Gå til innhold

Tegning - Utveksling av råd, tips og teknikker!


sommerfugl154

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt inspirert til å tegne for tiden og har forsøkt å se på tutorials på YouTube osv for tips, men lurer alltid på hvor man kan kjøpe riktig papir og utstyr?

Jeg lurer f.eks på hvilke fargeblyanter som er "best" på markedet? Og hvor man kan kjøpe disse? Har lyst til å prøve meg på farger etterhvert og da er det jo viktig med rett "mykhet" og konsistens sånn at det blender fint.

Og hvilke merker på grafitt-blyanter er best og hvor får man mest for pengene?

Hva med kullblyanter? 

 

Linker til nettbutikker dere har bruk mottas med takk 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, sommerfugl154 skrev:

Hei!

Jeg er litt inspirert til å tegne for tiden og har forsøkt å se på tutorials på YouTube osv for tips, men lurer alltid på hvor man kan kjøpe riktig papir og utstyr?

Jeg lurer f.eks på hvilke fargeblyanter som er "best" på markedet? Og hvor man kan kjøpe disse? Har lyst til å prøve meg på farger etterhvert og da er det jo viktig med rett "mykhet" og konsistens sånn at det blender fint.

Og hvilke merker på grafitt-blyanter er best og hvor får man mest for pengene?

Hva med kullblyanter? 

 

Linker til nettbutikker dere har bruk mottas med takk 😄

 

Panduro har godt utvalg, så sjekk gjerne der!

Jeg har god erfaring med både Derwent og Faber Castell når det gjelder både tegneblyanter og fargeblyanter. Dette settet mener jeg er et godt startsett med tegneblyanter dersom du ønsker kvalitet til en grei pris. Dette er nok også et veldig godt kjøp.

Min store favoritt når det kommer til fargeblyanter er Inktense fra Derwent! Gode blyanter og veldig klare farger, og i tillegg kan du blande med vann og få akvarelleffekt. De er dyre men etter min mening verdt pengene dersom man ønsker å investere i bra fargeblyanter.

Kullblyanter jobber jeg ikke så mye med, så der er jeg litt usikker. Men også her skal Faber-Castell være et bra valg.

Valg av papir er også viktig, og du får ofte opp forslag til best egnet papir til de valgte blyantene/kullstiftene når du søker på Panduro. Skal du for eksempel gå for akvarellblyanter som Inktense, bør du bruke akvarellpapir når du bruker vann.

Når det gjelder pris, er det klart at du ofte må betale en del for bra utstyr, men det finnes også rimeligere blyanter, f.eks. fra Panduros eget merke som er helt greie.

Anonymkode: 10eda...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Panduro har godt utvalg, så sjekk gjerne der!

Jeg har god erfaring med både Derwent og Faber Castell når det gjelder både tegneblyanter og fargeblyanter. Dette settet mener jeg er et godt startsett med tegneblyanter dersom du ønsker kvalitet til en grei pris. Dette er nok også et veldig godt kjøp.

Min store favoritt når det kommer til fargeblyanter er Inktense fra Derwent! Gode blyanter og veldig klare farger, og i tillegg kan du blande med vann og få akvarelleffekt. De er dyre men etter min mening verdt pengene dersom man ønsker å investere i bra fargeblyanter.

Kullblyanter jobber jeg ikke så mye med, så der er jeg litt usikker. Men også her skal Faber-Castell være et bra valg.

Valg av papir er også viktig, og du får ofte opp forslag til best egnet papir til de valgte blyantene/kullstiftene når du søker på Panduro. Skal du for eksempel gå for akvarellblyanter som Inktense, bør du bruke akvarellpapir når du bruker vann.

Når det gjelder pris, er det klart at du ofte må betale en del for bra utstyr, men det finnes også rimeligere blyanter, f.eks. fra Panduros eget merke som er helt greie.

Anonymkode: 10eda...7dd

Tusen takk for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøp tegnestubb istedenfor å skyggelegg med fingre. Kjøp knetgummi i tillegg til viskelær, for de bittesmå korreksjonene.

Og ikke vær redd for svarte skygger/områder. Mange skyggelegger for lyst. Det gjør noe ekstra med dimensjonen🙂 

Lykke til! Og bruk tiden det tar! Brukte ofte 24t totalt på en tegning. Noen få timer får deg ikke i mål🙂 detaljer, detaljer og perfeksjonere linjer.

Å tegne svart/hvitt  vs. Farger er to forskjellige kunster. Vil anbefale deg å mestre den ene før du veksler for mye. Da de ikke er helt sammenlignbar og kanskje kan få deg til å slurve. Kjøp kullblyanter for den svarte detaljen.

Lykke til! Det er en meditativ hobby! Øving gjør mester.

Anonymkode: 6c01a...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...