Gå til innhold

Invitere på middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Når dere inviterer familie på middag serverer dere det som dere føler for eller tar dere høyde for hva gjestene liker?

Sikkert et dumt spørsmål 🤪

Anonymkode: a8342...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Serverer det jeg har lyst på og gidder å lage.  Menyen nevnes i invitasjonen.  De som heller vil ha noe annet sier nei takk til invitasjonen. Vanskeligere er det faktisk ikke.

• Liker 5
Skrevet

Jeg lager og serverer det jeg ønsker, og inviterer til "kalkunmiddag" f.eks i innbydelsen. Når barna var små, kunne jeg nok servere noe barnevennlig til dem, men ettersom de ble større får folk spise det jeg serverer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg serverer noe jeg tror de vil like, men som jeg samtidig har lyst til eller gidder å lage. Det ene må jo ikke utelukke det andre.

Noen ganger er det mer "temabasert": når jeg inviterer folk til fårikålmiddag, rakfisklag osv, så er menyen gitt.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Når dere inviterer familie på middag serverer dere det som dere føler for eller tar dere høyde for hva gjestene liker?

Sikkert et dumt spørsmål 🤪

En mellomting kanskje. Jeg vil jo gjerne at gjestene skal kose seg og nyte maten, men samtidig skal det være noe jeg liker selv også. Men inviterer jeg til middag, så lager jeg nok noe jeg vet gjestene vil sette pris på. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Lager noe både de og jeg liker.

Skrevet

Jeg pleier å ta høyde for at gjestene liker det jeg skal servere.

Skrevet

Men hvis dere vet et familiemedlem ikke spiser f.eks pinnekjøtt inviterer dere de på det eller blir det litt frekt?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men hvis dere vet et familiemedlem ikke spiser f.eks pinnekjøtt inviterer dere de på det eller blir det litt frekt?

Da ville jeg laget noe annet som denne personen kunne spise.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde invitert på pinnekjøtt, så kunne personen ha valgt om de vil komme eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dårlig gjort å utelate vedkommende. En middag er jo sosialt også; ikke bare et nødvendig onde for å få i seg næring. Vedkommende kan jo alltids spise tilbehør, og eventuelt ha med seg noe selv uten at jeg blir fornærmet over det. Ser ikke bort fra at jeg hadde laget noe enkelt som passer med samme tilbehør til vedkommende, heller. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man inviterer til bacalaomiddag, rakfisklag, pinnekjøttmiddag, lutefisklag eller noe annet tematisk, så vil det jo være hylteit å invitere noen man vet ikke spiser det, men man bør invitere de likevel om det er en krets man pleier å be.  Prøv å bytt ut ordet pinnekjøtt med for eksempel ordet taco i spørsmålet ditt og se hva du synes. 

• Liker 1
Skrevet

Lager det jeg har lyst til og servere. Heldigvis er venner og familie altetende og glad i mat. Tar selvfølgelig hensyn om svigerinnen min kommer, hun har cøliaki.

Skrevet

Takk for svar. Har invitert bror og familie på middag i morgen og dama hans liker ikke det som blir servert. Skal innrømme at jeg ikke har sagt hva jeg skal servere før i kveld.

Skrevet

Hva med å la henne få litt Vossakorv, noen medisterkaker eller noe annet man kan ha samme tilbehør til?

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør om de spiser det, og er det en som ikke spiser det så lager jeg også noe vedkommende kan spise.

Anonymkode: 7f9d2...80d

Skrevet

Har noe ribbe liggende igjen som jeg tenkte å varme opp, mannen er ikke enig. Han mener hun får spise det som blir servert, jeg synes det er litt frekt og synes jeg kan servere noe hun liker. Vil jo at hun skal få en fin kveld og ikke føle seg utenfor

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager stort sett det jeg føler for. Familien min elsker mat og bli bedt bort, så det er stort sett aldri problematisk. Men har en som er hyperallergisk mot fisk, så det serveres ikke når vedkommende er bedt. Men det handler ikke om å ikke like da, så d ser jeg ik på som et problem. Hvis det er én person som ikke liker ditten eller datten, sier jeg at jeg skal lage det og det- du er velkommen. Og da er det en ikke-sak. Men det pleier liksom ikke å være et problem.

Anonymkode: 63732...e71

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noe ribbe liggende igjen som jeg tenkte å varme opp, mannen er ikke enig. Han mener hun får spise det som blir servert, jeg synes det er litt frekt og synes jeg kan servere noe hun liker. Vil jo at hun skal få en fin kveld og ikke føle seg utenfor

Om du allikevel har noe hun liker liggende som du må bruke opp synes jeg det var en kjempegod idé å tilby dette til svigerinnen din☺️

• Liker 4
Skrevet

Tar selvfølgelig litt høyde for hva gjestene evt. liker/ikke liker, om jeg har tilgang på den informasjonen. Syns ikke det er gøy å servere noe som ikke blir spist, så foretrekker å diskutere litt meny på forhånd med gjestene om jeg kan. Ellers så serverer jeg ting som er relativt trygt, eller litt flere forskjellige retter. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...