Gå til innhold

For mye fostervann/Polyhydramnion :-(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått påvist for mye fostervann i uke 38. Prøvde å snakke med de på sykehuset om at jeg er bekymret da jeg fikk vite dette, men det var svært vanskelig å få svar fra dem. Vet jo at det kan skyldes sykdom hos fostret, for jeg kan utelukke svangerskapsdiabetes og konflikt med blodtyper. Hvor ofte er det egentlig med ukjent årsak? Kan man i de fleste tilfeller se det på ultralyd dersom man har økt fostervann som følge av sykdom hos barnet? 
Har så mange spørsmål!! Gråt meg i søvn igår fordi jeg er så bekymret...Er pessimistisk og tenker at jeg får ett sykt barn. Er det ikke forresten vanlig at man tar flere prøver for å prøve å finne årsaken til for mye fostervann? 
Babyen kan vell også snu seg i seteleie eller tverrleie, og morkaken kan løsne? Synes også det er nervepirrende å tenke på at det er større sjanse for at navlesnora kan komme i klem hvis vannet går spontant. Ringer man 113 hvis vannet går når hodet er knapt festet?

Eneste legen sa var at jeg måtte passe på morkaka fremover, og at de ville helst at vannet skulle gå kontrollert. Prøvde å spørre hva hun mente jeg kunne gjøre med dette, men fikk ikke svar... Hun var utenlands og virket slurvete. Har snakket med jordmor også med hun virket til å ha lite peiling. 

Vurderer å kontakte ett annet sykehus i håp om å få svar og en mer grundig vurdering. Dette sliter skikkelig på meg. Hvor vanlig er det dessuten at man kan bli igangsatt med for mye fostervann?🙄

Har rett under 3 liter fostervann hvis det har noe å si.. det virket ikke som de sjekket fosterets anatomi noe særlig. 

Dette ble langt å rotete..😅 All erfaring med økt fostervannsmengde mottas med takk🙏🏻

Anonymkode: 7239b...7d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en annen lege. Siden de ikke gjorde mer utav det er det sikkert ikke så big deal.

Anonymkode: 562f3...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Har desverre ingen erfaring med økt fostervann, og den slags, men du skriver at du ikke fikk noe svar på dine spørsmål. Tenker at du kanskje burde enten ta kontakt med din fastlege og høre om de kan hjelpe deg, eller eventuelt henvise deg til føden, eller så kan du ringe føden selv og høre om de kan svare noe mer,eventuelt om du kan komme inn for en prat, fortell om dine bekymringer, og opplevelsen fra forrige konsultasjon

Sender deg bare mange klemmer, og håper du får beroligende svar snart,eller at du eventuelt blir satt i gang eller noe om det er grunner for det ❤

Anonymkode: fb327...a0f

AnonymBruker
Skrevet

En venninne og jeg hadde økt fostervann, hun hadde så mye at hun var på kontroll hver uke. Jeg fikk et sykt barn, hun fikk et friskt💕

Anonymkode: 18681...041

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne og jeg hadde økt fostervann, hun hadde så mye at hun var på kontroll hver uke. Jeg fikk et sykt barn, hun fikk et friskt💕

Hvor mye fostervann hadde dere og når ble det påvist? Vet ikke om det har noe å si.. Fikk dere ekstra undersøkelser av fosteret? Jeg mener, så de på ul at barnet ditt er sykt?😕 Hvordan sykt er barnet ditt, hvis det er lov å spørre om? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye fostervann hadde dere og når ble det påvist? Vet ikke om det har noe å si.. Fikk dere ekstra undersøkelser av fosteret? Jeg mener, så de på ul at barnet ditt er sykt?😕 Hvordan sykt er barnet ditt, hvis det er lov å spørre om? 

Hos meg ble det bare nevnt med " oi, du har mye fostervann" og målt i uke 37. Jeg hadde ingen flere kontroller ettersom barnet ble født i uke 38, og de så ikke på det som så veldig alvorlig fikk jeg inntrykk av. De kunne sett at barnet hadde en misdannelse på ul, men det gjorde de ikke😊  er få barn som blir født med den misdannelsen i året, så er ikke så lett for jordmødre og leger å oppdage det på ul. 

Min venninne hadde rundt 3l, og hadde ul og målinger av barnet og fostervannet en gang i uka de siste to månedene. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg ble det bare nevnt med " oi, du har mye fostervann" og målt i uke 37. Jeg hadde ingen flere kontroller ettersom barnet ble født i uke 38, og de så ikke på det som så veldig alvorlig fikk jeg inntrykk av. De kunne sett at barnet hadde en misdannelse på ul, men det gjorde de ikke😊  er få barn som blir født med den misdannelsen i året, så er ikke så lett for jordmødre og leger å oppdage det på ul. 

Min venninne hadde rundt 3l, og hadde ul og målinger av barnet og fostervannet en gang i uka de siste to månedene. 

Skjønner.. Fødte du spontant eller ble satt igang?😊 Her føles magen så stor å full at det kjennes ut som den skal sprekke når som helst. Syns det er skikkelig vanskelig å gå rundt å ikke vite...Men det kan man jo egentlig ikke uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner.. Fødte du spontant eller ble satt igang?😊 Her føles magen så stor å full at det kjennes ut som den skal sprekke når som helst. Syns det er skikkelig vanskelig å gå rundt å ikke vite...Men det kan man jo egentlig ikke uansett. 

Følelsen startet av seg selv. Skjønner godt at det er vanskelig og tungt å ikke vite noe når man får en sånn beskjed. Ville tatt det opp med jordmor på neste kontroll, hun har sikkert mer informasjon og erfaring rundt det😊   Jeg er glad for at jeg ikke viste på forhånd at barnet var sykt og at det måtte igjennom operasjoner og inngrep, tror jeg hadde vært så bekymret at det hadde ødelagt hele svangerskapet og fødselen.  masse lykke til i siste innspurt💕 Håper du klarer å ha noen fine siste graviduker 💕

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg hadde for mye fostervann i 2 av 3 svangerskap. Fikk ikke noe spesiell informasjon om det og gikk rett på Google seff. Men alle mine barn er friske bare så det er sagt. 

Spesielt i svangerskap nr2 hadde jeg myyyye fostervann. Hadde noen ekstra kontroller men det var aldri noe med det altså. Fikk beskjed om å ligge unna Internett 

Anonymkode: 5aae5...194

AnonymBruker
Skrevet

Har bekjente som hadde mye fostervann. Ikke hørt at det er noe problem, annet enn at fødselen ofte starter tidligere av seg selv. Hun fødte 2 uker før termindato spontant. Ingen feil med barnet.

Selv hadde jeg baby som lå i seteleie frem til uke 38, og hodet festet seg aldri. Både lege og JM sa at det var gammelt nytt at det var fare for navlesnoren ved vannavgang. Det var i så fall hvis det skjedd mens baby fortsatt lå i sete. Fikk i alle fall beskjed om å følge vanlig prosedyre ved evt. Vannavgang, og ikke behold for å legge meg ned og ringe ambulanse. :)

Anonymkode: b1043...b86

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg hadde mye fostervann i mitt 2. svangerskap. Fikk hyppige kontroller. Barnet var friskt. 

Hvis du er urolig, ring sykehuset og be om å få prate med en annen lege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...