Gå til innhold

Biler i husstanden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange biler har dere i husstanden? 

Har dere behov for begge? 

Tenker dere gå over til å bruke kollegtiv transport mer for så å selge en bil evt bilene? 

Anonymkode: 2f7ff...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge? Vi har fire. To bruksbiler og to veteraner. 
Å reise kollektivt til jobb tar meg 1.5 time. Med bil tar det 15 minutter. Ikke alle bor og jobber langs bybanen/tog/trikkesporet. 
Tre busser må jeg isåfall ta. 
Jeg selger minst en bil om jeg får meg bosted i gangavstand fra jobben. 

Anonymkode: 9f5c0...9ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bil, og trenger den. Tar 65 minutter med kollektiv til jobben, hver vei, men det tar 25 minutter med bil. Blir derfor unødvendig lange dager i barnehagen (5 km fra hjemmet) for de små hvis vi ikke har bil. 

Anonymkode: a8f77...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to biler, en 40 år gammel dieselbil og en 13 år gammel bensinbil. Har vel strengt tatt ikke bruk for begge men det er utrolig kjekt med to biler, dieselbilen er uaktuelt å selge fordi den er en klassiker som stiger i pris for hvert år som går og den er utrolig driftsikker.

Det er også helt uaktuelt å bruke kollektivtransport fordi det er ikke-eksisterende her vi bor, om vi hadde hatt mulighet for å bruke kollektivtransport så hadde ingen av oss kommet til å benytte oss av det. Finnes ikke noe som er kjipere enn å sitte sammen med en flokk ukjente mennesker, buss og tog er rene bakteriebombene og det er utrolig upraktisk til daglige gjøremål.  

Anonymkode: a7ea6...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 stående i gården. 1 varebil som mannen  bruker i jobb. En 2012 modell el bil som jeg bruker til jobb og annen lokal kjøring. Og en bensin bil til lengre turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bil, fordi vi klarer oss fint med kollektiv, sykkel og leiebil de få gangene vi trenger bil. Noen har nemlig bosatt seg for å slippe å være avhengig av bil.

Anonymkode: 73ab9...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi solgte bil nummer to. Den var knapt i bruk da ene ikke bruker bil til jobb. 

Vi tar i stedet taxi 2-4 ganger i uka. Men har regnet på at det likevel er ekstremt lønnsomt i forhold til å ikke betale på to biler. 

Anonymkode: 540ed...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1 bil. 8 år gammel.

Nei takk til kollektiv. 

10min med bil til jobb ,45min med kollektiv. Bør rett utafør Oslo.

Ellers ebike brukes fra april til november. 

Anonymkode: 7c5a7...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 5 biler, 2 sommerbiler  og 3 bruksbiler om vinteren, fungerer veldig greit her😀

Anonymkode: 4368c...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her èn, og den må jeg ha. Ikke alle steder jeg ferdes hvor det går buss. Og taxi blir svindyrt på helgetakst!

Anonymkode: 438e0...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2 år gammel hybrid og en 5 år gammel elbil her vi har begge 1,5- 2 mil til jobb å kan ikke samkjøre grunnet arbeidstider barn osv, kollektive transportmidler tja... 2 busser daglig i hver retning, evt gå 3 km å bytte buss 2 ganger hver tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to biler. Vi må ha to da jeg studerer 2 1/2 time unna og helgependler. 
må uansett ha to da det går 0 kollektivt her og det er 30 min med bil til bebyggelse (yup, vi bor avsides). Det vil ikke funke å kjøre sammen når jeg skal jobbe heller.

Anonymkode: 352bf...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte bolig nært kollektiv for å bare kunne ha en bil. Men vi kunne hatt bil til et par millioner i forhold til hva boligen kostet ekstra. Så jeg håper miljøet er lykkelig for vår prioritering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre:
En veteranbil som brukes til småturer på sommeren - en hobby og interesse vi har.
En tre år gammel elbil og en dieselbil som er hverdagsbilene våre. Han trenger bil på grunn av skiftarbeid (han starter eller slutter på jobb på tidspunkter hvor det ikke går busser), og jeg trenger bil på grunn av at det ikke går kollektivtransport dit jeg jobber. Vi bruker elbilen så mye som mulig pga kostnadene, så den som har lengst arbeidsvei og flest bompasseringer bruker elbilen mest. Når vi skal på lengre turer bruker vi dieselbilen, da elbilen har kortere rekkevidde enn de som produseres i dag. 

Strengt tatt TRENGER vi jo ikke veteranbilen, men det er en hobby, så det blir på samme måte som at de færreste TRENGER alpintski, piano, jaktgevær eller fotballsko, heller. 

Anonymkode: e6084...382

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er to voksne..har en bil. Vi kunne vel klart oss uten, men tidsbruk til og fra ting tar alt for lang tid med kollektiv trafikk. Mannen min brukte 1 t til jobben en vei med kollektiv trafikk, nå bruker han 15 min på å kjøre. Treningsenteret mitt ligger også nesten en time unna inkl gange til bussholdeplass, bytting to ganger av buss og ventetid mellom de ulike avgangene. Kjøring dit tar litt over 10 min ca.  Isteden for å bruke litt over 3 t hver gang jeg skal trene inkl reise, så bruker jeg nå under halvparten av tiden. 

Vi har også familie i andre fylker som Oppland, Østfold, og Vestfold. Å reise med tog/buss tar ofte dobbel så lang tid som at vi kjører, og det er også billigere å kjøre enn å betale for kollektiv tur retur.

Når det er sagt så tar vi kollektiv begge to av og til. Feks hvor mannen har bilen på jobb, og jeg må et sted så tar jeg buss. 

Konklusjonen er vel at vi velger å beholde bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i by uten bil men er medlem i bilkollektiv. Går eller sykler i hverdagen. Bruker bil til lengre turer i helg/ferie. 

Forstår veldig godt at folk på landet trenger bil, men at naboene mine trenger flere biler forstår jeg ikke. Forstår meg ikke på naboer som bruker bilen for å hente barn hos venner 750 meter unna, eller som kjører 500 meter til butikken. 

Anonymkode: 086e8...4ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 5 biler, 2 sommerbiler  og 3 bruksbiler om vinteren, fungerer veldig greit her😀

Anonymkode: 4368c...678

Hva en sommerbil?😂

Vi har to, byttes ut ca 4-6mnd begge to. Hybrider. Samt skruprosjekter. Ikke aktuelt å selge noen av de/kvitte seg med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange biler har dere i husstanden? 

Har dere behov for begge? 

Tenker dere gå over til å bruke kollegtiv transport mer for så å selge en bil evt bilene? 

Anonymkode: 2f7ff...d30

2. Barna blir ikke med å gå 3 km hver vei til bussen + noe i andre enden. Bussen går heller ikke all verdens steder. Fritidsaktiviteter kan da vi glemme. Venner, familie etc. Blir så sur av folk som tror det BARE er å ta kollektivt. Det er ikke noe bare med mindre man bor svært sentralt. 

Anonymkode: 8bb26...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...