Gå til innhold

Dagens uansvarlige 70-åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som irriterer seg over besteforeldregenerasjonen som har skummet fløten store deler av livet og som nå soser vekk det som er tjent på bolig og andre investeringer, på flotte reiser og dyre biler (4 teslaer på 5 år!) uten å tenke på at de har barn og barnebarn som kunne trengt bittelitt hjelp. De som ikke engang gir gaver til bursdag eller jul, når de har mulighet til å vise litt raushet, men forventer full omsorg og oppmerksomhet fra de rundt. Flere som har slike egoister uten ansvarsfølelse i familien? 

Anonymkode: 9f447...b11

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt kontakten med dem.

Anonymkode: 47c51...643

• Liker 4
Skrevet

Uansvarlige 70-åringer?

Anonymkode: 24f13...7ed

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere som har slike egoister uten ansvarsfølelse i familien? 

Nope.

• Liker 2
Skrevet

Nei. De er gamle og syke og sitter bare hjemme og venter på besøk :( 

Heldig du, Ts. 

Anonymkode: 3dfd7...738

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som irriterer seg over besteforeldregenerasjonen som har skummet fløten store deler av livet og som nå soser vekk det som er tjent på bolig og andre investeringer, på flotte reiser og dyre biler (4 teslaer på 5 år!) uten å tenke på at de har barn og barnebarn som kunne trengt bittelitt hjelp. De som ikke engang gir gaver til bursdag eller jul, når de har mulighet til å vise litt raushet, men forventer full omsorg og oppmerksomhet fra de rundt. Flere som har slike egoister uten ansvarsfølelse i familien? 

Tror ikke det er så mange besteforeldre med veldig god råd som ikke engang gir gaver til jul og bursdag. Så er neppe så veldig mange som irriterer seg...

Anonymkode: 019fb...0a5

• Liker 21
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skummet fløten store deler av livet?

De fleste av dem hadde ikke i nærheten av den levestandarden deres barn og barnebarn har nå da de var på samme alder.  Og som de samme barna og barnebarna nå mener at de skal finansiere for dem.

Anonymkode: 245b0...ef3

De hadde det kanskje ikke fett i starten av livet, men den velstandsveksten som denne generasjonen har opplevd har vært uten sidestykke. Og at de har skummet fløten er det virkelig ikke tvil om.

Våre barn kommer til å få den motsatte opplevelsen med relativt privilegert oppvekst, for så at det daler sakte men sikkert. 

Anonymkode: 739fc...485

• Liker 21
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skummet fløten store deler av livet?

De fleste av dem hadde ikke i nærheten av den levestandarden deres barn og barnebarn har nå da de var på samme alder.  Og som de samme barna og barnebarna nå mener at de skal finansiere for dem.

De har fått med seg hele oppgangen av velferd, rikdom, gode pensjoner og etablerte seg i en tid da det var enklere å få seg en jobb og bolig kostet en liten fis sammenlignet med nå. 

Anonymkode: 2d24d...284

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har fått med seg hele oppgangen av velferd, rikdom, gode pensjoner og etablerte seg i en tid da det var enklere å få seg en jobb og bolig kostet en liten fis sammenlignet med nå. 

De som er villig til den samme levestandarden som våre besteforeldre hadde når de etablerte seg kan finansiere bolig hvor som helst. Men de forventer heller å starte på samme nivå som besteforeeldrene slutter på.

• Liker 23
Skrevet

Jeg er i starten av 60-årene. Jeg skal love det at alle ungene mine har bedre økonomi enn hva jeg har. Ok. De er to. Jeg er en. Jeg ser både på hva de kjøper og opplevelser. Det ene barnet mye mer enn de andre. 

Jeg skal bruke hver krone jeg har og låne opp på bolig for å oppleve noe de siste årene. Jeg bekymrer meg ikke for arv til mine etterkommere 

Anonymkode: e3b51...1c4

• Liker 28
Skrevet

Hahaha, håååå - er det mulig liksom...

Rent bortsett fra at jeg synes det er litt rart å ikke gi gaver til jul og bursdag, tenker jeg at de pengene de har tjent og spart seg opp får de søren meg lov til å bruke akkurat som de vil, uten å skulle tenke på arv til barn og barnebarn... Det er deres fordømte rett etter å ha jobbet hele livet og endelig har mulighet til å kunne kose seg.

• Liker 25
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er villig til den samme levestandarden som våre besteforeldre hadde når de etablerte seg kan finansiere bolig hvor som helst. Men de forventer heller å starte på samme nivå som besteforeeldrene slutter på.

Ikke hvem som helst kan skaffe seg bolig i dag nei. 

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.dagsavisen.no/debatt/50-000-eldre-er-fattige-i-norge-1.448440

Flere enn 50.000 eldre i Norge er fattige. De har så lav inntekt at de ikke har råd til et varmt måltid hver dag. Uverdig, mener vi og ber om at regjeringen nå tar et krafttak for aleneboende minstepensjonister. Minste­pensjonen er på 173.204 kroner. EUs fattigdomsgrense for Norge var i 2014 på 216.000 kroner. Samtidig ser vi at avstanden mellom minstepensjonister og lønnsmottakere øker. For å løfte minstepensjonistene ut av fattigdom, må minstepensjonen økes til 250.000 kroner.

• Liker 10
Skrevet

De som nå er 70  bodde på ett rom og kjøkken med flere barn, dass på gangen og uten innlagt varmtvann da de etablerte seg -- er det dét du misunner?

Anonymkode: b5e57...b77

• Liker 18
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

og bolig kostet en liten fis sammenlignet med nå. 

Ja. Jeg regnet litt på det for en stund siden for huset mine foreldre bygget på slutten av 60-tallet. Jeg bor i omtrent samme slags hus nå. Lik tomtestørrelse. Begge rett ved Oslo. Prisen fra slutten av 60-tallet omregnet til kroneverdien samme år jeg kjøpte hus viste at huset jeg kjøpte kostet ca 3.4 ganger mer. Og det er endel år siden.

Endret av skrue
  • Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De som nå er 70  bodde på ett rom og kjøkken med flere barn, dass på gangen og uten innlagt varmtvann da de etablerte seg

Ehh. Nei.

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

De som nå er 70  bodde på ett rom og kjøkken med flere barn, dass på gangen og uten innlagt varmtvann da de etablerte seg -- er det dét du misunner?

Så gale var det dog tross alt ikke på 1970-tallet.

• Liker 22
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok en god del år lenger tilbake i tid for å finne at man levde slik,

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar said:

Du må nok en god del år lenger tilbake i tid for å finne at man levde slik,

Ja, noen 70-åringer opplevde dette da de var barn. Men ikke da de etablerte seg med egen familie.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...