org Skrevet 1. juni 2005 #1 Skrevet 1. juni 2005 Hva skjer i hodene til fedre som mishandler sine kvinner og barn? Jeg leser med forskrekkelse om alle de kvinner og barn som lever i skjul i Norge. De har måttet flykte fra en voldelig far og ektemann, lever med skjult adresse og skjult identitet for å slippe unna. Og likevel får mange fedre samværsrett til sine barn, selv om de har rundjult mora deres (barna har sett dette - kanskje er også de mishandlet) så blodet skvatt. Hva er GALT med samfunnet? Våkne opp, noe må kunne gjøres! __________________________________ For å utelukke alle misforståelser vil jeg bare fortelle at jeg er gift med verdens snilleste mann - og far til våre barn!
Gjest sexysadie Skrevet 1. juni 2005 #2 Skrevet 1. juni 2005 Det er slik det blir når far/barn-forholdet biologiseres.
Gjest smugleser Skrevet 1. juni 2005 #3 Skrevet 1. juni 2005 Biologiseres? Kan du forklare? Skjønte ikke den jeg... :oops:
Gjest Mayamor Skrevet 1. juni 2005 #4 Skrevet 1. juni 2005 For ikke å snakke om det enda mer tabubelagte problemet: Kvinner som mishandler menn og barn! :-? Mayamor
Gjest Bare gjest Skrevet 5. juni 2005 #5 Skrevet 5. juni 2005 Eller hva med feks der hvor ansatte på helsestasjonen insinuerer at en av foreldrene har mishandlet barnet sitt selv om skaden ikke har oppstått etter mishandling, men var et merke etter feks et fall?? Sånne ansatte har ikke livets rett og burde blitt torturert til døde ,fy faen!!!
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #6 Skrevet 5. juni 2005 Snakker om å vri emnet over på noe helt annet. Trådstarter startet en diskusjon om menn som mishandler koner og barn, man må kunne starte nye tråder om man vil diskutere helt andre tema! Jeg tror at mange menn i dag er usikre på sin rolle i forhold til kvinner og barn, fordi de enkelt og greit ikke har lært hvilken rolle de skal ha. I gamle dager lærte menn at de skulle jobbe hardt for å forsørge familien. Hva lærer menn i dag at de skal? Kvinner skal jobbe, oppdra barn, gjøre husarbeid og klare alt. Hvilken rolle skal menn ha? Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen, og jeg mener ikke at kvinner skal være hjemme og passe hjem og barn. Men jeg mener at når hele kvinnerollen er omdefinert i forhold til tidligere generasjoner må vi også omdefinere mannsrollen tilsvarende.
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2005 #7 Skrevet 5. juni 2005 Snakker om å vri emnet over på noe helt annet. Trådstarter startet en diskusjon menn som mishandler koner og barn, man må kunne starte nye tråder om man vil diskutere helt andre tema! Jeg tror at mange menn i dag er usikre på sin rolle i forhold til kvinner og barn, fordi de enkelt og greit ikke har lært hvilken rolle de skal ha. I gamle dager lærte menn at de skulle jobbe hardt for å forsørge familien. Hva lærer menn i dag at de skal? Kvinner skal jobbe, oppdra barn, gjøre husarbeid og klare alt. Hvilken rolle skal menn ha? Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen, og jeg mener ikke at kvinner skal være hjemme og passe hjem og barn. Men jeg mener at når hele kvinnerollen er omdefinert i forhold til tidligere generasjoner må vi også omdefinere mannsrollen tilsvarende. Syns det er utrolig drøyt å forklare vold mot ektefelle og/eller barn med en rolleforvirring (som du indirekte sier skyldes at vi er et stykke nærmere likestilling for kjønnene både ute og hjemme)... Menn burde da kunne finne sin rolle i lys av det samliv og samfunn han lever i, og ikke bli forvirret (og dermed voldelig?) over at samfunnet har forandret seg fra tidligere? De fleste menn jeg kjenner ville nok blitt mer forvirret hvis det pluttselig ble innført gamledagse normer og regler Hvilke rolle menn skal ha? De skal delta i et arbeidsfellesskap og bidra med det de kan, akkurat slik kvinnene skal. Når det gjelder hvorfor noen menn slår, tror jeg det ofte kan skyldes manglende bevissthet og språk rundt sine egne følelser, avmaktsfølelse samt tidligere voldserfaringer (som offer eller vitne til vold).
