Gå til innhold

Biler i husstanden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i familien har alle hver sin bil og slik må det være for at man skal komme seg rundt . 

Anonymkode: afebb...010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 2 biler, hver vår. Vi trenger det siden vi har helt forskjellige arbeidstider og fordi kollektivtilbudet her ikke er spesielt bra..

Anonymkode: 7cdcc...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene, og har nå 4 biler og 2 motorsykler........

En diesel-SUV(har hunder og bratt opp til hytta), en liten bensin bybil, og to bensin veteranbiler. En veteran motorsykkel, og en tursykkel. 

Har ikke kjørt kollektivt på 15-20 år, heller ikke taxi. El-Bil er uaktuelt på grunn av rekkevidde og kjøre nøster. Har ingen planer om å kvitte meg med noen av kjøretøyene! 

Anonymkode: 5e8ae...714

AnonymBruker
Skrevet

Er bare meg så jeg har bare en bil. Har vurdert en bil nr 2 som hobbyprosjekt/turbil men når man bor i Oslo er det ikke enkelt med plass.

Anonymkode: 8fd18...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Har to elbiler. Bortsett fra skolebussen er det 12 km til nærmeste buss, så det er lite aktuelt med kollektivt. Vi trenger begge bilene og forsikrer dem for til sammen 50 000 km i året. Vi solgte vår siste fossilbil i 2011 og er strålende fornøyde med el. 

Anonymkode: 88f33...887

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en bil. Jeg bruker bil til jobb, men sykler også en god del i sommerhalvåret. Mannen min går på under 10 minutter. Ellers i hverdagen er det ikke behov for to biler mer enn 2-3 ganger i året og da låner vi bil. 

Anonymkode: ae66a...37b

AnonymBruker
Skrevet

Har én. Bare mannen min som har lappen (jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke får lov til å kjøre), så er uansett lite poeng i å ha flere.

Å gå, sykle eller ta kollektivtransport går også stort sett greit her, bor 3 km utenfor en mindre by på Østlandet. De fleste jeg kjenner som påstår det er umulig å leve uten bil her har aldri prøvd... 

Anonymkode: 867fc...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene i Oslo, og har en bil som jeg ikke trenger, og heller ikke bruker i det daglige. Det er min lille luksus, som jeg velger å ha, fordi det er mer praktisk med en gang jeg skal besøke venner og familie utenfor byen, og når jeg handler stort til helga, flatpakkede møbler, sverige-turer osv. Jeg synes den friheten er verdt pengene, og jeg har også en kjedelig og driftssikker stasjonsvogn. Prøver å veie opp for klimaskammen ved å samkjøre med venner og låne bort bilen til kostpris til venner som ikke har bil i perioder hvor den ellers står stille, og bruker den også når jeg dumpsterdiver. (Mat har generelt et stort klimaavtrykk, så det er faktisk mulig det regnestykket går opp.)

Anonymkode: 6c909...28b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to elbiler, hun har 50km t/r jobb og han har 80km tur retur. 

Sjekket med google maps og hennes reisetid en vei er 25minutter med bil mot 1 time og 20 minutter ved ankomst kl 0730 mandag morgen, for han er det 35 minutter med bil og 8 timer og 9 minutter med kollektiv reise EN VEI.

Hun jobber skift så det er ekstra utfordrende med kollektiv reising, men han jobber vanlig 8-16 jobb og samkjører med kollegaer.

Anonymkode: b1fbf...0ce

AnonymBruker
Skrevet

2001 bensinbil, 16000 km/år

2012 elbil, 8000 km/år

Vi bor slikt at det går 2 busser per dag per retning fra hovedveien, litt over 1 km hjemmefra. Det holder jo ikke. Men kona tar tog til jobb etter ti minutter i bil, jeg kjører rett fram i ca 20 minutter.

Nå da barna ikke lenger trenger å leveres og tar taxi/skolebuss, kunne jeg av og til ha tatt bussen til og fra jobb. Men jeg vet aldri når jeg er ferdig på jobb...så det går bare ikke. 

Skal vi til byen, kjører vi som regel til togstoppet som kona mi bruker til daglig.

Anonymkode: 67b14...c98

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene, og har nå 4 biler og 2 motorsykler........

En diesel-SUV(har hunder og bratt opp til hytta), en liten bensin bybil, og to bensin veteranbiler. En veteran motorsykkel, og en tursykkel. 

Har ikke kjørt kollektivt på 15-20 år, heller ikke taxi. El-Bil er uaktuelt på grunn av rekkevidde og kjøre nøster. Har ingen planer om å kvitte meg med noen av kjøretøyene! 

Regner med du ikke får julekort hos Greta Tunberg 🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten elektrisk bybil, min mann har en hybrid familiebil. Vi har testet ut om vi kan klare oss med én bil, men det funket ikke. Kollektivtilbudet er for dårlig, og vi har barn som kjøres både til skolen og til aktiviteter. I sommerhalvåret sykler vi gjerne til jobb, men den ene må uansett kjører barna til skolen. Så da bytter vi på hvem som kjører, og hvem som sykler.

Anonymkode: 82644...0bd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Gladgutten79 skrev:

Ville ikke hatt det heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Gladgutten79 skrev:

Det får man om man kjører elbil mener du?

Anonymkode: 438e0...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 biler. 

Trenger begge da samboer jobber turnus. Har en 7seter og en vanlig 5seters.

Finnes ikke kollektiv her ute annet enn skolebussen. Hadde det derimot vært et kollektivtilbud hadde jeg brukt det. 

Anonymkode: 1ffe7...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en dieselbil fra 2006. Tre voksne i husstanden. Jeg bruker bilen til jobb, fordi jeg ikke gidder å bruke en time til og fra jobb når jeg kan bruke ti minutter... Har en hobby som er vanskelig å kombinere med kollektiv. 

Anonymkode: 8ba9b...3d4

Skrevet (endret)

Har tre biler, egentlig 4, og en 3-4 motorsykler. Alt fra elbil til gammal sportsbil(bensin) og diesel bil til lengre turer. Trenger alle sammen, og gjerne flere til :) 

Endret av Tiuren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.12.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Hvor mange biler har dere i husstanden? 

Har dere behov for begge? 

Tenker dere gå over til å bruke kollegtiv transport mer for så å selge en bil evt bilene? 

Anonymkode: 2f7ff...d30

Begge...? Hvorfor går du ut i fra at to er maks? Vi har tilsammen syv biler og to motorsykler i husstanden. Vi er mange, så vi har biler til forskjellige behov. Derav en minibuss. I tillegg har praktikanten vår en bil og det eldste barnet har en, så tilsammen blir det syv. Dyrt men nødvendig, dessverre. 

Anonymkode: 62785...be1

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det får man om man kjører elbil mener du?

Anonymkode: 438e0...616

Har mine tvil på det😉

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde én, men den ble lite brukt. Såpass at det vi hadde igjen i ren bruksverdi på ingen måte kunne rettferdiggjøre kostnadene ved å ha den stående. Så den ble solgt. 

Vi baserer oss på kollektivtransport, og vi bor slik til at det er det eneste naturlige valget. For bilbehovet ellers så har jeg meldt meg inn i Bilkollektivet, så jeg har bil tilgjengelig når jeg skulle trenge det. Denne løsningen har redusert utgifter til bilhold betraktelig, samtidig som jeg har flere biltyper tilgjengelig når jeg måtte ønske det.

Anonymkode: 37d03...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...