Gjest 96erjente Skrevet 28. desember 2019 #21 Skrevet 28. desember 2019 8 timer siden, Rockesau skrev: Vår gjorde faktisk det. Reiste seg opp midt på golvet og tok sine første skritt. Skal sier at hen var 1,5 år også da.. ikke intrs. I å stå før det. Begynte etterhvert å ta ibruk gåvogna. Jeg tenker og at gåvogn ikke er så problematisk, og tenker samme som deg angående å gå rundt bord. Kanskje hakket mer utfordrende med vogn, da den flytter seg. Verre meg disse stolene man plasserer baby oppi. Det frarådes sterkt. Ja enig i det med gåstolene man setter babyen oppi.. Fikk en av svigerforeldrene mine, men den ble ikke brukt..
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #22 Skrevet 28. desember 2019 10 hours ago, 96erjente said: Eh, aldri hørt om et barn som bare reiser seg opp og går uten å ha vært innom «stadiet» hvor de støtter seg til feks stuebord og går langs det. Er et barn sterkt nok til å reise seg opp og støtte seg til stuebordet og gå rundt det, er det jo det samme om de går rundt bordet eller om de går med en gåvogn. Det er jo overhodet ikke det samme. En vogn flytter seg, og babyen styrer ikke tempo selv, og babyen får en annen oppreist stilling enn langs bord. Anonymkode: 46bad...af7 1
Gjest 96erjente Skrevet 28. desember 2019 #23 Skrevet 28. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo overhodet ikke det samme. En vogn flytter seg, og babyen styrer ikke tempo selv, og babyen får en annen oppreist stilling enn langs bord. Anonymkode: 46bad...af7 Jeg svarer ut ifra hva som står i HI. «... Som mini kan støtte seg på nå når han begynner å stabbe rundt omkring». Altså at barnet kan ha noe å støtte seg på når det allerede går. Ta fra gamlemor rullatoren og, hun får heller holde seg hjemme rundt stuebordet. Var en del hos fysioterapeut med hun eldste da hun var noen uker gammel og dette med gåstol og gåvogn ble snakket om. Er gåSTOL som er fy fy.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #24 Skrevet 28. desember 2019 2 hours ago, 96erjente said: Jeg svarer ut ifra hva som står i HI. «... Som mini kan støtte seg på nå når han begynner å stabbe rundt omkring». Altså at barnet kan ha noe å støtte seg på når det allerede går. Ta fra gamlemor rullatoren og, hun får heller holde seg hjemme rundt stuebordet. Var en del hos fysioterapeut med hun eldste da hun var noen uker gammel og dette med gåstol og gåvogn ble snakket om. Er gåSTOL som er fy fy. Ja men de er likevel verre for balansen og motorikken enn å støtte seg langs bord. De får en helt annen holdning når de støtter seg på en vogn enn uten. Farten blir ikke tilpasset. Ved et bord utfordrer de balansen annerledes. Man må jo bare bruke disse vognene om man absolutt vil, herregud, men det er altså ikke det samme som å stå ved et bord. Og du kan ikke sammenligne det mot gamlemor som har gått hele livet sitt, Vs en baby som skal lære å gå. Anonymkode: 46bad...af7 1
Gjest 96erjente Skrevet 28. desember 2019 #25 Skrevet 28. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men de er likevel verre for balansen og motorikken enn å støtte seg langs bord. De får en helt annen holdning når de støtter seg på en vogn enn uten. Farten blir ikke tilpasset. Ved et bord utfordrer de balansen annerledes. Man må jo bare bruke disse vognene om man absolutt vil, herregud, men det er altså ikke det samme som å stå ved et bord. Og du kan ikke sammenligne det mot gamlemor som har gått hele livet sitt, Vs en baby som skal lære å gå. Anonymkode: 46bad...af7 Har naturligvis ikke sett alle andres barn med en gåvogn, så kan bare snakke ut ifra hva jeg har sett med mine, og mine har ikke gått noe særlig fortere med gåvogn enn de har uten. Hvor har du forresten hørt dette? Så fort det er noe som blir frarådet blir det som regel skrevet om, og jeg har googlet og kan ikke finne noe om gåvogn. Gåstol derimot, en del.. Samt fysioterapeuten vi hadde som sagt som også nevnte gåstol, ikke gåvogn. Hadde skjønt det om noen her skrev de skulle tvinge ungen fremover med en gåvogn før barnet i det hele tatt kan reise seg opp selv, men det er jo ikke akkurat tilfellet her.