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #8 Skrevet 5. juni 2005 Syns det er utrolig drøyt å forklare vold mot ektefelle og/eller barn med en rolleforvirring (som du indirekte sier skyldes at vi er et stykke nærmere likestilling for kjønnene både ute og hjemme)... Så at samfunnet endrer seg i retning full likestilling spiller ingen rolle for menns rolle i samfunnet? Det har vært veldig stor fokus på kvinnerollen, og veldig lite fokus på hvilken rolle menn skal ha. Kanskje vi kunne rette litt fokus på menn fremover i stedet for å bare se på oss selv. Menn burde da kunne finne sin rolle i lys av det samliv og samfunn han lever i, og ikke bli forvirret (og dermed voldelig?) over at samfunnet har forandret seg fra tidligere? De fleste menn jeg kjenner ville nok blitt mer forvirret hvis det pluttselig ble innført gamledagse normer og regler Ja det tviler jeg ikke på. Men det er da ikke noe alternativ som jeg har forsvart på noen måte. Hvilke rolle menn skal ha? De skal delta i et arbeidsfellesskap og bidra med det de kan, akkurat slik kvinnene skal. Ja men vi har lært hva vi skal gjøre fra vi var små, det har ikke menn på samme måte. Når det gjelder hvorfor noen menn slår, tror jeg det ofte kan skyldes manglende bevissthet og språk rundt sine egne følelser, avmaktsfølelse Dette er jo også en del av det jeg nevnte tidligere. Man må lære å kommunisere for å kunne det, man kan det ikke automatisk. Å kunne kommunisere har da mye å si for hvilken rolle man spiller i et samfunn.
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2005 #9 Skrevet 5. juni 2005 Vi kan godt diskutere roller og kjønn, men ikke som en forklaring for hvorfor noen menn slår! Jeg registrer at mange mener at menn står forvirret igjen og ikke finner sin rolle i dagens samfunn og i dagens samliv, men det er en problematikk jeg ærlig talt ikke skjønner! Hva er problemet? At det forventes at de skal delta i husarbeidet på tross av at fedrene deres ikke gjorde det? At de har koner som arbeider ute til tross for at mange av mødrene deres var hjemmeværende husmødre med alt på stell? Jeg nekter å tro at dagens menn føler seg truet av at kjærester og koner også kommer hjem med lønningspose!
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #10 Skrevet 5. juni 2005 Vi kan godt diskutere roller og kjønn, men ikke som en forklaring for hvorfor noen menn slår! Jeg registrer at mange mener at menn står forvirret igjen og ikke finner sin rolle i dagens samfunn og i dagens samliv, men det er en problematikk jeg ærlig talt ikke skjønner! Hva er problemet? At det forventes at de skal delta i husarbeidet på tross av at fedrene deres ikke gjorde det? At de har koner som arbeider ute til tross for at mange av mødrene deres var hjemmeværende husmødre med alt på stell? Jeg nekter å tro at dagens menn føler seg truet av at kjærester og koner også kommer hjem med lønningspose! Så du ikke bare utelukker at kjønssrolleforvirring kan være grunn til at noen slår, du nekter å innse at det finnes! En del føler seg truet av at kvinner tjener penger selv og blir selvstendige. Husk at vi ikke bare snakker om menn i tjue og trettiåra, men eldre også, som har en helt annen bakgrunn enn de som er unge nå. Jeg ser for meg en situasjon der en mann som har vært vant til en mor som alltid har stullet og stelt hjemme, alltid har støttet sin mann og sine barn og latt sine behov komme sist.(Jada, litt satt på spissen) Er det en urealistisk situasjon på sekstitallet? Barna hennes er nå vel førti år. Hvilken rolle har disse mennene lært at de skal ha? Har de lært å kommunisere med en kvinne som er selvstendig? Man kan ikke diskutere hvordan ting burde vært. Man må forholde seg til hvordan ting faktisk er, og alle menn er ikke oppdratt til å forholde seg til likestilling. Jeg tror at dette sammen med manglende kunnskap om kommunikasjon kan være en av grunnene til at menn slår.
