Gå til innhold

Treningsformer, belastning og restitusjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener i snitt 4,5 ganger i uken. Det vil si 5 x 45 min. i ren intensitet.

Ofte går det i Crosstraining-timer på SATS, som er av typen sirkeltrening, kan være bootcamp-basert eller tabata-basert.

Annenhver øvelse kondisjon og styrke. 1 min på. 10 sek av. ganger 7-10 øvelser, før man får 1 min. pause.

Med nedtrapping og oppvarming og innlagte pauser på 10 sek her og 10 sek der, blir 60 min til 45 min. ren intensitet.

Forstår det slik at bootcamp-inspirert trening, BodyPump, Crosstraining, osv. er de hardeste treningsøktene sentere tilbyr av sine gruppetimer.

 

Har også opplevd at enkelte medlemmer er blitt frarådet at deres første møte med gruppetimer på et treningssenter, skal være den form for trening. Dette er ikke en tråd hvor jeg skal høre om jeg trener riktig, for jeg har aldri hatt noe mer mål med treningen enn å bli bedre trent enn det jeg var for 7 år siden, og det har jeg nådd, så nå er det livsstil og treningsglede i seg selv som gjelder.


Men har merket nå i julen at hvis ting går som planlagt, så vil jeg ha gjennomført 10 Crosstrainingtimer på 10 dager. Jeg har selv gått på rabdomyolouse skade ved overtrening før, og min lengste streak var 4 slike timer på 4 dager, før jeg merket at jeg såvidt greide oppvarmingen på dag 5.

 

Samtidig ser jeg hockeyspillere i NHL ha i snitt 1 kamp dagen, noen ganger har de 2 kamper innenfor et 24-timersintervall, og da er reise inkludert i belastningen deres. Forstår det slik at NHL-spillerne bare har pause nå i julen i 4 dager, og så er det harde kamper 1,5 ganger dagen de neste månedene.

Hvis de greier et slikt regime, bør vel en vanlig mosjonist greie 1 gruppetime dagen?

Ser også at fotballspillere kan gå mot 3 kamper på 7 dager, og da er reisen inkludert i belastningen, + at de trener 2 økter dagen utenom kampdag.

Jeg vet at de har et stort apparat for å hjelpe seg ved skader, men i form av timer i aktivitet, så bør vel hobbymosjonister greie det samme? Mange unngår å trene pga. de er i tidsklemma eller er late, men hvis du trener deg opp til et nivå, så kan du vel nå langt? Hadde et regime en periode hvor jeg trente i snitt 2,5 gruppetimer på SATS dagen i 14 dager i strekk; det gikk helt fint, men forsto det kanskje ble for mye for mitt utgangspunkt, så gikk tilbake til vanlig rutine på 5 økter i uken, og lurer på om man egentlig kan mer enn man vil like å tro?

Jeg tenker slik; hvis NHL-spillere kan løpe rundt på isen i 60 min x 2 pr. dag, bør jeg greie 10/10 dager med samme gruppetime. Hadde NHL-spillerne variert med å spille basket i stedet, og jeg hadde kombinert styrketrening med ballett, så prater vi jo restitusjon av muskelgruppene, men her trener man jo samme muskler 24/7.

 

 

 

Anonymkode: 27cc4...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig det er en forskjell på to gruppetimer om dagen der styrke er en viktig del, og tilsvarende der kondisjon spiller hovedrollen? Hva tenker du om prinsippet om at man ikke skal trene hver muskelgruppe oftere enn annenhver dag?

Anonymkode: 7f1ad...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor trener jeg sirkeltrening. Annenhver styrke- og kondisjonsøvelse.

Hvis man visualiserer hvordan et slikt oppsett ser ut finner man ut av at man ikke trener samme muskelgruppe to dager på rad, og samtidig får variert mellom styrke- og kondisjon, samt trent hele kroppen.

Selvfølgelig; er det flere Crossfit-timer på rad hvor instruktøren ikke legger opp til mageøvelser, så går jeg på rene Abs-timer etterpå eller dagen etter for å få den variasjonen inn.

Bare tenker: hvis NHL-spillere i snitt spiller 2 kamper pr. 24. time; da bør jo vi vanlige også greie å få inn samme rutine? Det handler jo om 1 time effektiv trening. 1 av 24 timer i døgnet; og prioritering av riktig hvile og kosthold?

Anonymkode: 27cc4...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...