AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #42 Skrevet 28. desember 2019 Er klar for å avvikle julefeiring for vår del, men får absolutt ikke med storfamilien på det. Så det blir annethvert år nøkternt med bare oss, og annerhvert år med svigers som slår på stortromma på alle måter: overdådig mat, lassevis med gaver etc. Det er fråtseri og overflod på et kvalmende nivå. Anonymkode: f0a2d...faa
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #43 Skrevet 28. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er klar for å avvikle julefeiring for vår del, men får absolutt ikke med storfamilien på det. Så det blir annethvert år nøkternt med bare oss, og annerhvert år med svigers som slår på stortromma på alle måter: overdådig mat, lassevis med gaver etc. Det er fråtseri og overflod på et kvalmende nivå. Anonymkode: f0a2d...faa Jo, men det er et par dager i året... jeg har spist ganske lite hele året pga sykdom, i jula bestemte jeg meg for å ta inn litt ekstra kalorier just because. Anonymkode: b0df4...38e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #44 Skrevet 28. desember 2019 7 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Jeg har bestemt meg at jula i år er den siste jeg feirer, jeg bryr meg så lite om jula at jeg ser ikke noen grunn til å feire den. Så lenge man av egen fri vilje velger å være alene på jula fordi det er det man ønsker så burde folk respektere det. Helt enig med deg! Men det er ikke så enkelt når man har barn da😏 Er ikke lett å fortelle de at "Jula er bare tull og oppspinn, nissen finnes ikke, Jesus har ikke bursdag.." Blir så mye å ta inn. Også feirer de resterende 99% av samfunnet jul, utenom oss. Da blir jeg nok sett på som verdens verste mamma😂🤦♀️ TS Anonymkode: 2d517...764
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #45 Skrevet 29. desember 2019 Vi har kuttet ned på julegaver de siste årene. Det hjelper. Gjør om tradisjonene. Lag god mat og gi til hjemløse, gi en pakke til hvert familiemedlem i kjernefamilien, unngå de kristne tradisjonene. Du kommer aldri helt unna julen med mindre du velger å reise til et sted uten forbindelse med omverdenen fra oktober til januarm Anonymkode: cdacf...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #46 Skrevet 29. desember 2019 Her føler jeg ikke på noe stress rundt julefeiringen. Julegaver begynner jeg å kjøpe rundt august å kjøper litt hver måned,så når vi var kommet til 1.Desember så var alle gaver kjøpt inn. Pakkene fikk jeg pakket inn for meg i pakkedisken på senteret så slipper jeg å stresse med det. Så lager vi noen julekaker bare for kosen sin del og kjøper noe ferdige. Til jul tar vi en helt vanlig hverdagsvask av huset,storrengjøring tar vi til våren. På julaften har vi ribbe å den steker jo seg selv så det er ikke noe stress,så da gjenstår det kun å lage tilbehøret. Riskrem og rød saus kjøper vi ferdig i butikken,eller ber en av gjestene om å ta meg seg så det er heller ikke noe stress. Nå hvert år har vi en fin koselig stressfri jul som vi alle ser frem til både voksne og barn Anonymkode: 3c3d3...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #47 Skrevet 29. desember 2019 Å her er det ikke ofte at hele familien er samlet så det er veldig hyggelig på julaften når alle er der ❤ Julaften er absolutt min favorittdag selv om jeg er 32 år Anonymkode: 3c3d3...9b7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #49 Skrevet 29. desember 2019 Du vil jo aldri finne noe tilsvarende for barn. Men med å gjøre den til din egen, dvs dropp julemat, dropp alt du ikke liker. Vi går tur på julaften, lager med oss piknik og spiser lunsj ute om været tillater det. Vi dropper mange familiesammenkomster, varierer litt fra år til år hvor vi drar slik at vi jevnt over treffer alle. Er mye ute i jula når været tillater det, eller er i skøytehallen og på kino. Det ER fullt mulig å gjøre jula til din egen. Lag spilleliste med sanger uten kristent budskap (jul i svingen og snøfall har flere fine sanger og mange amerikanske sanger er ikke kristne), kjøp det dere liker av mat, jobb for frelsesarmeen, osv. Det er mørkt i Norge om jula, vi trenger en fest tid, barna dine trenger en fest men dere kan gjøre det om til deres egen fest. I mitt hus finnes det ikke en eneste engel eller julestjerne men andre lys. Vi gav vekk masse gaver til de som ikke har, vi ser masse filmer, spiller spill og leser bøker sammen. Vi trenger kos og lys denne tiden. Anonymkode: e21a1...14c 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #50 Skrevet 29. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg! Men det er ikke så enkelt når man har barn da😏 Er ikke lett å fortelle de at "Jula er bare tull og oppspinn, nissen finnes ikke, Jesus har ikke bursdag.." Blir så mye å ta inn. Også feirer de resterende 99% av samfunnet jul, utenom oss. Da blir jeg nok sett på som verdens verste mamma😂🤦♀️ TS Anonymkode: 2d517...764 Men altså, med unntak av muligens svært små barn, så tror ikke barn idag på nissen. Vi har vært helt åpne på at nissen ikke egentlig finnes, bare en slags lek hvor vi later som om det, fordi det er koselig. Så barna våre spiller med på de voksnes forventninger om at liksom skal tro på nissen - og synes det er rasende festlig. Vi er ikke kristne, og gjør litt det samme med Jesusbarnet. Fortalt at det er sant at det levde en mann som het Jesus, men ingen kan vite om alle historiene er sanne eller noe folk har funnet på. Noen tror det, mens andre gjør det ikke - også lar det være med det. I Norge har vi feira jul og solsnu lenge, lenge før det var hverken nisser eller jesusbarn. Være eldre tradisjoner handler om årets gang, ofringer for å være sikre på at sola kommer tilbake igjen og en feiring i den mørkeste tiden. Som på mange måter er hva jula har gått tilbake til å bli, nå som kirken mister grepet som premissgiver for julefeiring - en eksisterende feiring de i utgangspunktet forsøkte å overta og gi annen mening. Tror du vil finne at de aller færreste har fokus på at ‘nissen/Jesus finnes’ som grunnlag for å feire jul Anonymkode: 2d725...791 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #51 Skrevet 29. desember 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke det kristne budskapet i julefeiringen. Selv om man ikke går i kirken på julaften, så slipper man ikke unna likevel, for det spilles jo julemusikk og juleprogrammer over alt, med kristent budskap. Man bruker selve julaften på å stå i timesvis å tilberede "julemat", og kjøpe inn masse gaver. Kunne jo kjøpt mindre gaver, men det er jo ett press fra familie/samfunnet der og, på hva som er "nok". Jeg synes ingenting med julen, er noe jeg ønsker å stå for. Jeg ønsker å heller lære barna mine å gi til de som trenger det, for barna mine får det de trenger gjennom året. Jeg føler at det er vanskelig å "gjøre julen til mitt eget", for enten må vi feire jul, eller ta helt avstand, og heller finne på noe annet som er givende. Det hadde vært lettere om vi var jøder/muslimer el, for da har man en unnskyldning og barna føler ikke like mye på dette presset fra de norske barna. Men det er annerledes for oss. Så om jeg først skal avvikle julen, må jeg finne på noe tilsvarende like bra, for barnas skyld. Høres kanskje sært ut, men alder er sånn jeg har begynt å føle det. TS Anonymkode: 2d517...764 Ligger ikke litt av problemet ditt egentlig her? Høyt forbruk resten av året. Om barna får alt de trenger fortløpende gjennom året, går de ikke da glipp av opplevelsen å ønske seg noe? Hvordan skal det bli, når de er unge voksne, og plutselig møter realitetene at verden ikke står klar til å fylle alle deres behov, men at de faktisk må jobbe for det selv? Om barn, når det kommer til juleaften, ikke har noe de trenger og kan ønske seg - er det da juleaften som er problemet...? Og hvorfor skal nettopp jul være tidspunktet for å gjøre noe for andre? Handler det mer om foreldres skamfølelse for overforbruk resten av året...? I vår familie er vi engasjert i forskjellige ting i løpet av året, hvor det er fokus på å hjelpe andre. Vi stiller opp som bøssebærere, vi er plan-faddere, vi betaler til og snakker om UNICEF, vurderer SOS-barnebyer. Vi har vært besøkshjem for barn/foreldre som trenger avlastning. Sånn f.eks. Vi kjøper også fint lite gjennom året. Bortsett fra helt nødvendige klær/sko stort sett. Barna våre har ingen problemer med å vite hva de ønsker seg til jul. Jeg vil strekke det så langt som å si at etter min mening har en feilet som foreldre, om barna er så mettet av å få og få, at de ikke har igjen noen ønsker til jul. En av julegavene her i huset er alltid ny ladning med truser, sokker og ny pysjamas - som faktisk er stor stas, om en får lov til å kjenne på å bruke opp plagg. Anonymkode: 2d725...791 3
got2go Skrevet 29. desember 2019 #52 Skrevet 29. desember 2019 Ta med ungene og jobb frivillig i jula da? På suppekjøkken e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #53 Skrevet 29. desember 2019 Spesielt i grunn, du synes ikke noe om julen så da skal du ta fra ungene den også. Hva med at du reiser på en hytte for deg selv, så kan de andre feire. Anonymkode: 834aa...44f 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #54 Skrevet 29. desember 2019 Jeg skulle gjerne avviklet hele jula, jeg HATER jul, med alt mas, stress og press den fører med seg. Men jeg gjør det likevel ikke. Julen feires godt og grundig, gaver kjøpes og jeg klistrer på ett smil og teller ned dagene til de hersens julenissene kan pakkes vekk, og hverdagen er tilbake. Barna fortjener ei magisk jul selvfølgelig, så er bare å bite tennene sammen og gjennomføre. Anonymkode: 1e2ef...bcc
