Gå til innhold

prest


Friends

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det mest vanlige tror jeg er å bare få tildelt en prest. I kommunen vi giftet oss ble det iallfall satt opp en prest hver lørdag som skulle foreta alle vielsene i løpet av en dag. Men jeg vet om folk som selv har byttet denne presten i en annen prest, men det må man ordne opp i selv. Tror derfor ting er veldig opp til brudeparet og hva de ønsker å gjøre. Kjenner man en prest eller har et spesielt ønske kan man jo også nevne dette for kirkekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det er fullt mulig å velge prest selv, forutsatt at denne presten er villig til å foreta vielse i et annet sogn. Tror neppe det koster dere mer enn evt reseutgiftene til presten i tillegg til hva det ellers ville ha kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bruke en prest du kjenner, men du kan ikke velge og vrake mellom de prestene som jobber i den kirken du skal gifte deg i. Dette er fordi prestene har hver sine jobbehelger og frihelger, men det går jo alltids an å spørre om de har mulighet for å bytte hvis det er en spesiell du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan selvfølgelig velge prest selv, dersom presten takker ja da!

Vi vil ikke ha den presten som er i den kirken jeg tilhører. Og har sagt ifra om det, men er ikke helt sikre på hvem vi skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med "egen" prest. Vi kjenner en vi liker godt, og spurte om han kunne tenke seg å vie oss, og det ville han heldigvis. Kirken stiller da med lokalene og kirketjener, og det kostet mindre enn om vi skulle "lønne" presten også.

Vår prest fikk selvsagt dekket reiseutgifter og siden han ikke ville ha betaling fikk han en gave av oss i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...