Gå til innhold

starting strength


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er starting strength  bra for styrke? Hørt at det er nybegynner program 

har du kjørt det?

hvor sterk ble du på programmet?

Jeg har følgende stats 1rep max:

140 kg knebøy

140 kg markløft

107 kg benkpress

kroppsvekt 100 kg

er jeg for sterk for programmet?

Anonymkode: b852c...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er starting strength  bra for styrke? Hørt at det er nybegynner program 

har du kjørt det?

hvor sterk ble du på programmet?

Jeg har følgende stats 1rep max:

140 kg knebøy

140 kg markløft

107 kg benkpress

kroppsvekt 100 kg

er jeg for sterk for programmet?

Anonymkode: b852c...68b

Du er langt fra for sterk for programmet, men med mindre målet er styrkeløft ville jeg valgt et annet program med mer volum for skuldre/armer osv. Feks. PPL. 
 

Forøvrig et rart forum å spørre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fjeud skrev:

Du er langt fra for sterk for programmet, men med mindre målet er styrkeløft ville jeg valgt et annet program med mer volum for skuldre/armer osv. Feks. PPL. 
 

Forøvrig et rart forum å spørre på.

Målet er styrkeløft ja, øke muskelmassen for å kunne yte bedre i baseløftene, målet er prestasjon ikke utseendet.

Anonymkode: b852c...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Målet er styrkeløft ja, øke muskelmassen for å kunne yte bedre i baseløftene, målet er prestasjon ikke utseendet.

Anonymkode: b852c...68b

Om målet er styrkeløft er det et fint program, Rippetoe har også laget program for når du blir sterkere og på hvilke tall du burde bytte.

Om målet er å prestere i en annen idrett ville jeg også argumentert for at det er et suboptimalt program, da du bla. Trener svært lite kjernemuskulatur, lite quadriceps osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkeløft og styrke er ikke nødvendigvis det samme. I styrkeløft bruker du de teknikkene som tillater deg å løfte mest mulig vekt. Det innebærer ofte at du bruker teknikker der du har kortere leddutslag for å maksimere mengden vekt som flyttes - sumo stance i knebøy/markløft, ekstrem svai i benk osv. Om dette er målet ditt, bør du finne program og teknisk veiledning som tar hensyn til det. Rippetoe skriver selv at hans veiledninger er ment for de som kun vil bli sterkere. Ikke nødvendigvis de som skal konkurrere. Om målet ditt kun er å øke i styrke uten at du skal konkurrere, kan du godt bruke SS. Husk at det primært er et nybegynnerprogram. Du løfter jo allerede en del, så det er ikke sikkert du vil klare å følge en lineær progresjon, men du må gjerne prøve.

Så kan det være hensiktsmessig å vurdere hva det kortsiktige målet ditt er. Selv styrkeløftere legger opp til perioder med mer volum og noe lavere intensitet for å pakke på seg muskler, så det er ikke sikkert det @Fjeud skriver, er så feil. 

Endret av Pierre Gynt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da prøver jeg SS, har et viderekommende program som heter madcow 5x5 som jeg også er gira på, men vill bli enda litt sterke først med lineær progresjon.

takk for svar!  

Anonymkode: b852c...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...