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #55 Skrevet 29. desember 2019 Men kan dere ikke ordne noe med tanke på maset? Ja, noe mas blir det av små som er supersoennte på pakker på julaften og noe mas er det de siste dagene med handlingen men ut over det har man kontroll selv. Ungene bryr seg IKKE om det vi stresser med, de bryr seg ikke om all den rette maten er på plass, om hva som er hjemmebakt og hva som er kjøpt, om det er reint og pyntet rett eller om man er i alle familieselskapene. Som skrevet over har vi gjort masse endringer i vår jul og med unntak av noen timer på julaften og lille julaften har det vært veldig lite stress. Vi kutta ned på familiefeiring, feirer bare oss hjemme, har kutta ned på ALLE juleforberedelser med unntak av å pynte pepperkakehus og pynte treet i løpet av desember. Vi sparer opp det ungene trenger i løpet av høsten så ønskeligtene deres inneholder mye fornuftige gaver. Vi har sakt til familie at vi vil ha mindre gaver, og gir bare små spiselige gaver eller opplevelser selv (får penger til barna som går inn på konto i tillegg til en mindre gave under treet). Vi er mye ute på tur sammen bare oss fire, ser film og spiller spill og driter i alt kjaset og maset til andre. Ungene er mer fornøyde etter at vi la om fordi vi er mer sammen og alle er mindre slitne. Det er faktisk slik at det blir hva man gjør det til. Få hjelp av ungene til å bestemme hva som skal vekk, hva som ikke er så viktig og hva de ønsker seg for jula. Neste år skal pakkekaleneder og alle julegaver være pakket inn før desember, og de får dele pakkekalender og de får bare pakker i helgene, så neste års gaver er faktisk bestilt og hentes i morgen. Vin, øl, gavekort på kino, restaurant, konsert ol er supre gaver OG enkle og pakke i gaveposer og konvolutter. De byttes ikke og kan derfor handles inn i god tid i forveien. Dette neste her er litt over kanten systemstisk kanskje, men funker for å vite hva man kan kutte vekk i julegia- Jeg har en bok jeg skriver i for hvert år om hva som funka (hvilken mat ble faktisk satt pris på og hvilken ble kastet?) og hva som ledet til stress og kaos, handleliste ligger også klar der allerede til neste år siden vi trenger de samme tingene som i år. Så justerer jeg året etter og kutter ned på deg som gav stress. Dvs at neste år bakes det mindre hos oss, for det spises ikke og ingenting skal gjennetå av oppgavertil lille julaften. Nisse tidlig på dagen passer godt og en tur ut med piknik mitt på dagen var supert. Så da husker jeg det til neste års planlegging siden jeg ellers glemmer. For det er hva man gjør det til selv. Anonymkode: e21a1...14c 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #56 Skrevet 29. desember 2019 Det blir ikke mer stress enn hva du gjør det til selv, ts. På 28.12.2019 den 14.13, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke det kristne budskapet i julefeiringen. Selv om man ikke går i kirken på julaften, så slipper man ikke unna likevel, for det spilles jo julemusikk og juleprogrammer over alt, med kristent budskap. Man bruker selve julaften på å stå i timesvis å tilberede "julemat", og kjøpe inn masse gaver. Kunne jo kjøpt mindre gaver, men det er jo ett press fra familie/samfunnet der og, på hva som er "nok". Jeg synes ingenting med julen, er noe jeg ønsker å stå for. Jeg ønsker å heller lære barna mine å gi til de som trenger det, for barna mine får det de trenger gjennom året. Jeg føler at det er vanskelig å "gjøre julen til mitt eget", for enten må vi feire jul, eller ta helt avstand, og heller finne på noe annet som er givende. Det hadde vært lettere om vi var jøder/muslimer el, for da har man en unnskyldning og barna føler ikke like mye på dette presset fra de norske barna. Men det er annerledes for oss. Så om jeg først skal avvikle julen, må jeg finne på noe tilsvarende like bra, for barnas skyld. Høres kanskje sært ut, men alder er sånn jeg har begynt å føle det. TS Anonymkode: 2d517...764 Om du ikke vil høre julemusikk og se juleprogrammer, så kan du jo alltids styre det hjemme. Klart det spilles julemusikk i mange butikker osv., men sjeldent jeg har sett juleprogrammer noen annen plass enn hjemme. Om du syns det blir for slitsomt med julemusikk i butikker, får du nesten prøve å lukke ørene for det den tid du er i butikken. Det er strengt tatt et ikke-problem. Julematen lager seg mye godt selv. Tar riktignok noen timer, men det er ikke mye arbeid. Om du syns det er slitsomt, kan du be mannen din lage middag. Ellers kan dere jo lage noe annet som ikke tar tid, om det er et problem for deg at en matrett trenger tid i ovn/gryte. Det julegavepresset er det kun du som kjenner på! Voksne mennesker bør ha lært seg å stå imot press. Jeg kjenner ikke på presset, og kjøper det menge gaver som er passelig for meg. Og jeg skjønner virkelig ikke hva som er vanskelig med å lære barna å gi til de trenger det oppi dette. Eller gjøre julen til noe eget. Du lager problemer i ditt eget hode ts. Men det er klart at barna dine kan synes det er litt trist om du avvikler jula hjemme hos dere. Men det er jo i så fall noe du må ta med dem. Anonymkode: 73522...be8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå