Gå til innhold

Spilling 9-10 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten vår har fått sansen for gaming og ser at han er sosial med venner gjennom spillingen. Synes dette har gått veldig bra til nå.

Men nå i ferien har det gått over styr, vil bare spille og blir sur/gretten av det. Vi må ha mye mer regler rundt dette ser jeg. 
hvordan gjør dere andre dette som har gutter 9-12 år alder? Noen som har laget spilleregler / husregler for det hjemme som funker bra? 

Trenger noen råd/tips:)

Anonymkode: 653d1...751

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akk, du stiller et vanskelig spørsmål. Jeg har en tiåring som oppdaget Fortnite for et år siden, og etter det har det meste av hans sosiale liv gått gjennom det spillet. Skal sies at han ikke var særlig sosial før han fant Fortnite, han var kun med venner på skolen. Og strengt tatt var ikke dette VENNER", mer lekekamerater i skolegården. Og de har han fortsatt. Men gjennom spillingen "møter" han mange med samme interesser, og jeg hører hvor mye forskjellig de prater om. Noen ganger går det på engelsk også. Han har på en måte funnet seg tilrette i en verden med andre gamere, og det er det eneste stedet han virkelig har likesinnede. Så jeg klarer ikke be ham kutte tvert heller. Men f eks i dag må han være med på skogstur om han vil eller ei, og vi drar frem brettspill, går i badeland, tar en tur i klatreparken osv når jeg tenker at han trenger noen Annette stimuli enn spilling. For det trenger han. 

Anbefaler deg forresten podcasten Foreldrekoden med Hedvig Montgomery. Der finnes en episode som heter "Gaming" (lagt ut på Spotify 6.mai).

Anonymkode: 1ab77...4c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spilling hvis det er andre ting som skjer, aktiviteter, besøk osv. Blir slike ting valgt bort fremfor spilling blir spilletiden borte. Det samme hvis det det blir surmuling og slikt når han ikke får spille. Har begrenset spilletiden til et par timer hver dag, skjer det andre ting så utgår spilletiden. Barn i den alderen forstår ikke konsekvensene av å spille døgnet rundt, derfor må foreldrene klare å sette grenser selv om det blir surmuling og slikt. 

Det kan være "sosialt" på en måte å spille, men barna lærer ikke det sosiale samspillet som man lærer av å være sammen med andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen faste regler for 9-åringen, men han må finne på noe annet når vi synes han har spilt lenge nok. Også får han ikke lov til å si nei til å leke med venner som ringer på døra bare fordi han heller vil spille. Venner må komme foran spilling, ellers er han for avhengig og trenger noen dagers pause.

Nå i jula har han fått spille mye mer enn ellers, både fordi vennene er opptatt og fordi han har fått nye spill til jul, og da er det jo stas å få prøve dem med en gang. Men han blir ikke sur av å spille da, så da gjør det ikke noe om vi slipper det litt løs i kortere perioder.

Anonymkode: 1ae40...3e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akk, du stiller et vanskelig spørsmål. Jeg har en tiåring som oppdaget Fortnite for et år siden, og etter det har det meste av hans sosiale liv gått gjennom det spillet. Skal sies at han ikke var særlig sosial før han fant Fortnite, han var kun med venner på skolen. Og strengt tatt var ikke dette VENNER", mer lekekamerater i skolegården. Og de har han fortsatt. Men gjennom spillingen "møter" han mange med samme interesser, og jeg hører hvor mye forskjellig de prater om. Noen ganger går det på engelsk også. Han har på en måte funnet seg tilrette i en verden med andre gamere, og det er det eneste stedet han virkelig har likesinnede. Så jeg klarer ikke be ham kutte tvert heller. Men f eks i dag må han være med på skogstur om han vil eller ei, og vi drar frem brettspill, går i badeland, tar en tur i klatreparken osv når jeg tenker at han trenger noen Annette stimuli enn spilling. For det trenger han. 

Anbefaler deg forresten podcasten Foreldrekoden med Hedvig Montgomery. Der finnes en episode som heter "Gaming" (lagt ut på Spotify 6.mai).

