Gå til innhold

Kvinnehjem - Hva var det?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Et boligkompleks kun for kvinner. Jeg vet om to stykker i Oslo, det ene er for studenter, det andre for vanlige kvinner. Helt vanlig boligkompleks med hybler, leiligheter, oa. Har blitt klagd inn til likestillingsombudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie
Et boligkompleks kun for kvinner. Jeg vet om to stykker i Oslo' date= det ene er for studenter, det andre for vanlige kvinner. Helt vanlig boligkompleks med hybler, leiligheter, oa. Har blitt klagd inn til likestillingsombudet.

Vet du hva kjennelsen fra likestillingsombudet ble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Før pleide en ikke å leie ut til enslige kvinner. Mulig at det var grunnen til at kvinnehjemmene ble opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvinner hadde leid ut til andre kvinner hadde det ikke vært behov for egne kvinnehjem. Men alt er jo menns feil vi er jo onde og slemme mens kvinner er snille og greie, - og ingen, absolut ingen gidder fundere over hvorfor bare ikke kvinner kunne vært litt greie mot andre enslige kvinner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Hvis kvinner hadde leid ut til andre kvinner hadde det ikke vært behov for egne kvinnehjem. Men alt er jo menns feil vi er jo onde og slemme mens kvinner er snille og greie' date=' - og ingen, absolut ingen gidder fundere over hvorfor bare ikke kvinner kunne vært litt greie mot andre enslige kvinner....[/quote']

Det var i stor grad mannen som hadde inntekt og dermed eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikkeno på. Den mektigste personen noen gang var Elisabeth 1, hun styrte england mens Great Brittania var på sitt største, hennes rike dekket det meste av verden. Så dere har hatt mange muligheter gjennom historien til å rydde opp. Dere har alltid vært i flertall og dere har alltid levd lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikkeno på. Den mektigste personen noen gang var Elisabeth 1, hun styrte england mens Great Brittania var på sitt største, hennes rike dekket det meste av verden. Så dere har hatt mange muligheter gjennom historien til å rydde opp. Dere har alltid vært i flertall og dere har alltid levd lengst.

Dronning Elisabeth 1 var én person som var født inn i rollen, du kan ikke sammenligne henne med den gjennomsnitlige kvinne på den tiden som overlevde på mannens inntekt.

Kvinner som ikke var gift, måtte ofte ty til prostitusjon eller stjeling, noen jobb var det ikke lett for en kvinne å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt er at selv om enkelte kvinner eide palasser og slott før i tiden ga dem faen i andre kvinner.

Tror du f eks det er mange kvinner idag som vil gi "soverom" til f eks illegale asylsøkerkvinner?

Ingen bryr seg om andre enn de de kjenner. Hvorfor i allverden skulle det vært annerledes før...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du f eks det er mange kvinner idag som vil gi "soverom" til f eks illegale asylsøkerkvinner?

Ville menn gjort det da?

Nei, folk leide ikke ut til enslige kvinner før, men ærlig talt, det var da ikke bare pga gifte kvinner. Og det er heller ingen som påstår at det kun var pga menn. Det var sånn samfunnet var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville menn gjort det da?

.

Ja jeg tror det er lettere for enslige asylpiker å overnatte hos menn enn hos andre kvinner ja.

Det er ihvertfall min erfaring.

Kjenner du mange kvinner som lar fremmede overnatte hos seg? - det er stort sett menn som gjør slike ting ihvertfall av de jeg kjenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner du mange kvinner som lar fremmede overnatte hos seg? - det er stort sett menn som gjør slike ting ihvertfall av de jeg kjenner...

Min mor er en veldig gjestfri kvinne, og vi hadde ofte fremmede i huset som trengte et sted å sove. Jeg er fra et lite sted og det var ikke akkurat flust med hoteller der. Faren min var vel litt mer skeptisk til fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det er lettere for enslige asylpiker å overnatte hos menn enn hos andre kvinner ja.

Det er ihvertfall min erfaring.

Kjenner du mange kvinner som lar fremmede overnatte hos seg? - det er stort sett menn som gjør slike ting ihvertfall av de jeg kjenner...

Jeg er faktisk ikke enig med deg i det, jeg kjenner faktisk flere kvinner som ville latt fremmede overnatte hos seg, like mange som menn.

På den andre siden, så er det ikke mange som ville hatt en fremmed i huset, enten det var en kvinne eller mann som bodde der.

Du holder deg ikke helt til tråden, Waco, poenget var hva et kvinnehus var, og som sukkerert sa, det var mulig det ble opprettet fordi FØR pleide en ikke å leie ut til enslige kvinner.

Du snakker om å la en fremmed overnatte hos seg, greia er utleing.

Du trenger ikke vri på alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når poenget deres er at menn ikke ville leie ut til enslige kvinner er poenget mitt at kvinner som hadde mulighet til å leie ut heller ikke gadd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når poenget deres er at menn ikke ville leie ut til enslige kvinner er poenget mitt at kvinner som hadde mulighet til å leie ut heller ikke gadd...

Før i tiden var det mange som ikke ville leie ut til enslige kvinner. (her står det ingenting om det var pga menn eller kvinner.)

Så nei, det er ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...