Gå til innhold

Når passer det med hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 4. 
Jeg vil si at vi har er vanlig A4 liv, men nå er jeg hjemme i mammaperm. jeg har vanlige arbeidstider ellers i jobben.  
de siste årene har jeg ønsket meg hund, men det har ikke passet pga tid eller plass. Nå har vi kjøpt et romslig hus med romslig hage, på et sted med mange turmuligheter. 
og jeg har SÅ lyst på hund. Noe erfaring har jeg, men det er 10år siden sist. Far i huset har 0 erfaring og barna er 6år, og 6mnd. 

Jeg ønsker meg i hovedsak hund fordi jeg er glad i hund og ønsker meg en turkamerat som drar meg ut. Vi har lånt hund for å se om det passer oss. Rasen vi lånte var nok feil for oss (labrador), men jeg elsket turene og kosen med hund hjemme med oss i stua. 

men mannen mener det er feil tid pga alder til barna, vi har 3 katter og en valp krever generelt for mye. Han ser jo for seg en veldig aktiv rase, jeg ønsker kun en hund som passer til en vanlig familie som ikke er noen direkte atleter. Rase er ikke så viktig for meg. 

kan det finnes en rase som passer til oss, eller er det lurest å bare vente noen år til? Når passer det best med hund? Håper noen erfarende hundeeiere kan ha noen kloke ord. 

Anonymkode: 4ef56...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sjekke ut omplasseringshunder? Da kan du finne en som er voksen, som er vandt med barn osv osv. Så slipper du gjerne å trene den på å gjøre fra seg ute. Du må nok uansett trene den på å bli trygg i nytt hjem, så dere kan ikke bare hoppe rett ut i lange arbeidsdager 😛 

Anonymkode: 28037...9a9

• Liker 1
Skrevet

Det passer med hund når en eller flere personer i huset er klar for å sette av tid til hunden HVER dag, når de har både lyst og interesse for friluftsliv, hundetrening og atferd, og når hunden blir et positivt og artig bidrag i hverdagen.

Det er alt for mange som skaffer seg hund som i utgangspunktet bare har tid til turer i helgene. Det går ikke... Man må kunne gå en god tur hver eneste dag, minst 30 min sammenhengende, og gjerne over en time hver dag. Lek og trening i hage er også supert. De første to årene krever hunder MYE. Først må dere være hjemme med valpen og sette av masse tid og ressurser på en trygg og god oppdragelse. Dermed blir hunden ungdom, og da må dere ha tålmodighet og lyst til å fortsette jobben med hunden hver eneste dag,

Anonymkode: ce067...1f9

Skrevet

De fleste hunder liker ikke barn. Mange store hunder godtar barn, men foreldre kan ikke slippe barna ute av syne sammen med hunden og la barna klatre på / leke voldsomt med hunden. Jeg har en chihuahua som ikke liker barn, men når jeg er 30 og vil ha barn er nok han død. Den fantastisk snille engelsk setteren vi hadde i oppveksten bet en unge som ramlet oppå han mens han sov. Kjenner mange typiske familievennlige hunder som ikke liker barn.

Synes ikke man bør få hund før alle barna er over 5 år... Jeg tenker på hundens beste, at dere ikke må omplassere den etter et par år siden den ikke tolererer småbarn... Men når barna blir mer forutsigbare (barneskolealder) vil nok de fleste hunder kunne passe

Anonymkode: 5ae45...bc9

• Liker 2
Skrevet

Ja, se der ja. Siste kommentaren her var ikke så dum, mtp barn. Jeg har ikke tenkt så mye på det siden de jeg kjenner har små barn og hund. Men når jeg skal se på hundens beste så er det kanskje lurt å vente litt til. Ja der fikk jeg noe å tenke på, får roe meg ned litt med ønsket om hund :) 

-ts

Anonymkode: 4ef56...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...