Gå til innhold

Dere som har vært tvangsinnlagt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har vært på enten tvang eller frivillig innlagt på SYKEHUS (ikke DPS!), Har pårørende da blitt varslet om at dere har vært innlagt? 

Anonymkode: 0544c...45f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om dette gjelder, men måtte inn på akutten på vanlig sykehus først, da ble pårørende kontaktet. Og da de kom fikk de beskjed om at jeg skulle overføres på psykiatrisk etter hvert. 

Anonymkode: 0698d...607

Skrevet

Nei Ikke om du er tilregnelig. Men det kan betviles om du må ha medisinsk behandling, men nekter å ta i mot. 

Anonymkode: 9e5b9...5db

Skrevet

Nei, bare da det ble bestemt om vedtaket skulle oppheves/opprettholdes. Generelt sett så har det vært slik at jeg har blitt innlagt på tvang, og uavhengig av vurdering har de holdt meg der i tvungen observasjon inntil 24 timer før de gjør en vurdering på om tvangen er riktig. Etter de har gjort en vurdering ringer de nærmeste pårørende. Nærmeste pårørende har klagerett, både om du blir værende der eller om du blir frigjort. De har altså ikke bare gitt beskjed om innleggelsen, men også detaljerte beskrivelser om hva du som pasient har sagt og hva slags tanker de selv har gjort seg opp. Hvis ikke jeg hadde hatt et nært forhold til min nærmeste pårørende (jeg hadde gitt beskjed i forkant før de ringte), hadde det føltes veldig invaderende. 

Anonymkode: a4f03...ea6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare da det ble bestemt om vedtaket skulle oppheves/opprettholdes. Generelt sett så har det vært slik at jeg har blitt innlagt på tvang, og uavhengig av vurdering har de holdt meg der i tvungen observasjon inntil 24 timer før de gjør en vurdering på om tvangen er riktig. Etter de har gjort en vurdering ringer de nærmeste pårørende. Nærmeste pårørende har klagerett, både om du blir værende der eller om du blir frigjort. De har altså ikke bare gitt beskjed om innleggelsen, men også detaljerte beskrivelser om hva du som pasient har sagt og hva slags tanker de selv har gjort seg opp. Hvis ikke jeg hadde hatt et nært forhold til min nærmeste pårørende (jeg hadde gitt beskjed i forkant før de ringte), hadde det føltes veldig invaderende. 

Det er ikke lov, så sant du er over 16 år. Du kan be om at nærmeste pårørende ikke får noen informasjon om deg. 

Anonymkode: 106e9...0d6

Skrevet

Når jeg har blitt innlagt på akutten bevisstløs så har de automatisk blitt varslet. 

Når jeg har blitt innlagt i psykiatrien enten det har vært tvang eller frivillig så har de spurt meg først. 

Saken er nok derimot en annen hvis det er snakk om psykose. Da regnes man ikke som samtykkekompetent dersom man er så dårlig at man tvangsinnlegges. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov, så sant du er over 16 år. Du kan be om at nærmeste pårørende ikke får noen informasjon om deg. 

Mjaaa, det er en sannhet med modifikasjoner. Tvangsinnleggelser hvor personen bedømmes som ikke samtykkekompetent har noen unntak fra taushetsplikten. Se lovverket/link under, legger ved et sitat:

Videre har nærmeste pårørende rett til informasjon om pasientens helsetilstand og om helsehjelpen i situasjoner der pasienten åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemning. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/vanedannende-legemidler/henvisning-og-samarbeid/parorende

Anonymkode: 69d65...64d

Skrevet

Hvis man blir tvangsinnlagt så har pårørende rett til å komme med en uttalelse, så da blir pårørende ringt om du vil eller ei, uansett alder.

Anonymkode: 4c4e4...c68

Skrevet

Foreldrene mine har alltid fått beskjed. De kjørte meg til sykehuset ved hver innleggelse for å trygge meg mest mulig.

Før jeg ble 16 var jeg innlagt på foreldresamtykke, siden foreldrene mine takket ja til behandling.

Etter jeg ble 16 var jeg der frivillig, minus noen ganger der jeg ble holdt tilbake med tvang. Men de vedtakene fjernet de igjen etter en times tid og skrev meg ut på grunn av plassmangel. Akutt for voksne på Ahus har ekstremt dårlig kapasitet om sommeren, og de trengte plassen min. Men det er litt komisk å være en så stor fare for seg selv at man blir holdt tilbake med tvang klokka 11, men er utskrivningsklar og helt trygg og fin klokka 12. 😂

Anonymkode: c6869...ea5

Skrevet

Jeg har ikke vært tvangsinnlagt selv, men broren min har. Mamma fikk beskjed ganske med en gang, men han ba om det selv, siden han ble fratatt mobilen og var redd for at hun skulle bli bekymret når han ikke kom hjem. (Han var myndig, men bodde hjemme.)

Anonymkode: f97b9...76d

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan jeg ikke. Det går over hodet på meg. Så lenge du har pårørende så får de informasjon. 

Skrevet

De kan kontakte pårørende om du vil eller ei, jeg var frivillig innlagt å fikk beskjed om at hvis jeg skulle skrive meg ut(noe jeg hadde sagt i forkant at jeg ville) så skulle de kontakte min nærmeste pårørende om jeg ville eller ei. 

Anonymkode: d0b28...515

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...