Gå til innhold

.


Blomkål1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

25 minutter siden, Blomkål1 skrev:

Hei! Jeg har skaffet meg hybridbil. Problemet er at disse kan ikke lades på hurtiglader stasjonene, og det finnes ingen vanlig stikkontakt ute hos oss der jeg kan stå. (skal sies at jeg har en lader jeg kan plugge i vanlig stikkontakt og en lader som kan kobles til ladestasjon.) Ladestasjonen blir satt opp over nyttår. 
 

Så det jeg lurer på er om det er mulig å lade elbilen over natten via en utendørs skjøteledning gjennom vinduet, bare et par ganger til ladestasjonen settes opp? Eller er det kjempefarlig? Vet om flere som gjør dette, inkludert den gamle naboen vår som gjorde dette hver natt, men jeg finner ikke noe konkret svar noe sted på om dette er farlig og hva som kan skje, derfor hører jeg her om noen vet :-) 

Den bruken du lister opp der kan under tvil gå an en kort periode:

Sitat

Det store problemet er skjøteledningen. Det er rett og slett ikke lov. Du har også tenkt å dra skjøteledningen inn vinduet, og plugge deg inn i en tilfeldig kontakt innendørs. Det grenser til galskap. Du vil få varmgang nesten garantert. Om du bestemmer deg for å lade likevel, bør du sjekke koblinger jevnlig for varmgang, og sette ladestrømmen til 10A eller lavere. Du gjør IKKE dette her på natta.


Det har vært et tilfelle av branntilløp nettopp pga den type lading du snakker om her (lade på eksisterende stikkontakt), også her hadde man plugget seg inn i en innvendig stikkontakt.

Mitt råd er at du lar være å lade hjemme slik situasjonen er nå. Du kjører tross alt hybrid, så du MÅ ikke lade. Men få opp den ladestasjonen din fort som faen.

Og jo, du kan fint lade en hybridbil på en hurtigladestasjon. Bruk type 2 uttaket (AC). Problemer er at det er dyrt da hybrider lader sakte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Den bruken du lister opp der kan under tvil gå an en kort periode:

Det store problemet er skjøteledningen. Det er rett og slett ikke lov. Du har også tenkt å dra skjøteledningen inn vinduet, og plugge deg inn i en tilfeldig kontakt innendørs. Det grenser til galskap. Du vil få varmgang nesten garantert. Om du bestemmer deg for å lade likevel, bør du sjekke koblinger jevnlig for varmgang, og sette ladestrømmen til 10A eller lavere. Du gjør IKKE dette her på natta.


Det har vært et tilfelle av branntilløp nettopp pga den type lading du snakker om her (lade på eksisterende stikkontakt), også her hadde man plugget seg inn i en innvendig stikkontakt.

Mitt råd er at du lar være å lade hjemme slik situasjonen er nå. Du kjører tross alt hybrid, så du MÅ ikke lade. Men få opp den ladestasjonen din fort som faen.

Og jo, du kan fint lade en hybridbil på en hurtigladestasjon. Bruk type 2 uttaket (AC). Problemer er at det er dyrt da hybrider lader sakte.

Tusen takk for svar!:)

Begynte å gjøre dette men koblet den ut nå, vil ikke ta risikoen. Da venter jeg heller til ladestasjonen er oppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blomkål1 skrev:

Tusen takk for svar!:)

Begynte å gjøre dette men koblet den ut nå, vil ikke ta risikoen. Da venter jeg heller til ladestasjonen er oppe.

Good!

Når du får opp ladestasjonen vil du ikke savne lading via stikkontakt, det kan jeg love deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisemaksimering!

..det finnes nesten ingen tilfeller av elbiler som tar fyr under lading. Stort sett dreier det seg kun om antikke el-anlegg hjemme hos folk fra 1800 tallet som ikke tåler mer enn 1A o.l.

Dersom du har lyst til å lade på en nytt el-anlegg sporadisk med skjøt. så kjøp 2,5 mm skjøteledning (tåler mer varme). Sett ladeklatten til 8A og lad i vei. Dette er rimelig trygt,

Anonymkode: 3d2e1...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Krisemaksimering!

..det finnes nesten ingen tilfeller av elbiler som tar fyr under lading. Stort sett dreier det seg kun om antikke el-anlegg hjemme hos folk fra 1800 tallet som ikke tåler mer enn 1A o.l.

