Gå til innhold

Barnefattigdom i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som anser dere selv for fattige, hvor mye penger har dere etter utgifter? Har 1 barn, eier liten leilighet, og har ca 12000kr etter faste utgifter og sparing. Vurderer større leil men da større utgifter. Er  kjempebekymra for at ungen skal føle på utenforskap. Vi bor midt i mellom et fattig og rikt nabolag.

Anonymkode: 97364...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker nå at man er vel ikke fattig om man eier en liten leilighet i oslo.  :)  

Fattige er de som har så mye gjeld at de ikke har sjans å kjøpe noe feks. 

Anonymkode: 894ee...8e3

• Liker 19
Skrevet

Vet du 😂 vi leide for 12 000 og hadde 8000 å leve for i måneden. Syntes selvfølgelig det var ekstremt lite, og hadde noen fått vite det hadde vi nok blitt stemplet som fattige. Men utrolig at vi greide det! 

Anonymkode: 97366...42d

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at fattige folk i Oslo gjør elendige prioriteringer. Det er billigere å bo hvor som helst ellers i landet. Åh, er det i Oslo du har hele nettverket ditt av venner og familie? Huff da. For det gjelder jo ikke alle andre mer oppegående mennesker som skjønner at de må flytte dit de får jobb.  Og om man ikke har jobb uansett bør man i hvert fall bo et billigere sted. 

Ingen som eier leilighet i Oslo kan kalle seg fattige, ærlig talt, hvor utvannet skal begrepet bli? Jeg skjønner at om man har for høyt lån blir det lite penger til overs, men det gjør deg ikke fattig. Hva om jeg kjøper en ferrari og så griner over at jeg er så fattig for da har jeg ikke penger nok til mat og strøm?

Anonymkode: 489c5...1b9

• Liker 17
Skrevet

12000 etter faste utgifter? Er det lite? 

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, Monabanana skrev:

12000 etter faste utgifter? Er det lite? 

Og sparing!! 😂

Anonymkode: 27d5e...58c

• Liker 18
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som anser dere selv for fattige, hvor mye penger har dere etter utgifter? Har 1 barn, eier liten leilighet, og har ca 12000kr etter faste utgifter og sparing. Vurderer større leil men da større utgifter. Er  kjempebekymra for at ungen skal føle på utenforskap. Vi bor midt i mellom et fattig og rikt nabolag.

Du er ikke fattig, du eier egen bolig, har råd til å spare og sitter igjen med 12000 som du kan bruke på mat og transport. Det er ingenting å beskymre seg over.

For meg er man fattig om man må bo trangt, må spise billig og allikavel sitter igjen med et par tusenlapper hver måned som man kan bruke på andre ting. 

Anonymkode: 01deb...c70

• Liker 16
Skrevet

Gjør en test da vel. Sett av det du vil få i økte utgifter til sparing hver måned. Se hvordan det går.

Anonymkode: 34d49...83a

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utenforskap du liksom. Hvis du har  egen leilighet og 12 000,- etter at faste utgifter og sparing er betalt så har du mer enn de fleste barnefamilier.

Anonymkode: 29f27...8c8

• Liker 22
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at fattige folk i Oslo gjør elendige prioriteringer. Det er billigere å bo hvor som helst ellers i landet. Åh, er det i Oslo du har hele nettverket ditt av venner og familie? Huff da. For det gjelder jo ikke alle andre mer oppegående mennesker som skjønner at de må flytte dit de får jobb.  Og om man ikke har jobb uansett bør man i hvert fall bo et billigere sted. 

Ingen som eier leilighet i Oslo kan kalle seg fattige, ærlig talt, hvor utvannet skal begrepet bli? Jeg skjønner at om man har for høyt lån blir det lite penger til overs, men det gjør deg ikke fattig. Hva om jeg kjøper en ferrari og så griner over at jeg er så fattig for da har jeg ikke penger nok til mat og strøm?

Jeg er fullstendig enig med deg! Man kan bo hvor som helst utenom Oslo i landet. Man behøver jo ikke å bo helt sentralt av hovedstaden til et av dyreste byer i hele verden?! Se til Oppland, Vestfold, Aust-agder, Trøndelag, nord og sikkert flere steder i landet som er langt mer oppnåelig å kunne bo godt og ha det godt økonomisk. Man får så mye mer for pengene med å luke ut hovedstaden.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at fattige folk i Oslo gjør elendige prioriteringer. Det er billigere å bo hvor som helst ellers i landet. 

Det koster penger å flytte og det koster penger å reise tilbake til Oslo for å besøke familien. Flytter man for langt på landet så trenger man en bil, og hvis man flytter sentralt i byer som Stavanger og Bergen så blir det ikke mye biligere enn å bo på østkanten i Oslo, spesielt ikke hvis de har fått billige leieboliger av myndighetene.

For de aller fleste fattige i Oslo så gir det ikke mening å flytte ut av Oslo.

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Lasox said:

Jeg er fullstendig enig med deg! Man kan bo hvor som helst utenom Oslo i landet. Man behøver jo ikke å bo helt sentralt av hovedstaden til et av dyreste byer i hele verden?! Se til Oppland, Vestfold, Aust-agder, Trøndelag, nord og sikkert flere steder i landet som er langt mer oppnåelig å kunne bo godt og ha det godt økonomisk. Man får så mye mer for pengene med å luke ut hovedstaden.

Lykke til med å bo de stedene uten en bil.

Og skaffer man seg en bil så tjener man ingenting på å flytte. Bil er dyrt i Norge.

• Liker 5
Skrevet

Er dette en trolletråd? 12.000 igjen ETTER faste utgifter OG sparing? (Hvor mye sparer du?) Og du eier en leilighet i Oslo?

Du er kanskje ikke blant de som har aller mest penger, men du aner ikke hva fattigdom i Norge er.

Anonymkode: ff0ed...1db

• Liker 18
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å bo de stedene uten en bil.

Og skaffer man seg en bil så tjener man ingenting på å flytte. Bil er dyrt i Norge.

Jeg bor helt sentralt av Lillehammer. Mange steder som har kollektivt tilbud. Det er bare begynne å lære seg til å se på bussrutene så kommer man seg veldig langt og veldig billig. Jeg har bodd på Fåberg (lite tettsted ved Lillehammer) bodde et par kilometer unna busstoppet og måtte gå i en bratt bakke og Larvik og jeg har aldri hatt noen bil og jeg er 28 år nå og har enda ikke død av det og idag har jeg Søndre Park som nærmeste nabo i Lillehammer.

Går tog i de fleste byer så om man skal på besøk hos noen andre steder i landet. Så går det også ofte veldig fint. Man må bare gjøre om livsstilen bittelitt og dermed kan man spare for seg store summer iløpet av året med å droppe bilen. Positivt å se en forvandling av at det er flere som velger kollektivt. Togene spesielt er oftere halv-fulle enn før til tross for at dem har blitt mye lengre! :)

Endret av Lasox
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12000 wr virkelig ikke lite.

Anonymkode: 3a0bc...8f4

• Liker 3
Skrevet

TS her. Jeg har ikke ment at jeg er fattig. Men med så store inntektsforskjeller som det er i Oslo, er jeg ikke rik heller. Det er vel åpenbart. Er helt gjennomsnittelig. Å eie 50kvm i Oslo som voksen person er bra nok det, men ikke imponerende i min bydel.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Lasox said:

Jeg bor helt sentralt av Lillehammer. Mange steder som har kollektivt tilbud. Det er bare begynne å lære seg til å se på bussrutene så kommer man seg veldig langt og veldig billig. Jeg har bodd på Fåberg (lite tettsted ved Lillehammer) bodde et par kilometer unna busstoppet og måtte gå i en bratt bakke og Larvik og jeg har aldri hatt noen bil og jeg er 28 år nå og har enda ikke død av det og idag har jeg Søndre Park som nærmeste nabo i Lillehammer.

Sentralt i Lillehammer er det dyrt. Her er en mer realistisk bolig for en firebarnsfamilie som skal spare penger på å flytte ut av Oslo. 
https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=111966827

Hvis man skal komme meg fra det stedet til Byggmax så må man etter Google Maps gå 28 minutter ta bussen i 7 minutter og gå 17 minutter til. Tenk deg hvordan det er å få barna i barnehagen, komme seg på jobb og kjøpe det man trenger om man bor der uten en bil?

Som singel kan du klare deg uten en bil, men er du en fattig familie i Oslo så er det lite å spare på å flytte ut av Oslo til en billig leilighet i f.eks. Lillehammer.

Skrevet
15 minutter siden, Lasox said:

Går tog i de fleste byer så om man skal på besøk hos noen andre steder i landet. Så går det også ofte veldig fint. Man må bare gjøre om livsstilen bittelitt og dermed kan man spare for seg store summer iløpet av året med å droppe bilen. Positivt å se en forvandling av at det er flere som velger kollektivt. Togene spesielt er oftere halv-fulle enn før til tross for at dem har blitt mye lengre! :)

Kjempebra tips! Men også helt irrelevant for min situasjon.

• Liker 1
Skrevet

hadde jeg hatt 12.000 kr etter faste utgifter så hadde jeg jublet å følt meg rik! Jeg får sosialhjelp å har da 12.000 kr totalt hver måned å leve på. Det er ikke mye når en har husleie på 7000 kr.

Anonymkode: a72e7...8fa

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

hadde jeg hatt 12.000 kr etter faste utgifter så hadde jeg jublet å følt meg rik! Jeg får sosialhjelp å har da 12.000 kr totalt hver måned å leve på. Det er ikke mye når en har husleie på 7000 kr.

Anonymkode: a72e7...8fa

Så kjipt. Føler med deg og håper din situasjon endrer seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...