Gå til innhold

Sterilisering etter fødsel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hva slags medisinske årsaker som skal til for å få det dekt?

Jeg fødte barn nr 4 for litt siden. Svangerskapshistiorikken min er komplisert. Men i korte trekk: har hjerteformet livmor. Barna blir født premature, siste kom i uke 29. Fødselene har startet med fortidlig vannavgang altså er det livmora som ikke klarer mer. Har også forhøyet risiko for svangerskapsforgiftning. Hadde det med nr 2 og hadde begynt å utvikle det nå i sist svangerskap også. Har veldig lett for å bli gravid, da bare et av barna er planlagt.

Har fått beskjed om at jeg ikke kan få spiral pga livmora. Og føler ikke p-piller jeg sikkert nok. Samtidig kunne jeg tenkt meg å slippe hormonell prevensjon,  pga forhøyet risiko for blodpropp (da det ligger i familien). 

Så er det noen som har erfaring med å få sterilisering dekket? Hvis det ikke er mulig så tar vi den rimligste løsningen, som er å sende mannen😂

Anonymkode: 44729...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det gjort i samme slengen som jeg fjernet noen cyster - som måtte vekk av medisinske grunner. Det fikk jeg dekket siden de allerede var "inni der og rotet". Siden du har såpass mange medisinske grunner til at det ikke er lurt å bli gravid igjen så kan du jo spørre om det er "nok"? 

• Liker 2
Skrevet

Etter 4 fødsler og amming hadde jeg sendt mannen.. noe må han ofre også. 

Anonymkode: 41ed4...f5b

• Liker 9
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva slags medisinske årsaker som skal til for å få det dekt?

Jeg fødte barn nr 4 for litt siden. Svangerskapshistiorikken min er komplisert. Men i korte trekk: har hjerteformet livmor. Barna blir født premature, siste kom i uke 29. Fødselene har startet med fortidlig vannavgang altså er det livmora som ikke klarer mer. Har også forhøyet risiko for svangerskapsforgiftning. Hadde det med nr 2 og hadde begynt å utvikle det nå i sist svangerskap også. Har veldig lett for å bli gravid, da bare et av barna er planlagt.

Har fått beskjed om at jeg ikke kan få spiral pga livmora. Og føler ikke p-piller jeg sikkert nok. Samtidig kunne jeg tenkt meg å slippe hormonell prevensjon,  pga forhøyet risiko for blodpropp (da det ligger i familien). 

Så er det noen som har erfaring med å få sterilisering dekket? Hvis det ikke er mulig så tar vi den rimligste løsningen, som er å sende mannen😂

Hvorfor i all verden skal du sterilisere deg? Det er en selvfølge at det er mannen som gjør det. Et langt mindre omfattende inngrep. I tillegg mye mindre sjanse for komplikasjoner.

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, Brunello skrev:

Hvorfor i all verden skal du sterilisere deg? Det er en selvfølge at det er mannen som gjør det. Et langt mindre omfattende inngrep. I tillegg mye mindre sjanse for komplikasjoner.

Før vi fikk nr 4 så var det egentlig planen at mannen skulle gjøre det. Men etter dette svangerskapet er jeg livredd for å bli gravid igjen. Selv det er rimelig sikkert å unngå det hvis mannen sterilsierer seg, så er det en liten tanke i bakhodet som sier at det er liten vits hvis vi skulle gå ifra hverandre. Ikke at det er noe ovehengende fare nå, da vi har vært sammen i 16 år og ting er bra. Men så er det jo det at man aldri har noen garantier.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før vi fikk nr 4 så var det egentlig planen at mannen skulle gjøre det. Men etter dette svangerskapet er jeg livredd for å bli gravid igjen. Selv det er rimelig sikkert å unngå det hvis mannen sterilsierer seg, så er det en liten tanke i bakhodet som sier at det er liten vits hvis vi skulle gå ifra hverandre. Ikke at det er noe ovehengende fare nå, da vi har vært sammen i 16 år og ting er bra. Men så er det jo det at man aldri har noen garantier.

Da steriliserer du deg eventuelt når det blir slutt.

• Liker 1
Skrevet

Det koster 6000 kr ca. Har du råd til å skaffe deg 4 barn så burde du helt fint greie å betale selv. 

Anonymkode: 01e42...8e5

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster 6000 kr ca. Har du råd til å skaffe deg 4 barn så burde du helt fint greie å betale selv. 

Anonymkode: 01e42...8e5

Så du betaler gjerne mer enn du trenger for ting, bare fordi du har råd? Hvis det er eneste mulighet, så har jeg ikke sagt at jeg ikke har råd til å betale. Men slipper jeg, så hadde det vært fint. Og jeg bruker gjerne 5000 på noe annet og sender mannen istedet da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...