Gå til innhold

Leve sunt og bli gammel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer nok til å provosere nå. Hvorfor skal vi på død og liv være så sunne, vi skal trene, spise sunt, ikke drikke alkohol eller røyke. Det er blitt en trend i samfunnet, nå også med veganere. Det er bra at forskning er kommet så langt som i dag, men mener mange drar det for langt. Det er ikke noen status å være gammel i vårt samfunn, eldre i dag føler seg ikke sett eller verdsatt. Blir du syk er du sist i helsekøen. Demente bor på institusjon og får ikke den hjelpen de har krav på. Jobber selv i helsevesenet og vet hvordan det er med få unntak. Hvorfor trakter vi etter dette? Selvsagt har noen eldre en fin alderdom og bra er det. Er selvsagt ikke for at vi skal gi blaffen i vår egen helse, men alt med måte er mitt synspunkt.

Anonymkode: 900de...b2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i grunn enig med deg. Jeg vil heller ha det bra her og nå, enn å bli eldst mulig. 

Alt med måte sier jeg også. Syntes også det tar litt vel av. Og dette gjør egentlig ikke annet enn å splitte oss. Nå skal det sies at Veganere er jo veganere også for dyrevern, og ikke bare helse. Jeg syntes ikke det virker sunt slik som noen holder på, men jeg vet sikkert for lite om det. Så derfor holder jeg heller stort sett kjeft om det. Folk må ta egne valg. Men jeg ser dessverre at denne " trenden" blir såpass dratt inn i hverdagen at andre som kanskje ikke ønsker denne trenden blir " dratt inn i det" for at man skal slippe å sitte å spise middag på hver sin kant med hver sin mat. 

Jeg tenker at et sunt kosthold, med trening, gode venner, aktiviteter som bringer glede og spenning,opplevelser, stressfrihet,er en vel så god oppskrift. 

Skrevet

Bedre å leve kortere så får arvingene arven tidligere.

Anonymkode: decd2...da9

Skrevet

Det er jo nettopp de tingene du nevner man kan slippe å få dersom man lever sunt. Det er ikke om å gjøre å leve lengst mulig, men om å gjøre å ha god helse så lenge som mulig. Takk og pris for at det er en trend å leve sundt, vi bruker store nok summer på helse som det er om vi ikke skal holde i live en befolkning som gjør alt de kan for å motarbeide sin helse. 

Trening og kosthold handler også om å leve best mulig her og nå. Når vi er såpass opplyst på kosthold og trening vil det for mange føles bra å leve i tråd med sin kunnskap.

Det hadde vært mer behagelig å slippe å ta stilling til disse tingene hele tiden, men i et samfunn der vi blir pushet på dårlig livsstil konstant så trenger vi informasjon til å ta gode valg. 

Det er ikke ekstremt å ta gode valg for helsen. Det som er ekstremt er hvordan vi må stå imot passivisering fra internett og å være omgitt av tilbud om junk hvor enn du snur deg. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg lever sånn noenlunde sunt og trener litt for å få en så bra alderdom som mulig, ikke nødvendigvis bli så gammel som mulig. Selvfølgelig skjer livet, så jeg kan daue i morgen i en ulykke - men da dauer jeg i det minste med bra helse :P

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så viktig å bli gammel, men å unngå livsstilssykdommer. Dessuten føler jeg meg bra og har masse energi når jeg spiser sunt og trener. Ser ikke hvorfor det å leve livet er ensbetydende med sofa og chips.

Anonymkode: 6de45...0e9

• Liker 1
Skrevet (endret)

De som lever på den sunne måten som beskrives i HI, er ikke nødvendigvis ute etter å bli så gamle som mulig. Det er vel mest for å holde seg frisk så lenge som mulig, frisk og rask og attraktiv så lenge som mulig og være frisk som ung.

Å være 85 og syk er en ting, men å være 29 og syk av kols eller livsstilsykdommer er jo verre.

Endret av Million
Skrevet

Alt med måte er vel det sunneste. Tror det blir lagt vekt på også. Leve komfortabelt sånn at vi nyter livet, samtidig som vi for for det meste går for en gylden middelvei.

Godt nyttår.

Skrevet

Det finns ingen garanti for å bli gammel selv om man eter sunt og er fysisk aktiv. Se på alle idrettsutøverne som får både hjertestans, kreft og andre ting. Og ulykker skjer jo de som er såkallt sunne og vel? 

Har som mål å leve godt de åra jeg får leve , ikke nekte meg selv noe så jeg angrer på et evt dødsleie. 

Anonymkode: a5f2b...54c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok til å provosere nå. Hvorfor skal vi på død og liv være så sunne, vi skal trene, spise sunt, ikke drikke alkohol eller røyke. Det er blitt en trend i samfunnet, nå også med veganere. Det er bra at forskning er kommet så langt som i dag, men mener mange drar det for langt. Det er ikke noen status å være gammel i vårt samfunn, eldre i dag føler seg ikke sett eller verdsatt. Blir du syk er du sist i helsekøen. Demente bor på institusjon og får ikke den hjelpen de har krav på. Jobber selv i helsevesenet og vet hvordan det er med få unntak. Hvorfor trakter vi etter dette? Selvsagt har noen eldre en fin alderdom og bra er det. Er selvsagt ikke for at vi skal gi blaffen i vår egen helse, men alt med måte er mitt synspunkt.

Anonymkode: 900de...b2b

Jeg ser ikke verdien i å bli gammel, men likevel spiser jeg til tider sunt og trener. Det er mest fordi jeg vil føle meg vèl, og at det hjelper på humøret.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er null interessert i å bli gammel. 

Men jeg er interessert i å kjenne at kroppen fungerer de årene jeg er her. Jeg vil ta på meg et par sko uten å trenge en benk. Jeg vil kunne gå i en storby en hel dag uten å bli sliten. Jeg vil kunne sitte ved kontorpulten en hel dag uten å kjenne smerter i rygg og nakke. Jeg vil kunne bruke pene og stramme klær. Jeg vil kunne spise fett, alkohol og sukker nå og da, uten å tenke på insulinsprøter og hjertemedisiner. 

Anonymkode: 2120a...082

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp «quality of life». 

Anonymkode: 3a24b...feb

• 2 år senere...
Gjest Lenvict
Skrevet

Jeg er enig. Hvorfor skippe alt det morsomme i livet bare for og "unngå en tidlig død"? Selv om du har en sunn livsstil kan du fremdeles dø i 20-30 åra av ting som homicide , selvmord, dehydrering,sult,ulykker,SUDEP,drukning,forgiftning/overdose,allergi,dyre angrep,sepsis,brann, Myggstikk osv

Vær obs

AnonymBruker
Skrevet

Man spiser da ikke sunt og trener for å bli så gammel som mulig, emn for å føle seg bra, fungere best mulig mens man nå lever etc. Lykke-endorfinene jeg får av trening er mye bedre enn annen rus, sunn og god mat både smaker godt og får meg til å føle meg bra, sterk, rask, hodet funker, mindre smerter etc. De fleste på min alder (snart 45) har allerede ødelagt seg selv med søplemat og sofasliting. 

Anonymkode: 15022...3b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...