Gå til innhold

Teleskop og mikroskop


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe et teleskop og et mikroskop til sønnen min, da jeg håper han vil finne interessen for vitenskap når han blir eldre. Han er kun 3 år, og jeg synes det er verdt å bruke penger på dette fremfor å bruke penger på ting han går lei. Jeg ønsker et bra merke og av en bra kvalitet slik at vi kan bruke denne i mange mange år frem i tid. Hvor finner jeg dette, og hva slags merker burde jeg se etter? 

Takk for svar

Anonymkode: 0a685...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe sånt? https://www.scandinavianphoto.no/celestron/stjernekikkert-astromaster-70eq-1023696

Jeg ville uansett ventet minst til han er i skolealder. Å stille inn og bruke et teleskop kan være vrient nok for voksne. Kjøp heller bøker til ham, og se om han synes det virker spennende. Når han blir litt større kan dere se Cosmos og Planet Earth sammen.

Anonymkode: a173b...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at mikroskopen og teleskopen er bare litt for alvorlige saker å spille med for en 3 åring - enig med kommentaren #2. 

jeg foreslår at du googler "introduce science to children at early age" eller noe slags liknende emner.

fenomenet hvorfor så mange barn vil bli bare kjendiser i underholdningsbransjen er fordi det finnes langt mer musikk og filmer i media...enn vitenskap programmer, spennende dokumentarer...

du må forandre det hele media miljøet han får tilgang til, begrense sin media forbruk slik at vitenskap dominerer,

og ikke bare morsom men meningsløs underholdning!  

samtidig, om du får ham til å delta "science fairs", tar turen til akvariet i bergen, ser på nordlyset i troms

vokser han slik at den har større sjans å vekke opp interessen! 

selvsagt, ingen garanti at han utvikler seg slik at han vil ha en karriere i vitenskap....

selv om du jobber hardt å utdanne ham på matematikk og fysikk! 

alt i alt, du kan gjøre veldig mye å dra opp et barn med sterk vitenskap affeksjon... om du gjennomtenker alt og lager en plan....

Nøkkelen er at barna elsker FUN....

kanskje undersøk nærmere på denne emne i søkemotoren på nettet: "make science fun" ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe et mikroskop til barnet ditt, bør du selv sette deg inn i hvordan et mikroskop fungerer og brukes. De fleste barn som får mikroskop får dårlige instrumenter som ikke kan gi særlig gode opplevelser, og de lærer ikke hvordan det skal brukes, slik at de ikke får noe utbytte av den forsøkte bruken.

Hva ønsker du at barnet skal bruke mikroskopet til? Hva skal barnet lære? Det finnes mange ulike typer mikroskop, til ulike formål, og i ulike prisklasser. Hvis du skal kjøpe et instrument som "kan brukes i mange, mange år frem i tid," må du være villig til å investere en hel del penger, med et minimum på rundt 2500 kroner. Et mikroskop er et ømfindtlig presisjonsinstrument, og egentlig ikke noe en treåring kan mestre eller ha glede av. Kjøp heller et til deg selv, lær å bruke det, og introduser barnet gradvis til det.

Billige lekemikroskop er søppel, og burde ikke kjøpes av noen.

Anonymkode: e2c02...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...