AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Evt. hva har de lov til? Eller er det kun tannleger som utfører behandling? Anonymkode: 51205...8c4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Nei. Ikke uten at de har med en lege eller tannlege som har godkjenning for å gi narkose. Om du trenger narkose så bruker du tannlege, ikke tannpleier. Hvis det er en tannpleier du trenger, hvorfor narkose? Han/hun kan jo uansett bare undersøke og rense. Anonymkode: 57042...682
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ikke uten at de har med en lege eller tannlege som har godkjenning for å gi narkose. Om du trenger narkose så bruker du tannlege, ikke tannpleier. Hvis det er en tannpleier du trenger, hvorfor narkose? Han/hun kan jo uansett bare undersøke og rense. Anonymkode: 57042...682 Jeg er narkosepasient til tannlegen. Tannlegen min sa en gang at tannpleieren som jeg ikke liker kunne ta tannstein på meg i narkose. Jeg sa da at jeg trodde ikke tannpleieren kan ta pasienter i narkose?? Da ble han så rar og dro på svaret at det kunne tannpleieren. Følte han løy til meg. Har undret meg over dette. Ønsker ikke noe behandling fra tannpleieren. Tannpleieren respekterer ikke min redsel for tannbehandling. Tannlegen gjør det. Anonymkode: 51205...8c4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 On 12/29/2019 at 9:51 PM, AnonymBruker said: Jeg er narkosepasient til tannlegen. Tannlegen min sa en gang at tannpleieren som jeg ikke liker kunne ta tannstein på meg i narkose. Jeg sa da at jeg trodde ikke tannpleieren kan ta pasienter i narkose?? Da ble han så rar og dro på svaret at det kunne tannpleieren. Følte han løy til meg. Har undret meg over dette. Ønsker ikke noe behandling fra tannpleieren. Tannpleieren respekterer ikke min redsel for tannbehandling. Tannlegen gjør det. Anonymkode: 51205...8c4 Det er ingen ting i veien for at en tannpleier kan utføre sine oppgaver på en pasient i narkose - men da må narkosen anlegges av en anestesilege/anestesiteam som også overvåker pasienten gjennom prosedyren. Det er ikke å anbefale å gjøre så enkle behandlinger under generell anestesi. Det er dyrt, og medfører en viss risiko. Anonymkode: 17da9...9dd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #5 Skrevet 1. januar 2020 Det er ikke tannpleier eller tannleger som innleder narkose. Det er anestesilege og anestesisykepleier. En tannpleier kan fint utføre sine oppgaver på pasienter i narkose. Men som nevnt over så er det anestesi som overvåker deg, innleder, intuberer og vekker deg fra narkosen. Narkose har risiko, og skal kun brukes der nytten er større enn risikoen. Dvs, tannsteinfjerning har ikke større nytte med narkose. Det kan du fint fjerne i våken eller lett sedert tilstand Anonymkode: 58d6d...c98 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen ting i veien for at en tannpleier kan utføre sine oppgaver på en pasient i narkose - men da må narkosen anlegges av en anestesilege/anestesiteam som også overvåker pasienten gjennom prosedyren. Det er ikke å anbefale å gjøre så enkle behandlinger under generell anestesi. Det er dyrt, og medfører en viss risiko. Anonymkode: 17da9...9dd Spørsmålet handler ikke om hvem som utfører narkosen. Men hvem som kan utføre bahandling i narkose. Anonymkode: 51205...8c4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tannpleier eller tannleger som innleder narkose. Det er anestesilege og anestesisykepleier. En tannpleier kan fint utføre sine oppgaver på pasienter i narkose. Men som nevnt over så er det anestesi som overvåker deg, innleder, intuberer og vekker deg fra narkosen. Narkose har risiko, og skal kun brukes der nytten er større enn risikoen. Dvs, tannsteinfjerning har ikke større nytte med narkose. Det kan du fint fjerne i våken eller lett sedert tilstand Anonymkode: 58d6d...c98 Spørsmålet handler ikke om hvem som utfører narkosen. Men hvem som kan utføre bahandling i narkose. Anonymkode: 51205...8c4
Silva Pluvialis Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tannpleier eller tannleger som innleder narkose. Det er anestesilege og anestesisykepleier. En tannpleier kan fint utføre sine oppgaver på pasienter i narkose. Men som nevnt over så er det anestesi som overvåker deg, innleder, intuberer og vekker deg fra narkosen. Narkose har risiko, og skal kun brukes der nytten er større enn risikoen. Dvs, tannsteinfjerning har ikke større nytte med narkose. Det kan du fint fjerne i våken eller lett sedert tilstand Anonymkode: 58d6d...c98 Narkose brukes ofte i de tilfeller hvor de foreligger odontofobi, alvorlig angst for tannbehandling. Da er det ikke ‘bare’ for pasienten å gjøre det i våken tilstand, selv om det således er en kortvarig og smertefri prosedyre.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet handler ikke om hvem som utfører narkosen. Men hvem som kan utføre bahandling i narkose. Anonymkode: 51205...8c4 Og det svarte både jeg og neste svar på. Anonymkode: 17da9...9dd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Gorilla said: Narkose brukes ofte i de tilfeller hvor de foreligger odontofobi, alvorlig angst for tannbehandling. Da er det ikke ‘bare’ for pasienten å gjøre det i våken tilstand, selv om det således er en kortvarig og smertefri prosedyre. Rens, fjerning av tannstein og generell hygiene forsvarer neppe bruken av generell anestesi. Risikoen er mye større enn nytteverdien. Kan være noen tannleger godkjenner dette, men det er ikke en god vurdering generelt sett. Anonymkode: 17da9...9dd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #11 Skrevet 1. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet handler ikke om hvem som utfører narkosen. Men hvem som kan utføre bahandling i narkose. Anonymkode: 51205...8c4 Tannpleier kan fint gjøre det samme på sovende pasienter som på våkne. Hva skulle forskjellen være? Anonymkode: ecf3c...8d7
Silva Pluvialis Skrevet 1. januar 2020 #12 Skrevet 1. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rens, fjerning av tannstein og generell hygiene forsvarer neppe bruken av generell anestesi. Risikoen er mye større enn nytteverdien. Kan være noen tannleger godkjenner dette, men det er ikke en god vurdering generelt sett. Anonymkode: 17da9...9dd Dette godkjennes ja, om pasienten har alvorlig odontofobi og ikke klarer noe form for tannbehandling. På samme måte som celleprøver fra livmorhalsen også kan utføres i narkose for de som har angst etter f.eks seksuelle overgrep.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #13 Skrevet 1. januar 2020 46 minutter siden, Gorilla said: Dette godkjennes ja, om pasienten har alvorlig odontofobi og ikke klarer noe form for tannbehandling. På samme måte som celleprøver fra livmorhalsen også kan utføres i narkose for de som har angst etter f.eks seksuelle overgrep. Det stiller jeg meg noe tvilende til. I så fall må det være et betydelig behov for dette, og ikke bare en regulær kontroll og rens. På den annen side, er det mye ved tannlegers praksis jeg har vanskelig for å forstå at de har fått godkjenning for, så jeg skal ikke si at dette ikke er riktig, men jeg tviler sterkt på at dette er noe som innvilges med mindre det er et stort og omfattende behov for fjerning av tannstein etc. f. eks. ved alvorlig tannkjøttsykdom (som ikke er uvanlig hos folk med tannlegeskrekk). Anonymkode: 17da9...9dd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå