Gå til innhold

Tvingt på vekten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man bli tvingt til å gå på vekten av fastlegen sin? Om man lider av spiseforstyrrelse. Det er jo umulig å få korrekt vekt om man skal tvinges.

jeg hater å veie meg, og ønsker å gå i behandling uten fokus på vekt. Men de MÅ ha vekten

Anonymkode: 29107...064

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvingt?

Anonymkode: 48475...862

Skrevet

Du kan ikke tvinges, men du kan heller ikke ta uten å gi.

Det er tross alt du som skal ha behandling, så om du nekter så kan det hende at du går glipp av en mulighet til å få hjelp.

Anonymkode: ef86f...aa5

• Liker 3
Skrevet

Ja, du kan bli tvunget til å gå på vekten. Det er en del av behandlingen.

Anonymkode: b6331...1f3

• Liker 5
Skrevet

Sannsynligvis vil legen vite hva du veier for å kunne følge med på den helsemessige situasjonen din. Så jeg tror ikke du kan nekte helt. Men du kan be om å få slippe å se sifferet selv. Vær også ærlig og åpen om bekymringene dine. Dette klarer du!

• Liker 3
Skrevet

Du kan sikkert bli tvunget, men tipper du ikke blir det første gang du nekter. Dersom det blir sånn at behandlere blir usikre på hvordan din somatiske helse ligger an fordi de ikke får veid deg, er det jo større sannsynlighet for å bli innlagt osv. Men synes du skal snakke med behandlerne dine slik at dere kan finne en ordning. Kanskje du kan veies uten å se vekten? Det har i hvertfall hjulpet meg 😊 

Anonymkode: 47bbb...81c

Skrevet

De kan jo ikke fysisk tvinge deg. 

Anonymkode: 8037d...e8a

Skrevet

Det er mye man fysisk inne kan tvinge noen til, men for å få hjelp må en lege gjerne se hvor mange kg undervektig du er. Men selv om legen trenger å vite det, så kan du gi streng beskjed om at du ikke vil vite noe, at du ikke vil ha fokuset på vekta. 

Anonymkode: aa2c7...e55

Skrevet

Jeg har gjort det sånn at jeg sier fra om at jeg ikke ønsker å vite vekten min, og så står motsatt vei på vekta for å slippe å se. Ikke noe problem, de er jo helsepersonell som skal se hele deg og ta hensyn til den psykiske så vel som den fysiske helsen din. Det har aldri vært nødvendig at jeg også skal vite vekten min.

Anonymkode: e5e96...f25

Skrevet

Å fysisk bruke tvang for å få deg på vekta kan jeg ikke tenke meg de gjør. Det er et overgrep. Men, verbalt så kan de nok "tvinge" deg.

Men, om du ønsker hjelp så må du gi litt også. Du behøver ikke selv å se tallet.

Anonymkode: 452a4...812

Skrevet

For at legen skal kunne følge med på din fysiske form, er det jo ganske vesentlig at han kan følge med på vekten din. DU trenger ikke å se på vekta, men legen trenger å notere seg dette i journalen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...