Dersom du har lyst til å lade på en nytt el-anlegg sporadisk med skjøt. så kjøp 2,5 mm skjøteledning (tåler mer varme). Sett ladeklatten til 8A og lad i vei. Dette er rimelig trygt,

Anonymkode: 3d2e1...6e5

Tull!! Skjøteledning skal ikke brukes til annet enn midlertidig, og kortvarig bruk! Ergo skal ikke en hybrid/elbil lades med skjøteledning! Lær deg hva korrekt bruk av elanlegg går ut på før du babler i vei!! Alle som har hatt en kontroll av anlegget, får en liten reprimande om de finner en skjøtledning.

Anonymkode: dc837...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sant skal sies så har flertallet av de mye omtalte brannene skjedd med enten skjøteledning, eller lading med timer, eller på antikke anlegg - eller alle tre. Vi lader på 10A med bilens type 1 og det går så fint at det virkelig ikke er noe å bry seg om. Det er ingen varmgang andre steder enn i sikringsskapet, som blir så smått håndvarm.

Anonymkode: 7219b...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når sant skal sies så har flertallet av de mye omtalte brannene skjedd med enten skjøteledning, eller lading med timer, eller på antikke anlegg - eller alle tre. Vi lader på 10A med bilens type 1 og det går så fint at det virkelig ikke er noe å bry seg om. Det er ingen varmgang andre steder enn i sikringsskapet, som blir så smått håndvarm.

Anonymkode: 7219b...2a6

Si det til kontrolløren fra e-verket, at det går helt fint. Tipper du får passet ditt påskrevet😊 Det første som sjekkes er jo nettopp temperaturen på sikringene. Rart man blir så korttenkt, når det er snakk om å spare penger.....

Anonymkode: dc837...707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2019 at 9:13 PM, Blomkål1 said:

Hei! Jeg har skaffet meg hybridbil. Problemet er at disse kan ikke lades på hurtiglader stasjonene, og det finnes ingen vanlig stikkontakt ute hos oss der jeg kan stå. (skal sies at jeg har en lader jeg kan plugge i vanlig stikkontakt og en lader som kan kobles til ladestasjon.) Ladestasjonen blir satt opp over nyttår. 
 

Så det jeg lurer på er om det er mulig å lade elbilen over natten via en utendørs skjøteledning gjennom vinduet, bare et par ganger til ladestasjonen settes opp? Eller er det kjempefarlig? Vet om flere som gjør dette, inkludert den gamle naboen vår som gjorde dette hver natt, men jeg finner ikke noe konkret svar noe sted på om dette er farlig og hva som kan skje, derfor hører jeg her om noen vet :-) 

Gjennom vinduet er ikke noe særlig uansett hva strømmen skal brukes til. Siste jeg leste er at om man skal lade elbil fra vanlig kontakt skal dette skje fra fra en egen kurs som er sikret med en 10 A sikring. Det kontinuerlige ladestrømmen bør ikke overskride 8 A. Dette fordi vanlige kontakter (kalles schuko-kontakter) og ditto støpsler ikke bør belastes med mer enn 8 A over lenger tid. Det er endel som tror at siden slike kontakter/støpsler også brukes på 16 A kurser så er det greit å belaste dem med mer enn 8 A over lang tid, men det er det egentlig ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til kontrolløren fra e-verket, at det går helt fint. Tipper du får passet ditt påskrevet😊 Det første som sjekkes er jo nettopp temperaturen på sikringene. Rart man blir så korttenkt, når det er snakk om å spare penger.....

Anonymkode: dc837...707

Vi har jo hatt elektriker her som ikke har reagert på dette. Han fikset noe annet med jording etter ombygging, og syntes ikke det var nødvendig med tiltak her. Men han kunne gjerne gi oss et tilbud. 😘

Anonymkode: 7219b...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jo hatt elektriker her som ikke har reagert på dette. Han fikset noe annet med jording etter ombygging, og syntes ikke det var nødvendig med tiltak her. Men han kunne gjerne gi oss et tilbud. 😘

Anonymkode: 7219b...2a6

Si det samme til kontrolløren, den dagen har står foran sikringskapet og sjekker temperaturen på sikringene dine da :) H*n er neppe enig i den konklusjonene. Men det finner du fort ut av ;) 

Anonymkode: dc837...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du opp egen kurs/ stikkontakt ute og en 10 a sikring type. B, går det veldig bra du legger opp selv, elektriker kobler, dette er fullt lovlig

Anonymkode: 3079d...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...