Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 Jeg har fått et oppdrag gjennom Manpower som skal vare ett år. Oppstart er 2 januar. Fikk opplyst om en årslønn på 460000kr og de bruker 1950 timer som et årsverk, noe som innebærer alle feriedager. Men de nekter meg å føre timer den 1 januar da de sier at oppdraget ikke starter før den 2, men de 7,5 timene er med i de 1950 timene. Ok sa jeg, men da skal de 7,5 timene trekkes fra de 1950 timene og timelønnen min går bittelitt opp. Summen totalt blir det samme. Da får jeg beskjed om at det er ikke sånn det fungerer. Så nå skal Manpower «ta» en dagslønn av meg. Dette kan jo umulig være korrekt?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 Du får ikke fast lønn per måned da, slik at du får årslønnen likevel? Anonymkode: 6e24b...038 1
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke fast lønn per måned da, slik at du får årslønnen likevel? Anonymkode: 6e24b...038 Nei, dessverre. Her går det på timer...ellers hadde alt vært ok. Ergo får jeg ulik lønn hver måned 😩 Endret 30. desember 2019 av Sophie-Ann
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Jeg blir sliten av den timeregistrering på Manpower. Er sykemeldt nå og hadde vært så digg å slippe å telle timer hele tiden. Anonymkode: 9ed63...296
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 Det høres riktig ut for meg, all den tid oppstart er 2. desember. Dersom oppdraget da skal avsluttes 31. desember 2020 er reell oppdragstid 1 dag mindre enn 1 år. Dette får ingen innvirkning på timelønnen din, men du får lønn 1 dag mindre enn et år, ja. Jeg er dog usikker på hva som står i arbeidsavtalen din, all den tid du skriver at oppdraget har 1 års varighet med oppstart 2. januar. Dersom jeg skal tolke deg ordrett betyr jo det at oppdraget har varighet til 1. januar neste år, og da får du jo betalt for helligdagen neste år ? Anonymkode: 9f0ab...a08 4
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres riktig ut for meg, all den tid oppstart er 2. desember. Dersom oppdraget da skal avsluttes 31. desember 2020 er reell oppdragstid 1 dag mindre enn 1 år. Dette får ingen innvirkning på timelønnen din, men du får lønn 1 dag mindre enn et år, ja. Jeg er dog usikker på hva som står i arbeidsavtalen din, all den tid du skriver at oppdraget har 1 års varighet med oppstart 2. januar. Dersom jeg skal tolke deg ordrett betyr jo det at oppdraget har varighet til 1. januar neste år, og da får du jo betalt for helligdagen neste år ? Anonymkode: 9f0ab...a08 Oppdraget er ferdig 31.12.20, ergo tar de en dag med lønn fra meg. Dette kommer jeg faktisk ikke til å gi meg på, lurer på hvor mange de lurer på denne måten? 🤔
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir sliten av den timeregistrering på Manpower. Er sykemeldt nå og hadde vært så digg å slippe å telle timer hele tiden. Anonymkode: 9ed63...296 Det skjønner jeg godt, dette virker særs useriøst. Kommer til å se meg om etter noe annet, har to ukers oppsigelse i løpet av prøvetiden.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, Sophie-Ann skrev: Oppdraget er ferdig 31.12.20, ergo tar de en dag med lønn fra meg. Dette kommer jeg faktisk ikke til å gi meg på, lurer på hvor mange de lurer på denne måten? 🤔 Dersom det står i arbeidsavtalen at oppdrager har oppstart 1. januar skal du ha betalt fra 1. januar. Står det at oppdraget har oppstart 2. januar har du ikke krav på lønn 1. januar, og oppdraget er altså ikke av et års varighet, men et år minus en dag. At et årsverk er 1950 timer det er det uansett når på året du trer inn i en stilling... Anonymkode: 9f0ab...a08 10
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det står i arbeidsavtalen at oppdrager har oppstart 1. januar skal du ha betalt fra 1. januar. Står det at oppdraget har oppstart 2. januar har du ikke krav på lønn 1. januar, og oppdraget er altså ikke av et års varighet, men et år minus en dag. At et årsverk er 1950 timer det er det uansett når på året du trer inn i en stilling... Anonymkode: 9f0ab...a08 Det blir jo fullstendig feil da de 1950 timene inneholder de 10 røde dagene vi har i løpet av et år? Får man da en 50% stilling, blir det jo halvparten av 1950. Ellers blir man jo rundlurt hvis man bruker årslønn for å regne ut. Er kun når man får oppgitt årslønn og ikke timelønn dette blir feil, for å poengtere det. Endret 30. desember 2019 av Sophie-Ann
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 De kan ikke fakturere kunden for arbeid utført før 02.01.20 og da får ikke du lønn heller. Det er bare sånn det er:( Anonymkode: a9a56...ea4 2
Husholdning1 Skrevet 30. desember 2019 #12 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, Sophie-Ann skrev: Det blir jo fullstendig feil da de 1950 timene inneholder de 10 røde dagene vi har i løpet av et år? Får man da en 50% stilling, blir det jo halvparten av 1950. Ellers blir man jo rundlurt hvis man bruker årslønn for å regne ut. Er kun når man får oppgitt årslønn og ikke timelønn dette blir feil, for å poengtere det. Nei, det blir ikke feil. Selv om et årsverk er på 1950 timer, så har ikke en som starter i en jobb 2. januar et fullstendig årsverk. 7
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke fakturere kunden for arbeid utført før 02.01.20 og da får ikke du lønn heller. Det er bare sånn det er:( Anonymkode: a9a56...ea4 Men jeg kan fakturere dem for 1 mai? Og alle de andre røde dagene? Dette er jo helt absurd. Har fått bekreftet at jeg får betalt for alle de røde dagene som havner på en ukedag.
Husholdning1 Skrevet 30. desember 2019 #14 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, Sophie-Ann skrev: Men jeg kan fakturere dem for 1 mai? Og alle de andre røde dagene? Dette er jo helt absurd. Har fått bekreftet at jeg får betalt for alle de røde dagene som havner på en ukedag. Nei, det er ikke absurd. Det er hele årsaken til at de ansetter deg fra 2. Januar i stedet for 1. Januar. 10
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #15 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Nei, det blir ikke feil. Selv om et årsverk er på 1950 timer, så har ikke en som starter i en jobb 2. januar et fullstendig årsverk. Nemlig, og da skal man heller ikke bruke 1950 timer for å finne timelønnen min, men 1942,5. Med fratrekk for dagen.
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #16 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Nei, det er ikke absurd. Det er hele årsaken til at de ansetter deg fra 2. Januar i stedet for 1. Januar. Hadde de gitt meg kontrakt tom 01.01.20 hadde dette vært helt uproblematisk. Men her tar de faktisk en dag med lønn.
Husholdning1 Skrevet 30. desember 2019 #17 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, Sophie-Ann skrev: Nemlig, og da skal man heller ikke bruke 1950 timer for å finne timelønnen min, men 1942,5. Med fratrekk for dagen. Jo, det skal man. Årsverket er ikke hvor mange timer du skal jobbe, men hvor mange timer en som er ansatt i full stilling hele året skal jobbe. 11
Husholdning1 Skrevet 30. desember 2019 #18 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, Sophie-Ann skrev: Hadde de gitt meg kontrakt tom 01.01.20 hadde dette vært helt uproblematisk. Men her tar de faktisk en dag med lønn. Nei, det gjør de ikke. Du er ikke ansatt denne dagen, så de tar ingenting. 6
Nymerïa Skrevet 30. desember 2019 #19 Skrevet 30. desember 2019 TS, et litt større problem er at du ikke får beholde OTP når varigheten er under 1 år. Såfremt ikke Manpower har endret reglene sine eller er grei og melder deg inn 31. desember. 1
Sophie-Ann Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #20 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Jo, det skal man. Årsverket er ikke hvor mange timer du skal jobbe, men hvor mange timer en som er ansatt i full stilling hele året skal jobbe. Tror vi snakker rundt hverandre her. Jeg fikk en årslønn når jeg fikk oppdraget, så har Manpower regnet ut en timelønn ut i fra et årsverk som inkluderer ferie, altså 1950 timer. Grunnen til at jeg ikke starter hos kunden 1 januar er jo fordi det er en helligdag. Så ta trekker Manpower meg en dag med lønn fordi de teller med den dagen. Det blir jo fullstendig feil? Hadde kontrakten min gått til 01.01.20 eller jeg hadde fått månedslønn hadde jeg klappet igjen. Eller de hadde brukt årsverk uten ferie, da øker jo timelønnen tilsvarende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå