AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #1 Del Skrevet 27. desember 2019 Hei, jeg har det elstra tøfft for tiden med svært lite penger de neste månedene framover og har ikke nok til å kjøpe god mat over nyttår nå etter julen. Er alenemor og lurer på om det er mulig å prøve å få hjelp i bergens området? Er så flau og leste noe i avisen engang man kan be om hjelp fra Frelsesarmeen eller betale liten sum for matkasse? Anonymkode: 5d76f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #2 Del Skrevet 27. desember 2019 Gå inn på Facebook og søk opp gruppen "Bedre Kår", de har matutdeling hver tirsdag for en 50 lapp eller noe slikt. Er påmelding Anonymkode: 9b227...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #3 Del Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Gå inn på Facebook og søk opp gruppen "Bedre Kår", de har matutdeling hver tirsdag for en 50 lapp eller noe slikt. Er påmelding Anonymkode: 9b227...870 Wow så flott! Tusen takk 😄 blir så glad nå at det finnes håp. Mat er så dyrt Anonymkode: 5d76f...141 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #4 Del Skrevet 27. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow så flott! Tusen takk 😄 blir så glad nå at det finnes håp. Mat er så dyrt Anonymkode: 5d76f...141 Mat er kjempe dyrt ja! Usikker på hvordan de gjør det med mat utdeling nå i julen, men send eventuelt en pm til admin Sølvi så svarer hun nok. Om de ikke har matutdeling nå vil jeg anbefale deg å gå til nav å søke krisehjelp/livsopphold om det er lenge til neste lønning og kontoen din er tom, da får du nok litt å rutte med Ha en fortsatt god jul og et godt nytt år Anonymkode: 9b227...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #5 Del Skrevet 27. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mat er kjempe dyrt ja! Usikker på hvordan de gjør det med mat utdeling nå i julen, men send eventuelt en pm til admin Sølvi så svarer hun nok. Om de ikke har matutdeling nå vil jeg anbefale deg å gå til nav å søke krisehjelp/livsopphold om det er lenge til neste lønning og kontoen din er tom, da får du nok litt å rutte med Ha en fortsatt god jul og et godt nytt år Anonymkode: 9b227...870 Ja jeg synes det er skummelt å søke hjelp fra sosialen... har aap så får to ganger i måneden Anonymkode: 5d76f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #6 Del Skrevet 27. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg synes det er skummelt å søke hjelp fra sosialen... har aap så får to ganger i måneden Anonymkode: 5d76f...141 Du må ikke synes det er skummelt, har gjort det flere ganger selv og de er der for å hjelpe bor du i Bergen kommune er de veldig strenge og vimsete da, en gang tok det 3 mnd før jeg fikk avslag pga manglende dokumentasjon, på krisehjelp... Litt håpløst. Men lærte at jeg alltid skulle ha alle papirer i orden med en gang i verste fall får du avslag, I beste fall får du litt ekstra å rutte med nå i julen Anonymkode: 9b227...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #7 Del Skrevet 27. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Du må ikke synes det er skummelt, har gjort det flere ganger selv og de er der for å hjelpe bor du i Bergen kommune er de veldig strenge og vimsete da, en gang tok det 3 mnd før jeg fikk avslag pga manglende dokumentasjon, på krisehjelp... Litt håpløst. Men lærte at jeg alltid skulle ha alle papirer i orden med en gang i verste fall får du avslag, I beste fall får du litt ekstra å rutte med nå i julen Anonymkode: 9b227...870 Takk for svar. Dumt å vente 3 mnd om du har behov akkurat da? Har hørt de også tar kontakt med bv automatisk når en familie søker krisehjelp? Anonymkode: 5d76f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #8 Del Skrevet 27. desember 2019 Ikke for å være ekkel - men du skriver at du har aap, men allikevel stramt med penger de neste månedene? Da lurer jeg på om du opplever det som tøft fordi du har mindre enn før, eller fordi det reellt sett er for lite? Eller for å omformulere siste delen av spørsmålet: kan det hende at du må se på forbruket ditt, og endre dette i forhold til forbruket du hadde før, og så få ok med penger allikevel? Jeg har to barn, er på uføretrygd. Og det er klart, noen ganger føles det stramt. Men man må lære seg god økonomi. Lære seg å studere tilbudene, bruke -50% disken, ikke ha full varme på i alle rom, vaske klær når maskinen er full, ikke kjøpe nye klær før det virkelig trengs osv osv. I det siste har det vært noen annonser på finn.no med "Hjelp til jul". En skrev: "Jeg er alene med en sønn. I fjor jule fikk jeg hjelp til julekalender, gaver og mat. Er det noen som kan hjelpe meg i år og?". Da tenkte jeg: når fjorårets jul var over, var det 364 dager til neste julaften. Ved å avsette 5 kroner dagen, ville denne personen hatt mer enn nok til alt du hun nå mente at andre skulle hjelpe henne med. Det provoserte meg. Jeg sier ikke at du ts ikke prøver, men tenker at har du en inntekt, og du vet hva som kommer inn hver måned, ja, så må du sette opp et budsjett og prøve å få det til å gå rundt. Selvsagt ok å be om hjelp, men i tilfelle over, syns jeg det ble en altfor lettvint løsning, og faktisk misbruk av de som er villige til å hjelpe. Anonymkode: 8ca9a...