Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mannen
Skrevet
for det første: Menn som slår/har slått både får og har samvær til barn. Dette finnes det dokumentasjon på, det har bl.a. vært flere faktaprogrammer om dette.

For det andre: menn som slår ER et problem. Jeg registrerer at det er flere som skal ha med "jamen, kvinner er værre". Poenget er vel fortsatt: det bor INGEN menn på skjulte adresser. Det er ingen menn i dagens Norge som er så truet av sin tidligere partner at vedk. må bryte alle bånd med familie etc og leve i evig frykt for sin partner. bare for å ha sagt det: jeg håper inderlig at ingen menn må oppleve det heller.

Når det fremstilles som om problemet i forhold til vold i familiære forhold er knyttet til menn, så vil jeg karakterisere det som ubalansert.

Om dere utelukkende vil diskutere menns vold i denne tråden, så for all del.

Jeg mener at vold er ille, uansett hvem som utøver den.

Og når nye undersøkelser viser at kvinner er langt mer voldelige enn det man før har gått utifra, kan man jo selvfølgelig velge å lukke øynene for det - og heller bare fokusere på mannens vold.

Når det gjelder å flykte fra partner, leve på skjult adresse etc - så finnes det et ganske utbygget apparat for kvinner på dette området - krisesentre etc.

Tilsvarende tilbud for menn er nærmest ikke-eksisterende. Forøvrig er det fortsatt veldig sosialt tabu å, som mann, innrømme at du blir mishandlet

Og når det gjelder kvinners evne til faktisk å gjøre alvor av slike trusler så kan man bare se på drapssaken fra Kyrksæterøra. Kanskje burde han egentlig levd på hemmelig adresse?

Med hensyn til samvær for menn som slår - tror jeg det er unntakene heller enn regelen. Dessuten kommer det sannsynligvis forslag om endringer i Barneloven i løpet av våren, som ytterligere vil minske sjansene for de foreldre som er voldelige å få samvær. Noe som er bra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestidag
Skrevet

Angående rolleforvirring: Det var neppe mindre (kanskje mer?) vold mot kvinner og barn da rollene var mer tradisjonelle. Det ble bare bagatellisert mer (kaldt husbråk) og, ikke minst: Det var mye vanskeligere for kvinnene å komme seg ut av det (stigmatiserende med skilsmisse, ingen egen inntekt osv).

Til "Mannen": Har du fått med deg at menn, generelt sett, er fysisk sterkere enn kvinner? Det som har vært fremme i media de siste dagene er at kvinner er like ille, eller verre, enn menn når det gjelder vold som ørefiker og lugging, og en skal for all del ikke undervurdere denne typen vold. Men du kan heller ikke nekte for at det er noe annet når det går på liv eller helse løs. Det er fortsatt slik at det er kvinner som lever i skjul og kvinner som blir drept. De er ikke "bare" krenket, de er livredde (eller altså døde). Det betyr ikke at de fleste menn er slik, eller er tilbøyelig til å gjøre noe slikt, gitt en ytre situasjon. Du burde lese de atriklene som var koblet opp mot denne undersøkelsen (i dagbladet, ihvertfall).

Når det gjelder vold mot barn er det dessverre også kvinner som slår. Selvfølgelig burde mennesker som gjør slikt ikke få ansvar for barn, uansett kjønn. Jeg fatter ikke at noen - uansett kjønn - kan gjøre noe slikt. Og det var vel det hovedinnlegger lurte på også.

Gjest Mannen
Skrevet
Til "Mannen": Har du fått med deg at menn, generelt sett, er fysisk sterkere enn kvinner? Det som har vært fremme i media de siste dagene er at kvinner er like ille, eller verre,  enn menn når det gjelder vold som ørefiker og lugging, og en skal for all del ikke undervurdere denne typen vold. Men du kan heller ikke nekte for at det er noe annet når det går på liv eller helse løs. Det er fortsatt slik at det er kvinner som lever i skjul og kvinner som blir drept. De er ikke "bare" krenket, de er livredde (eller altså døde). Det betyr ikke at de fleste menn er slik, eller er tilbøyelig til å gjøre noe slikt, gitt en ytre situasjon. Du burde lese de atriklene som var koblet opp mot denne undersøkelsen (i dagbladet, ihvertfall).

Når det gjelder vold mot barn er det dessverre også kvinner som slår. Selvfølgelig burde mennesker som gjør slikt ikke få ansvar for barn, uansett kjønn. Jeg fatter ikke at noen - uansett kjønn - kan gjøre noe slikt. Og det var vel det hovedinnlegger lurte på også.

Takk for tipset - jeg vet at menn er sterkere enn kvinner.

Jeg vet om et par tilfeller hvor kvinner har brukt våpen. Da blir det egentlig irrelevant om mannen er sterkere når hun bruker kjetting eller kniv. Det er ikke snakk om ørefiker eller lugging lenger.

Poenget er vel egentlig at kvinner kommer etter mennene når det gjelder vold - se bare på fremveksten av jentegjenger som banker opp folk.

Og når det gjelder trådstarters innlegg - så var det spesifikt snakk om menn i hver eneste setning.

Reagerte på ubalansen - det blir som jeg skriver en tråd om kriminaliteten i Norge, og sørger for å nevne "utlendinger" i hver eneste setning.

Skrevet

Jeg er enig med mannen i at en må få en balanse i den fremstillingen som er i dag om at det er menn (og bare dem som er voldelige).

Selv ble jeg truet med kniv og saks av eks'en. Og nesten altid måtte jeg gjemme barn på et rom og låste døra til "utbruddet" gikk over.

Javist er jeg sterkere enn ex'en. Men mot kniv og saks hjelper lite. De gangene jeg ikke rakk å låse ungene inne på et av rommene klarte jeg altid å overmane henne.

En gang havnet jeg imidlertid på sykehuset i bevistløs tilstand fordi hun brukte et "slagvåpen", og som andre menn forsøkte jeg å dekke over realitetene. Legene på mottagelsen gjennomskuet det imidlertid, ikke minst fordi det ikke er så uvanlig at kvinner bruker vold som enkelte tror.

Etter min tid inngikk ex'en et nytt forhold, men også han rømte tilslutt pga alle truslene med kniv (dette ihht ungene som så en av hendelsene).

Jeg forsøker ikke å bortforklare at menn bruker vold. Men det finnes faktisk massevis av situasjoner som er motsatt. Og for menn er det fortsatt flaut å tilstå at en har blitt slått bevistløs av samboer/ektefelle eller truet på livet med kniv eller andre våpen. Dermed blir ikke dette beskrevet i mediene som noe større problem.

Gjest Embla s
Skrevet

Far til2: Det er ingen som betviler at det finnes kvinner som er voldelige! Men det må da kunne gå an å diskutere grunner til at "menn slår" selv om det forekommer at kvinner også slår? Det at det finnes kvinner som bruker vold, gjør det jo ikke bedre mht menn som er voldelige?

Og uansett hva du personlig har opplevd: Når en kvinne blir drept i Norge, er det veldig ofte en ektemann/x-mann/sjalu beiler, osv. Og som andre nevner: Det finnes altfor mange kvinner som lever på skjult adresse, med voldsalarm, med ny identitet. I den sammenhengen blir det litt søkt å argumentere med at "det finnes også kvinner som er voldelige"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...