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2005 #11 Skrevet 5. juni 2005 Joda, det finnes sikkert menn som er forvirret og frustrert og missfornøyd med livene sine, med kona, og med samfunnet forøvrig. Men de fleste finner andre måter å få utløp for dette på en å slå. Men at det kan være utløsende faktor for menn som løser sine frustrasjoner og sin avmakt med å slå, det har du sikkert rett i! vi diskuterer sånn sett kanskje hver vår ting her?
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #12 Skrevet 5. juni 2005 vi diskuterer sånn sett kanskje hver vår ting her? Skjønner faktisk ikke hva du mener.
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2005 #13 Skrevet 5. juni 2005 Skjønner faktisk ikke hva du mener. Ok. Nei, jeg utelukker ikke at noen menn føler seg forvirret. Nei, jeg utelukker ikke at noen menn slår fordi de føler seg forvirret. Men ja, jeg utelukker at forvirringen er hovedårsaken. Jeg mener at hovedårsaken finnes bortenfor den vanskelige situasjonen som noen menn takler ved å slå. De fleste menn i dagnes samfunn slår tross alt ikke.
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #14 Skrevet 5. juni 2005 Jeg tror heller ikke forvirringen er hovedårsaken. Jeg tror en av de viktigste årsakene er mangel på kunnskap om kommunikasjon, men at det må være flere årsaker enn det.... :-?
Gjest Pjusk Skrevet 5. juni 2005 #15 Skrevet 5. juni 2005 Jeg ser for meg en situasjon der en mann som har vært vant til en mor som alltid har stullet og stelt hjemme, alltid har støttet sin mann og sine barn og latt sine behov komme sist.(Jada, litt satt på spissen) Er det en urealistisk situasjon på sekstitallet? Barna hennes er nå vel førti år. Hvilken rolle har disse mennene lært at de skal ha? Har de lært å kommunisere med en kvinne som er selvstendig? Er ikke dette en litt nedlatende holdning ovenfor mannen? Vi lever i et samfunn i rivende utvikling, der både, barn, menn og kvinner stadig må gjøre små justeringer eller tilpasninger. Hva slags vakum har mannen (som har vokst opp i hjemmet du beskriver)levd i i sitt voksne liv ? Har han ikke evne til å endre seg? Lever han i sin egen lille boble? Og hva med en kvinne som hadde vokst opp i dette hjemmet? I følge din teori ville ikke hun evnet å tilpasse seg en mer moderne livsstil heller? Joda, det finnes sikkert menn som er forvirret og frustrert og missfornøyd med livene sine, med kona, og med samfunnet forøvrig. Men de fleste finner andre måter å få utløp for dette på en å slå. Men at det kan være utløsende faktor for menn som løser sine frustrasjoner og sin avmakt med å slå, det har du sikkert rett i! ENIG!
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #16 Skrevet 5. juni 2005 Er ikke dette en litt nedlatende holdning ovenfor mannen? Vi lever i et samfunn i rivende utvikling, der både, barn, menn og kvinner stadig må gjøre små justeringer eller tilpasninger. Hva slags vakum har mannen (som har vokst opp i hjemmet du beskriver)levd i i sitt voksne liv ? Har han ikke evne til å endre seg? Lever han i sin egen lille boble? Og hva med en kvinne som hadde vokst opp i dette hjemmet? I følge din teori ville ikke hun evnet å tilpasse seg en mer moderne livsstil heller? Nei jeg mener det i hvert fall ikke nedlatende. Det har vært veldig stor fokus på oss kvinner de siste tiårene, der vår rolle er blitt diskutert opp og ned. Vi har blitt innprentet fra vi var små om likestilling. Vi kommuniserer også mer om følelser og hvordan vi har det enn menn gjør. Jeg tror at menn har evne til å tilpasse seg, men at vi jenter har en fordel i og med at vi har lært å snakke om hvordan vi har det og vil ha det på en annen måte enn menn har. Samfunnet er ikke kommet lenger enn at at generasjonen jeg nevnte lærte at følelser ikke skulle snakkes om. ENIG! Jeg også ser jo at de aller fleste menn klarer å få utløp for sine følelser på andre måter. Det skal selvfølgelig flere faktorer til for at menn skal slå eller mishandle, men at dette kan være en medvirkende faktor for enkelte, det er jeg overbevist om. Jeg sier ikke at dette gjelder de fleste som slår, men understreker at jeg mener enkelte.
Gjest vsn Skrevet 6. juni 2005 #17 Skrevet 6. juni 2005 Nå skal det jo bli andre regler, slik at slike menn blir fradømt samværsretten. Forøvrig venter jeg på at en viss person skal skrive innlegg å forsvare de stakkars misforståtte mennene
Gjest Mannen Skrevet 6. juni 2005 #18 Skrevet 6. juni 2005 For det første så innholder trådstarters innlegg noen premisser som jeg ikke uten forbehold vil godta. Slår menn mer enn kvinner? Er ikke så sikker på det. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/05/433827.html Den vold, psykisk eller fysisk, som utøves av kvinner forblir i stor grad "skjult". Det er få menn som vil innrømme at de er den som blir slått eller mishandlet på annen måte. For det andre så tror jeg ikke menn som slår partner eller barn vil få omsorg for barn. Vil gjerne eventuelt se noe dokumentasjon på at det er slik. Med tanke på kjønnsroller og forvirring - så tror jeg det går litt begge veier. En del menn vet kanskje ikke helt hvilken rolle de skal ta, men tror også det er mange kvinner som er frustrerte over at de blir utslitt av å fylle flere roller samtidig - utearbeidende og samtidig 100 % husmor.
Gjest Sissi Skrevet 6. juni 2005 #19 Skrevet 6. juni 2005 for det første: Menn som slår/har slått både får og har samvær til barn. Dette finnes det dokumentasjon på, det har bl.a. vært flere faktaprogrammer om dette. For det andre: menn som slår ER et problem. Jeg registrerer at det er flere som skal ha med "jamen, kvinner er værre". Poenget er vel fortsatt: det bor INGEN menn på skjulte adresser. Det er ingen menn i dagens Norge som er så truet av sin tidligere partner at vedk. må bryte alle bånd med familie etc og leve i evig frykt for sin partner. bare for å ha sagt det: jeg håper inderlig at ingen menn må oppleve det heller. Mht roller: de som er født på 60-tallet har stort sett hatt mødre som etterhvert har gått ut i arbeid. Noen av oss har hatt mødre som alltid har jobbet. Både gutter og jenter er vokst opp i et samfunn hvor likestilling faktisk har vært en del av hverdagen - selv om mor stelte hjemme og far ikke gjorde det. Det var ikke noe mindre vold i forhold i "gamle dager" da menn var menn. Kanskje snarere tvert i mot. Nå er det for de fleste uakseptabelt å bruke vold mot sin partner. Dette skal tas på alvor, politiet kan ikke lenger avfeie det som "husbråk". Det tror jeg også er en grunn til at temaet kommer opp - vold er vold selv om det foregår i det private rom. Og pga det - større åpenhet - tror jeg også at det etterhvert vil bli noe enklere for menn som utsettes for vold av sin partner¨å inrømme dette og å be om hjelp. Men med tanke på hvor lenge kvinner har måttet leve med voldelige menn er det vel ingen som forventer at det skal skje fra en dag til den neste?!?
Gjest porselen Skrevet 6. juni 2005 #20 Skrevet 6. juni 2005 Er så enige med både Pjusk og Sissi. Og jeg er av den oppfatning at mennesker som slår, enten det gjelder menn eller kvinner, vil slå uansett hvordan deres livssituasjon er. Det er noe i enkelte folk som ikke er til unnskylde bort. Det finnes kvinner og menn som slår uansett om de har fått det akkurat som de vil eller ikke. Men heldigvis er de fleste av oss ikke slik. Vi har evnen til å forandre oss og til å innse at verden ikke er et statisk sted å leve men hele tiden i endring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå