Gå til innhold

Er folk blitt overfladiske?

Fremhevede innlegg

Gjest 007_008_007
Skrevet

Daglig opprettes det tråder på dette subforumet der folk skriver om ulike opplevelser de har når det gjelder dating. Det som slår meg er at det virker som at mange ser på hverandre som bruk og kast ting. Nye begreper har fått inntog, for eks. ghosting. Folk forsvinner plutselig uten å snakke med den de har datet. Kanskje manglende respekt for motparten? Hva er det som har skjedd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, blir trist av å lese om kravlister, dumping pga håndstørrelse etc. etc. 

Det handler vel om velstand og velferdsstat som gjør at kjønnslig omgang kun handler om utseende og det å stadig få bedre partner. Ikke fire på krava. Kanskje er mennesker egentlig veldig overfladiske, det har bare vært livets realiteter som har gjort at vi før anså andre ting enn høyde og hårfarge og slikt som viktige. 

Anonymkode: 32cfa...03b

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Daglig opprettes det tråder på dette subforumet der folk skriver om ulike opplevelser de har når det gjelder dating. Det som slår meg er at det virker som at mange ser på hverandre som bruk og kast ting. Nye begreper har fått inntog, for eks. ghosting. Folk forsvinner plutselig uten å snakke med den de har datet. Kanskje manglende respekt for motparten? Hva er det som har skjedd?

Jeg tror mange nordmenn er bortskjemte og opptatt av å ha det behagelig inntil det sykelige. Man skal aldri risikere noe, aldri gjøre noe som gir en selv ubehag og helst ikke gjøre noe for andre om det ikke gir noe til en selv. Det er selvfølgelig ikke sånn at alle er sånn hele tiden, men det er en tendens. 

Ta f.eks. ghosting. Man ønsker ikke ubehaget med å avvise, så derfor slutter man å svare. Man tenker ikke på ubehaget og ydmykelsen i den andre, her er det fullt fokus på å unngå eget ubehag.

På samme måte skal man tydeligvis heller ikke jobbe for noe. Alle skal ta en for den man er, og får man ikke mange matches, er det fordi andre er "sååå" overfladiske. Jeg forundrer meg over fortvilelsen folk opplever over å få lite respons på sin tinderbio, den bioen de har brukt maks fem minutter på. Det er ikke så rart da, når folk forventer høyeste kvaliitet med minimal innsats, at man ender opp med å føle seg både skuffa, overfladisk og kald. 

Den gode nyheten er at vi som ikke synes dette er så kult, kan velge å ikke bli med på dette. Vi kan velge å gjøre ting annerledes. Jeg har valgt å bruke litt tid på tinderprofilen min, og jeg screener nøye for jeg møter folk. Jeg har bilder som sier sannheten om utseendet mitt, og har fått høre at jeg er finere i virkeligheten! Jeg sier fra på en høflig og mild måte når jeg ikke ønsker å møte noen igjen, eller ikke ønsker kontakt mer, og jeg besvarer tilsvarende avvisninger på en høflig og respektfull måte. Resultat: Jeg har selvrespekten i behold og føler meg langt bedre enn om jeg hadde kastet meg på bruk-og-kast-trenden. 

• Liker 1
Skrevet

Leste du denne tråden tidligere, TS?

Det er noen år siden jeg datet, men det som skjedde her hadde vært utenkelig da jeg møtte mannen min, eventuelt jeg var i en helt annen omgangskrets enn Hr.Aktiv. Er den nevnte tråden relevant for det du tenker på, TS?

Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev:

Leste du denne tråden tidligere, TS?

Det er noen år siden jeg datet, men det som skjedde her hadde vært utenkelig da jeg møtte mannen min, eventuelt jeg var i en helt annen omgangskrets enn Hr.Aktiv. Er den nevnte tråden relevant for det du tenker på, TS?

Jeg tenkte ikke på den tråden, men du har et godt poeng. Det er også helt utenkelig for meg hvordan vedkommende oppførte seg.

Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Jeg tenkte ikke på den tråden, men du har et godt poeng. Det er også helt utenkelig for meg hvordan vedkommende oppførte seg.

Ikke bare hvordan vedkommende oppførte seg men også reaksjonen til damen. Hvis en mann jeg nettopp hadde møtt hadde begynt å snakke om oralsex hadde jeg tatt veska mi og gått, og jeg ganske sikker på at venninnene mine hadde gjort det samme. (Det hadde forsåvidt vært ghosting, men sosialt akseptabel ghosting ihht sosiale normer før.) Hvis det man leser om på Kvinneguiden på noen måte er representativt for hvordan menn og kvinner møtes nå synes jeg det er nitrist.

Det beste rådet jeg har til barna mine er at de bør bare date/ bli sammen med mennesker de kjenner til fra før. Jeg mistenker at en del av drittoppførselen i dag skyldes at man møtes på nett og ikke trenger å tenke på at man skal møte mennesket senere.

Skrevet

Jeg tror også det har blitt mer overfladisk. 

En mellomleder på jobben min fortalte at han hadde møtt en dame på tinderdate, dette er folk i 40årene, men hun var ikke så pen som han hadde sett for seg ut ifra bildene. Så etter at de hadde funnet seg et sted å sitte så sier han at han skal gå å fikse en øl hver til dem, går mot baren og forbi baren, og forlater lokalet uten å snu seg tilbake. 

Dette fortalte han som om det skulle være en morsom episode vi skulle le av, der det egentlig var litt synd på han som hadde havnet på bord med en dame som ikke var pen nok. 

Anonymkode: 49834...69c

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også det har blitt mer overfladisk. 

En mellomleder på jobben min fortalte at han hadde møtt en dame på tinderdate, dette er folk i 40årene, men hun var ikke så pen som han hadde sett for seg ut ifra bildene. Så etter at de hadde funnet seg et sted å sitte så sier han at han skal gå å fikse en øl hver til dem, går mot baren og forbi baren, og forlater lokalet uten å snu seg tilbake. 

Dette fortalte han som om det skulle være en morsom episode vi skulle le av, der det egentlig var litt synd på han som hadde havnet på bord med en dame som ikke var pen nok. 

Anonymkode: 49834...69c

Så stygt gjort! Men det er kanskje den tiden vi lever i der det virker som at folk driter i andres følelser så lenge de får ture frem slik vil?

Gjest 007_008_007
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, blir trist av å lese om kravlister, dumping pga håndstørrelse etc. etc. 

Det handler vel om velstand og velferdsstat som gjør at kjønnslig omgang kun handler om utseende og det å stadig få bedre partner. Ikke fire på krava. Kanskje er mennesker egentlig veldig overfladiske, det har bare vært livets realiteter som har gjort at vi før anså andre ting enn høyde og hårfarge og slikt som viktige. 

Anonymkode: 32cfa...03b

Du er inne på noe der, men tror du ikke at det også kan handle om dekadense? Man blir så opptatt av hedonisme at man blir gående rundt i sin egen lille boble.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...