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #26 Skrevet 28. desember 2019 1 minutt siden, 96erjente said: Har naturligvis ikke sett alle andres barn med en gåvogn, så kan bare snakke ut ifra hva jeg har sett med mine, og mine har ikke gått noe særlig fortere med gåvogn enn de har uten. Hvor har du forresten hørt dette? Så fort det er noe som blir frarådet blir det som regel skrevet om, og jeg har googlet og kan ikke finne noe om gåvogn. Gåstol derimot, en del.. Samt fysioterapeuten vi hadde som sagt som også nevnte gåstol, ikke gåvogn. Hadde skjønt det om noen her skrev de skulle tvinge ungen fremover med en gåvogn før barnet i det hele tatt kan reise seg opp selv, men det er jo ikke akkurat tilfellet her. https://www.plusstid.no/barn-og-oppvekst/spedbarn/laere-barn-ga Quote Ikke bruk gåvogner eller gåstoler, det hemmer utvikling av motorikk og balanse. Quote Et barn som løper av gårde med en Briovogn eller gåstol foran seg, går ofte bare på tå og har ikke en god nok fotavvikling, hun eller han beveger ikke foten ordentlig under et steg, sier fysioterapeuten. https://www.dagbladet.no/tema/derfor-kan-du-ikke-laere-barnet-a-ga/63911282 Her nevnes det også av fysio på helsestasjonen. Ikke som at det er direkte skadelig, men at det ikke er bra og derfor ikke er en ting man trenger å bruke penger på hvis man ikke har andre behov for den (noen unger som allerede kan gå kan jo synes det er gøy med en vogn å putte ting i). Anonymkode: 46bad...af7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #27 Skrevet 28. desember 2019 På 26.12.2019 den 20.59, AnonymBruker skrev: Jeg ville i alle fall unngått det mange kaller "gåstol", altså slike plastdingser man setter barnet inni. Det er ikke anbefalt å lære å gå på den måten. Jeg vet mange har Brio-vognen og legger leksikon e.l. oppi. Personlig ser jeg overhodet ikke behovet – barnet har best av å lære å gå på den måten de aller fleste barn i verden lærer å gå: ved å lære seg å reise seg opp, holde fast i møbler e.l., og begynne å gå. Anonymkode: 8623e...ddd Begge våre har gjort dette først, og brukt brio vogna som ett møbel når de utvikler gåingen. Vi hadde ikke klart oss uten brionvogna. Den er jo heller ikke noe du kan plassere foran barne for at de skal gå. Vi fikk en med klosser, og før de begynte å gå bygget vi masse med dem, de gjorde i tillegg vogna mer stabil Anonymkode: ffa19...b99
Gjest 96erjente Skrevet 28. desember 2019 #28 Skrevet 28. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.plusstid.no/barn-og-oppvekst/spedbarn/laere-barn-ga https://www.dagbladet.no/tema/derfor-kan-du-ikke-laere-barnet-a-ga/63911282 Her nevnes det også av fysio på helsestasjonen. Ikke som at det er direkte skadelig, men at det ikke er bra og derfor ikke er en ting man trenger å bruke penger på hvis man ikke har andre behov for den (noen unger som allerede kan gå kan jo synes det er gøy med en vogn å putte ting i). Anonymkode: 46bad...af7 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.plusstid.no/barn-og-oppvekst/spedbarn/laere-barn-ga https://www.dagbladet.no/tema/derfor-kan-du-ikke-laere-barnet-a-ga/63911282 Her nevnes det også av fysio på helsestasjonen. Ikke som at det er direkte skadelig, men at det ikke er bra og derfor ikke er en ting man trenger å bruke penger på hvis man ikke har andre behov for den (noen unger som allerede kan gå kan jo synes det er gøy med en vogn å putte ting i). Anonymkode: 46bad...af7 Er vel kun den øverste linken der som nevner noe om gåvogn, link nr. 2 handler om gåstol igjen, og sistnevnte er jeg helt enig i at ikke er bra. Og der står det jo at barna skal ta det i eget tempo, og det er jeg også helt enig i. Jeg har aldri pushet mine barn til å gå. Og de har allerede kunnet «stabbe» rundt når de Selv har stabbet bort til gåvognen sin for å støtte seg litt til den. Og de har heller aldri hatt noen problemer med verken balanse eller motorikk, tvert imot. Men det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at det er slik for alle andre barn. Jeg står fremdeles ved det at jeg ikke synes det er noe problematisk ut ifra hva jeg har sett selv, hørt fra helsestasjon og spesielt fysioterapeuten, og du får mene det motsatte😊