Anonymkode: 1ab77...4c7

Takk for svar :) 

ja det er fortnite det går i her også. Men som den andre her sa så må det ikke gå ut over andre ting.. det er det som er vanskelig! Min er en sosial type og liker å være ute, men nå i det siste vil han ikke det.. kan jo være årstiden også, det er det jeg blir litt usikker på. 

leste et tips om å lage en kontrakt om spilleregler som må lages sammen og skrives under av foreldre og barnet. Tror jeg skal prøve det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

ja det er fortnite det går i her også. Men som den andre her sa så må det ikke gå ut over andre ting.. det er det som er vanskelig! Min er en sosial type og liker å være ute, men nå i det siste vil han ikke det.. kan jo være årstiden også, det er det jeg blir litt usikker på. 

leste et tips om å lage en kontrakt om spilleregler som må lages sammen og skrives under av foreldre og barnet. Tror jeg skal prøve det..

Vet om de som har tatt bort muligheten til å spille fordi barna ble asosial, gretten og alt handler om spill. Det har vært upopulær til å begynne med, men suksess på lengre sikt.

https://forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-data/ni-tegn-pa-at-barnet-ditt-er-avhengig-av-skjermen/304016

https://hjelpelinjen.no/dataspill/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Kvartz skrev:

Vet om de som har tatt bort muligheten til å spille fordi barna ble asosial, gretten og alt handler om spill. Det har vært upopulær til å begynne med, men suksess på lengre sikt.

https://forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-data/ni-tegn-pa-at-barnet-ditt-er-avhengig-av-skjermen/304016

https://hjelpelinjen.no/dataspill/

Takk! Jeg har ikke lyst til det enda, men skal virkelig ha mye mer regler og konsekvenser innført. Tror på å involvere barnet i «enigheten» om hvor mye spilling vi skal ha. Og det må ikke gå utover andre sosiale ting ( leke med venner, trening, skole osv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke egentlig regler på selve spillingen lengre, spilletider og slikt.

Vi har fokus på at barna skal lære når det passer og spille, og når det ikke passer. Hatt samtaler på at skole, venner, familie og plikter skal komme først. Blitt enige om når på dagen det passer å spille litt, i vår hverdagsrutine, og når det ikke passer.

De sosiale spillereglene rundt. At vi ikke sitter på iPad/mobil/spill når bestemor er på besøk. At leksene må gjøres osv osv. Bevisstgjøring hos barnet selv.

Men samtidig har vi engasjert oss i spillene, så vi har oversikt over hvilke spill som passer å spille bare en liten stund innimellom, og hvilke spill det er nødvendig å få bruke flere timer sammenhengende på. Hvilke spill en har forpliktelser og avtaler med andre spillere i f.eks.

Så blir vi enige om at det innimellom er helt greit med å sette av en hel kveld eller helg til gaming. Mens andre helger får være familiefokus.

Vi tror på at barna må lære selvregulering, med oss voksne som veiledere, også på dette området. 

Strenge regler for spilletider prøvde vi kun en kort periode, men opplevde at det førte til svært mye konflikter rundt dette med spilling, og barna fikk fokus på å for all del ikke gå glipp av spilletid selv om de kanskje egentlig kunne hatt lyst til å gjøre noe annet. 

Ville hatt forståelse for at det blir litt mer spilling enn normalt nettopp i jula, fordi da har også mange andre tid til å spille. Men vi snakker om at en også må være med familien, og vi er ute på minst en felles aktivitet hver dag. Det tok litt tid å komme hit, spesielt når de nettopp er bitt av basillen kan spilling bli litt altoppslukende. 

Anonymkode: 218f8...f89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke egentlig regler på selve spillingen lengre, spilletider og slikt.

Vi har fokus på at barna skal lære når det passer og spille, og når det ikke passer. Hatt samtaler på at skole, venner, familie og plikter skal komme først. Blitt enige om når på dagen det passer å spille litt, i vår hverdagsrutine, og når det ikke passer.

De sosiale spillereglene rundt. At vi ikke sitter på iPad/mobil/spill når bestemor er på besøk. At leksene må gjøres osv osv. Bevisstgjøring hos barnet selv.

Men samtidig har vi engasjert oss i spillene, så vi har oversikt over hvilke spill som passer å spille bare en liten stund innimellom, og hvilke spill det er nødvendig å få bruke flere timer sammenhengende på. Hvilke spill en har forpliktelser og avtaler med andre spillere i f.eks.

Så blir vi enige om at det innimellom er helt greit med å sette av en hel kveld eller helg til gaming. Mens andre helger får være familiefokus.

Vi tror på at barna må lære selvregulering, med oss voksne som veiledere, også på dette området. 

Strenge regler for spilletider prøvde vi kun en kort periode, men opplevde at det førte til svært mye konflikter rundt dette med spilling, og barna fikk fokus på å for all del ikke gå glipp av spilletid selv om de kanskje egentlig kunne hatt lyst til å gjøre noe annet. 

Ville hatt forståelse for at det blir litt mer spilling enn normalt nettopp i jula, fordi da har også mange andre tid til å spille. Men vi snakker om at en også må være med familien, og vi er ute på minst en felles aktivitet hver dag. Det tok litt tid å komme hit, spesielt når de nettopp er bitt av basillen kan spilling bli litt altoppslukende. 

Takk for innspill! Dette var en fin måte å gjøre det på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! Dette var en fin måte å gjøre det på. 

Egentlig så er det jo bare akkurat samme måten vi håndterer andre ting barna våre har blitt oppslukt i. 

Vi endra strategi etter samtaler oss voksne i mellom, hvorfor vi kunne få ned konfliktene omkring spilling. Endte opp med å lure på hvorfor vi taklet dette med spilling så annerledes enn da de var hekta på hest, lego, fotball. Vi satte jo aldri en regel om maks 1 time leking med dukker/fotball per dag, maks en halvtime i stallen, el.l.

Barna våre har en tendens til å gå veldig opp i ting i perioder, så vi hadde egentlig øvelse i å hjelpe dem med å balansere hverdagen. Hvorfor vi ikke så dette, og innledningsvis valgte en helt annen vei akkurat med spilling er litt vanskelig å skjønne i ettertid. Men strenge ‘regler og konsekvenser’ fungerte dårlig for oss som familie - og vi vil jo helst at barna skal være stand til å håndtere dette selv, når de etterhvert flytter ut. Dumt om de gleder seg til å bli studenter fordi en ser for seg ubegrenset spilletid f.eks, når vi ikke er der for å håndheve regler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med flere foreldre ang dette og ser at barna er så utrolig forskjellig og takler det med spilling så ulikt. 

Vi har et ganske avslappet forhold til spillingen til sønnen vår på 11. Så lenge har gjør lekser, klarer å legge det fra seg når vi sier i fra eller det kommer besøk og ikke minst oppfører seg så får han styre litt selv og dette har fungert veldig godt for oss. I tillegg har vi satt opp ekstra skrivebord med pc til venner. Men blir det surmuling og bråk er det spilleslutt. 

Noen ganger har vi spilleforbud på en helg eller en uke uten at det er en annen årsak enn at det er bra med spilleforbud en gang i blant. 

Jeg tror man bare må prøve seg litt frem og se hva som passer sin familie best.

Anonymkode: 34175...7b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager får han spille en time for dagene er jo så korte etter lekser og middag,å det er helt uaktuelt at han kun skal spille.I helger får han spille ca 2 timer. Her må jeg ha helt klare regler for han hadde aldri i verden slått av playstation frivellig,så hadde ikke jeg bestemt så hadde han lett sittet å spillet hele dagen. Nå blir han tvunget til å finne på andre ting også.

Far derimot lar han lett sitte å spille i 5 timer itellegg til å gjerne se en film som varer 2 timer. Det synes jeg overhodet ikke noe om men må bare la far få bestemme det e hans helg. Heldigvis har han bare barnet annenhver helg.

Anonymkode: b475b...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiller jentene deres også?

Anonymkode: 8d82d...060

For vår del så spiller både gutt og jente i familien ja, derfor jeg brukte ‘barna’ i mine innlegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

kusinen til sønnen min er 9 år gammel å hun spiller både Fortnite og Minecraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja min jente spiller sims, fortnite og minecraft, i tillegg så ser hun en del på youtube og slikt. Hun er veldig flink å regulere dette selv så jeg trenger ikke å sette noen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ungdommer bor foran netflix.  Spilling er ihvertfall interaktivt og mer som en sport.

Anonymkode: 16c75...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hønselouisa skrev:

Så dere lar niåringer spille skytespill med 12årsgrense? 

Minecraft er 7 års aldersgrense er da dreping der også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan overhode ikke sammenlignes med for eksempel fotball, håndball, bolleyball eller lignende...       

Anonymkode: 252d0...bf7

Sikkert bare en som prøver å provosere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...