Gå til innhold

Lite progresjon (jogging), gjør jeg noe galt?

leetha

Anbefalte innlegg

Kvinne 40 år

Har jogget i 3 måneder nå, ca 3-4 ganger i uka mellom 3 og 5 km hver gang. Samt går no turer. Har vært aktiv hele livet men de siste to årene har det vært labert. 

Men har altså vært aktiv siste 3 mnd. Motivasjonen begynner å hangle litt da opplever liten fremgang. 

Bruker nå 35 min på 5 km og da er jeg pumpa. Ca 19/20 min på 3 km. 

Ligger mellom 9km/t og 9,5 km/t på mølla. Prøver intervaller mellom 10 km/t og 12 km/t men er sykt vanskelig å fullføre

Skal løpe 5 km løp om 10 mnd med min sønn så må klare 5 km på under 30 min😱

Hjelp/tips??

Er 165 og veier 65 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du løper altfor raskt. Målet bør i første omgang være å jogge 10 km sammenhengende. Start med vekselvis gå og jogge. Først når du kan jogge 10 km, kan du starte med intervaller. 

Anonymkode: e9235...dac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår å endre treningsrutinen din. I stedet for å ha 3-4 økter i uken hvor du løper like langt ville jeg hatt først én økt hvor du fokuserer på å løpe lenger for hver gang. Som den over nevner er 10 km et godt mål. For å klare å løpe lenger må du som nevnt roe ned farten. Da jeg trente på å løpe langt hadde jeg ofte ikke mer enn 8,5 km/t fart, men det var det som måtte til i starten. Langturen trener utholdenheten din, altså muskler og seners evne til å jobbe godt over tid. Og det er viktig at denne økten foregår rolig nok

Og så én intervalløkt, feks med 4x4. Løp dragene så raskt du klarer med pauser mellom. Det er sånn du får opp kondis. 

Den siste økten kan du bruke til å forbedre tiden på 5 km. 

Anonymkode: dbd95...9cd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, variasjon er viktig! En til to intervaller i uka av ulik type (4*4 minutter, 45 sekunder på 15 sekunder av), en 5 km og en 10 km i uka er fint. 

Anonymkode: fc3ad...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Veien til bedre kondis bygges sten for sten og det er tålmodighet som skal til. 
Får du til bare tre ganger i uken så er det ikke noe i veien for å kjøre hardt hver gang, men å trene hardt hver gang er drepen for motivasjon og glede. 
Mye bra forslag over her, jeg også anbefaler 2 intervalløkter i uken og resten i tempo du føler er greit. Øke lengde for gang på gang kan være en motivasjonsfaktor. 
En fin intervall som gir deg rask boost er feks. 10 x 45/15 x 2. Det vil si du setter mølla på en fart som er raskere en du vanligvis løper, hopper ned på båndet i 45 sekunder og pause i 15 sekunder. Dette gjør du 10 ganger før du tar en to minutters pause og kjører på med 10 ganger til. 
Variasjon på intervallene er fint, men i denne så skjer det noe hele tiden. 
Trene ute erfarer jeg er mye mer motiverende enn å trene inne. Du kan feks. løpe fartslek i terreng, super trening. 

Det er faktisk slik i løping som det er med alt annet her, skal du bli bedre så må du gjøre det mer. Forskning viser at de som trener mye blir bedre enn de som trener lite. Rent fysisk så hører det ut til at du har det som skal til for å bli en solid løper!

lykke til😊

Anonymkode: 85687...975

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du kanskje må tenke på, er at en liten del av av befolkningen er treningsresistente, og vil ikke få bedre kondis av trening. 

Jeg er en av dem som ikke får bedre oksygenopptak/kondisjon av trening, men jeg har ikke sluttet jogge av den grunn, jeg jogger kun fordi det er bra for meg, ikke fordi jeg skal bli bedre.

Anonymkode: 5932c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv å få deg en løpe kompis, funker veldig bra her, men er ikke ofte lett, å finne en i nærområdet🙂

Anonymkode: 7d711...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 12/31/2019 at 8:57 AM, AnonymBruker said:

Noe du kanskje må tenke på, er at en liten del av av befolkningen er treningsresistente, og vil ikke få bedre kondis av trening. 

Jeg er en av dem som ikke får bedre oksygenopptak/kondisjon av trening, men jeg har ikke sluttet jogge av den grunn, jeg jogger kun fordi det er bra for meg, ikke fordi jeg skal bli bedre.

Hva?! Fortell mer! Går det an? _Noe_ progresjon må vel også denne gruppen oppleve, eller ikke i det hele tatt?

Anonymkode: f7be5...5b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 12/31/2019 at 9:02 AM, AllahBallah said:

Du mangler nok treningslyst og vilje i hjertet ditt. 

Er det noen som egentlig har det, da? De fleste ønsker godene trening gir, hadde de kommet gratis (eller i hvert fall mye billigere) hadde nok de fleste sagt jatakk! Dessuten er trening så forbaska tidkrevende!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2019 den 9.02, AllahBallah skrev:

Du mangler nok treningslyst og vilje i hjertet ditt. 

Hun jogger jo 3-4 ganger i uka uten å oppleve noe særlig progresjon. Det viser kanskje mye vilje og treningslyst.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.1.2020 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Hva?! Fortell mer! Går det an? _Noe_ progresjon må vel også denne gruppen oppleve, eller ikke i det hele tatt?

Ja, der går an.

Jeg har jogget 3 dager i uken i mange år uten fremgang.

Vel, helt uten fremgang var det ikke i begynnelsen, jeg gikk fra å gå til å jogge sammenhengende, og jeg har utviklet utholdenhet, men ikke bedret oksygenopptaket/kondisen.  Jeg får syre fort som fy om jeg ikke holder lav intensitet.

Det kan jo være, som anonym bruker over meg sier, at jeg må trene dobbelt så mye som alle andre for å oppleve fremgang, men jeg synes 4-5 timer i uken er nok.  Får jeg ikke resultater av det, får jeg heller jogge for helsens skyld,  ikke for resultatet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar og tips. (Og jo jeg har motivasjon og treningsglede ivertfall på den psykiske delen.)

Tok en 7 km økt ute i forgårs og det jeg kan merke hemmer meg er ikke pusten men bena. Merker det samme på mølle. Kan holde 9 km/t en god stund uten å bli særlig andpusten, men bena har ikke noe å gi. 

Mye vondt støl og ømme muskler. 

Skal prøve tipsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, leetha skrev:

Takk for mange svar og tips. (Og jo jeg har motivasjon og treningsglede ivertfall på den psykiske delen.)

Tok en 7 km økt ute i forgårs og det jeg kan merke hemmer meg er ikke pusten men bena. Merker det samme på mølle. Kan holde 9 km/t en god stund uten å bli særlig andpusten, men bena har ikke noe å gi. 

Mye vondt støl og ømme muskler. 

Skal prøve tipsene. 

Du har jo masse progresjon! Etter bare 3 måneder så er det å klare å løpe 7 km imponerende. 

Og når du kjenner det mest i beina så er det utholdenheten du bør satse mest på å trene opp. Ta det gradvis og øk lengden på turene med 10% hver uke. 

Lykke til! Du er flink.

Anonymkode: b05af...0f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte nesten en time på 7 km ute (hadde løpepiggsko på noe isete forhold). På mølla klarer jeg noe fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...