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #9 Del Skrevet 27. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke for å være ekkel - men du skriver at du har aap, men allikevel stramt med penger de neste månedene? Da lurer jeg på om du opplever det som tøft fordi du har mindre enn før, eller fordi det reellt sett er for lite? Eller for å omformulere siste delen av spørsmålet: kan det hende at du må se på forbruket ditt, og endre dette i forhold til forbruket du hadde før, og så få ok med penger allikevel? Jeg har to barn, er på uføretrygd. Og det er klart, noen ganger føles det stramt. Men man må lære seg god økonomi. Lære seg å studere tilbudene, bruke -50% disken, ikke ha full varme på i alle rom, vaske klær når maskinen er full, ikke kjøpe nye klær før det virkelig trengs osv osv. I det siste har det vært noen annonser på finn.no med "Hjelp til jul". En skrev: "Jeg er alene med en sønn. I fjor jule fikk jeg hjelp til julekalender, gaver og mat. Er det noen som kan hjelpe meg i år og?". Da tenkte jeg: når fjorårets jul var over, var det 364 dager til neste julaften. Ved å avsette 5 kroner dagen, ville denne personen hatt mer enn nok til alt du hun nå mente at andre skulle hjelpe henne med. Det provoserte meg. Jeg sier ikke at du ts ikke prøver, men tenker at har du en inntekt, og du vet hva som kommer inn hver måned, ja, så må du sette opp et budsjett og prøve å få det til å gå rundt. Selvsagt ok å be om hjelp, men i tilfelle over, syns jeg det ble en altfor lettvint løsning, og faktisk misbruk av de som er villige til å hjelpe. Anonymkode: 8ca9a...416 Har alltid klart meg fint men pga en eldre sak har namsmannen nå begynt å ta 4000 kr av mitt inntekt fra nav hver måned i noen måneder nå framover. Det er bare derfor, Anonymkode: 5d76f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #10 Del Skrevet 27. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har alltid klart meg fint men pga en eldre sak har namsmannen nå begynt å ta 4000 kr av mitt inntekt fra nav hver måned i noen måneder nå framover. Det er bare derfor, Anonymkode: 5d76f...141 Da forstår jeg at du har lite å gå på, hvis det er aap minus kr 4000,-. Du får undersøke mulighetene for hjelp, og så se frem til den dagen du ikke trenger det lengre. Du ser jo heldigvis en slutt på det, når trekkene er ferdig. Anonymkode: 8ca9a...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #11 Del Skrevet 27. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Dumt å vente 3 mnd om du har behov akkurat da? Har hørt de også tar kontakt med bv automatisk når en familie søker krisehjelp? Anonymkode: 5d76f...141 Nei de kontakter ikke bv automatisk. Bv blir kontaktet om du alltid søker hjelp, og aldri har penger nok til å forsørge barna dine, eller om inntekten din er såpass lav at du ikke skal klare å ta deg av de. Men selv om bv blir kontaktet så skjer det sjeldent noe mer, de veileder og hjelper for at du skal kunne ta deg av barna dine Anonymkode: 9b227...870 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #12 Del Skrevet 27. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Da forstår jeg at du har lite å gå på, hvis det er aap minus kr 4000,-. Du får undersøke mulighetene for hjelp, og så se frem til den dagen du ikke trenger det lengre. Du ser jo heldigvis en slutt på det, når trekkene er ferdig. Anonymkode: 8ca9a...416 Ja det er det jeg prøver å gjøre nå - lage et budsjett for de 3 neste månedene. Helt ærlig talt er jeg bare glad de trekker fra meh slik jeg blir ferdig med saken. Jeg sitter ikke igjen med null kroner men jeg vil priotere de kronene riktig. Også ble jeg trukket overraskende i desember noe jeg ikke var helt forberedt på, og da hadde jo noen kroner alt gått bort på julegaver. Ble en fin jul likevel men nå prøver jeg gjøre det best mulig framover. Blir kutt på å kjøpe klær ( arver mye uansett og jeg er utrolig flink å bruke Finn og ser etter ting å gi bort) . Jeg vet nå ikke hvor fattig man må være for å be om hjelp til mat men akkurat nå har jeg 300 Kr til 6 januar ... Anonymkode: 5d76f...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå