbeide midlertidig elimineres?

Medikamentelle løsninger er enkle og (på kort sikt) effektive, men det er ikke god behandling, og er kun å betrakte som symptombehandling. Det er absolutt ikke bedre å forskrive B-preparater enn å sykmelde.

Anonymkode: 57e99...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger kanskje ikke en søvnutredning, men kanskje du trenger et krafttak mot insomni.  Det finnes "søvnskoler" legen kan henvose tuo, men det koster litt, både penger og innsats. Søk litt på søvntrening og søvndeprivasjon på nettet, det er beinhardt men fungerer.

Anonymkode: 88fa6...7a8

Gjest theTitanic
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å si noe spesifikt om din situasjon ut fra det du skriver her, men B-preparater er ikke noen løsning på søvnproblemer, og skal heller ikke brukes som det. Her bør man kartlegge hva som er årsaken til din insomni, og legge videre behandlingsplan ut fra det. Med andre ord er utredning i søvnlab absolutt indisert. Hvorfor legen din mener det ikke er det, akn jeg ikke svare på, men jeg kan ikke utelukke at han har opplysninger jeg ikke har.

Forburket du viser til er langt over hva som er forsvarlig bruk av Imovane. Det er ikke rart at han ikke vil stå inne for slik forskrivning.

Private er underlagt samme retningslinjer. Det er bare en dyrere måte å få avslag på resept.

Nei, langvarig eller kontinuerlig forskrivning av B-preparater er et mye dårligere alternativ enn sykmelding, og har potensielt katastrofale effekter. En sykmelding med kartlegging av hvilke faktorer som bidrar til ts' insomni er mye bedre. Kanskje vil søvnmøsnteret til og med bedre seg når stressfaktoren med arbeide midlertidig elimineres?

Medikamentelle løsninger er enkle og (på kort sikt) effektive, men det er ikke god behandling, og er kun å betrakte som symptombehandling. Det er absolutt ikke bedre å forskrive B-preparater enn å sykmelde.

Anonymkode: 57e99...eb9

Noen ganger er det ingen vei utenom for å opprettholde livskvaliteten og funksjonsnivået. Jeg vet riktignok årsaken til mine søvnproblemer men årsakene går ikke ann å gjøre noe med. Desverre. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, theTitanic skrev:

På søvnutredning skal man døgne og så sove på sykehuset med blant annet EEG-elektroder på hodet. Man skal døgne for å være nesten helt sikker på at man sovner under undersøkelsen. Noen ganger sover man også inni en rar maskin som måler hjerneaktivitet. Da kan de se hva i forbindelse med søvn og hvor i søvnen problemet ditt er. Det med søvnproblemer er ikke så rett fram som at man sover dårlig. Når en søvnspesialist har undersøkt søvnen din og funnet ut at du sliter med f.eks å nå dyp søvn, kan de hjelpe deg med tips, triks og spesifikke medisiner som kan hjelpe deg med å nå dyp søvn. Noen kan ha nytte av medisiner for helt andre ting enn rene sovemedisiner, og det finner man ofte ut på søvnutredning.

Hilsen en som har vært på søvnutredning.

Anonymkode: 5776e...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...