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #29 Skrevet 28. desember 2019 58 minutter siden, 96erjente said: Er vel kun den øverste linken der som nevner noe om gåvogn, link nr. 2 handler om gåstol igjen, og sistnevnte er jeg helt enig i at ikke er bra. Og der står det jo at barna skal ta det i eget tempo, og det er jeg også helt enig i. Jeg har aldri pushet mine barn til å gå. Og de har allerede kunnet «stabbe» rundt når de Selv har stabbet bort til gåvognen sin for å støtte seg litt til den. Og de har heller aldri hatt noen problemer med verken balanse eller motorikk, tvert imot. Men det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at det er slik for alle andre barn. Jeg står fremdeles ved det at jeg ikke synes det er noe problematisk ut ifra hva jeg har sett selv, hørt fra helsestasjon og spesielt fysioterapeuten, og du får mene det motsatte😊 Jeg er enig med deg. Mine har ikke likt brio-vognen heller, de har funnet seg andre ting å gå med, som stoler, småbord ol. Minste tok også størstemanns leker. Om det er farlig må jeg jo bure han inne. Anonymkode: c6f3b...785
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #30 Skrevet 28. desember 2019 1 hour ago, 96erjente said: Er vel kun den øverste linken der som nevner noe om gåvogn, link nr. 2 handler om gåstol igjen, og sistnevnte er jeg helt enig i at ikke er bra. Og der står det jo at barna skal ta det i eget tempo, og det er jeg også helt enig i. Jeg har aldri pushet mine barn til å gå. Og de har allerede kunnet «stabbe» rundt når de Selv har stabbet bort til gåvognen sin for å støtte seg litt til den. Og de har heller aldri hatt noen problemer med verken balanse eller motorikk, tvert imot. Men det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at det er slik for alle andre barn. Jeg står fremdeles ved det at jeg ikke synes det er noe problematisk ut ifra hva jeg har sett selv, hørt fra helsestasjon og spesielt fysioterapeuten, og du får mene det motsatte😊 Nei link nr 2 nevner jo gåvogn i sitatet jeg la ut - det er jo det Briovognen er. Les sitatet jeg la ved da. Du trenger ikke forsvare valget ditt for meg, jeg bare svarer på ditt spørsmål. Anonymkode: 46bad...af7 1
Gjest 96erjente Skrevet 28. desember 2019 #31 Skrevet 28. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei link nr 2 nevner jo gåvogn i sitatet jeg la ut - det er jo det Briovognen er. Les sitatet jeg la ved da. Du trenger ikke forsvare valget ditt for meg, jeg bare svarer på ditt spørsmål. Anonymkode: 46bad...af7 Nå er det ikke Briovogn vi har hatt heller da. Akkurat Brio kan jeg forstå er problematisk pga håndtaket som er rett opp og uten rom for bena under. Ser for meg at barnet dulter bena sine borti vognen og derfor må løpe etter vognen fremfor å bruke den som støtte og bare da kan jeg skjønne hva som menes med at barnet går på tærne. Vi har hatt en med skrått håndtak og rom til at barna kan gå som normalt med den. Legg merke til "som normalt", for som jeg har skrevet gjentatte ganger har mine gått før de tok i bruk gåvognen. De gikk selv bort til gåvognen, for å så gå videre med den som støtte. Du glemte nemlig en liten, men viktig setning i sitatet ditt: "lærer barnet å gå for tidlig, går det ut over kvaliteten". Vil tro at når barnet faktisk reiser seg opp og går på egenhånd, så er det ikke for tidlig. Og TS skriver jo her at hun ønsker en gåvogn til barnet sitt nå når han stabber rundt. Nei, trenger ikke forsvare valget mitt. Dette hadde jeg ment uansett om barna mine hadde brukt gåvogn eller ikke.
Gjest 96erjente Skrevet 28. desember 2019 #32 Skrevet 28. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg. Mine har ikke likt brio-vognen heller, de har funnet seg andre ting å gå med, som stoler, småbord ol. Minste tok også størstemanns leker. Om det er farlig må jeg jo bure han inne. Anonymkode: c6f3b...785 Hah, før mine fikk gåvogn drev de og dyttet rundt på ting de også. Det er jo helt normalt! Spesielt hun eldste var "fæl" til det, både hjemme, på besøk, på helsestasjon. Ingen av helsesøstrene vi har hatt sa noe på det (var ingen fast helsesøster på den helsestasjonen vi først hørte til), og eldste er 3 år, så er ikke snakk om noe "uvitenhet i gamledager" det her heller
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå