Gå til innhold

Sensitiv puls

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplever å få veldig fort høy puls og når jeg trener, havner jeg raskt i sone 5, uansett om jeg rar det rolig. Hvilepuls ligger på 55-60 og om natta har jeg vært nede i 48. Noen som kan si noe om hvorfor det er sånn? Litt slitsomt med disse svingningene. 

Anonymkode: 197f2...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du ta med fastlegen.

Anonymkode: 7ac72...016

Skrevet

Skal gjøre det over jul, men lurte på om noen har erfaring eller vet noe om det.

ta

Skrevet

Ingen? 

ts

Skrevet

Er du dårlig trent så vil jo gjerne pulsen bli høy selv om belastningen er lav. Er du godt trent er jo saken en annen. For min del handlet det om intensitetsstyring og å få kontroll over pusten. Jeg måtte rett og slett tvinge meg selv til å løpe saaakte for å holde pulsen i sone 1 og 2, det virket nesten som om kroppen måtte venne seg til et nytt mønster eller noe. Etterhvert kunne jeg øke farten og fremdeles klare å holde pulsen nede. Pluss at jeg oppdaget at jeg stresset litt med pusten, at jeg pustet fortere enn jeg egentlig trengte, og det tror jeg hadde stor innvirkning på pulsfrekvensen. Så jeg måtte rett og slett fokusere litt på pusten og finne en god rytme. Og veldig mange, inkludert meg selv, blir overrasket over hvor rolig en langkjøringsøkt egentlig foregår. Jeg trodde lenge at jeg trente rolig, men i realiteten drev jeg med typisk "lapskaustrening" i sone 3 til 5 og skjønte ikke hvorfor fremgangen uteble..når man hele tiden trener over terskel så krever det mye mer restitusjon, og når man da kjører på uten å ta hensyn til det så stresser man kroppen og pulsen vil gjerne sprette i været for ingenting. Så blir det en ond sirkel.

Så for meg handlet det om intensitet og pust, men det er nok veldig individuelt hva som kan være årsaken. En legesjekk kan selvfølgelig være greit å ta, men som oftest er det større grunn til bekymring hvis man opplever å IKKE klare å få opp pulsen. Å få kontroll på intensiteten er alfa og omega. 

Anonymkode: 8f2cd...e47

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du dårlig trent så vil jo gjerne pulsen bli høy selv om belastningen er lav. Er du godt trent er jo saken en annen. For min del handlet det om intensitetsstyring og å få kontroll over pusten. Jeg måtte rett og slett tvinge meg selv til å løpe saaakte for å holde pulsen i sone 1 og 2, det virket nesten som om kroppen måtte venne seg til et nytt mønster eller noe. Etterhvert kunne jeg øke farten og fremdeles klare å holde pulsen nede. Pluss at jeg oppdaget at jeg stresset litt med pusten, at jeg pustet fortere enn jeg egentlig trengte, og det tror jeg hadde stor innvirkning på pulsfrekvensen. Så jeg måtte rett og slett fokusere litt på pusten og finne en god rytme. Og veldig mange, inkludert meg selv, blir overrasket over hvor rolig en langkjøringsøkt egentlig foregår. Jeg trodde lenge at jeg trente rolig, men i realiteten drev jeg med typisk "lapskaustrening" i sone 3 til 5 og skjønte ikke hvorfor fremgangen uteble..når man hele tiden trener over terskel så krever det mye mer restitusjon, og når man da kjører på uten å ta hensyn til det så stresser man kroppen og pulsen vil gjerne sprette i været for ingenting. Så blir det en ond sirkel.

Så for meg handlet det om intensitet og pust, men det er nok veldig individuelt hva som kan være årsaken. En legesjekk kan selvfølgelig være greit å ta, men som oftest er det større grunn til bekymring hvis man opplever å IKKE klare å få opp pulsen. Å få kontroll på intensiteten er alfa og omega. 

Ja, dette stemmer nok i mitt tilfelle og mannen har sagt det lenge. Jeg er nok for utålmodig til lange rolige økter, men det er nok det jeg må. Jeg trener også alltid i sone 4-5. Hvor lang var de rolige øktene og hvor lang tid må jeg trene slik for å kunne øke på?

ts

Skrevet

Jeg er egentlig også altfor utålmodig, men jeg måtte jo bare pine meg gjennom det. Synes det er gørrkjedelig å måtte løpe så uendelig sakte. Jeg løper eller går på ski ca. 4 ganger i uka, og jeg tror jeg holdt på ca 4 uker med dette "prosjektet" før jeg merket at det var greit å øke. Du kommer til å merke når kroppen er klar! Jeg trente mellom 1-2 timer hver økt, men dette må du jo justere etter ditt eget treningsgrunnlag :) 

Det var pyton mens det sto på, og i begynnelsen måtte jeg virkelig konsentrere meg hardt for å klare å holde tempoet og pulsen nede, men det gikk mye bedre etterhvert som kroppen ble vant til det nye mønsteret. Måtte bare følge med på pulsklokka hele tiden for å holde meg i skinnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...